Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Laksa Kelantan Untuk Sarapan Pagi


Laksa Kelantan Untuk Sarapan Pagi

Laksa ini dimasak oleh kakak saya untuk sarapan pagi sewaktu saya balik kampung semasa Bonda saya kembali ke rahmatullah. Kuah laksam dan kuah laksa adalah sama, jadi boleh sediakan kedua duanya sekali sebagai mempelbagaikan hidangan. Untuk melihat cara penyediaan laksam, boleh klik di SINI. Laksa beras pula lebih baik dibeli yang siap sahaja atau beli yang kering dan direndam terlebih dahulu. Boleh klik di SINI untuk entri kuah laksam yang saya sediakan dulu.

Teringat zaman dulu dulu, ada ketika kenduri tidak dihidangkan nasi dengan lauk, sebaliknya hanya dihidangkan dengan laksa. Tapi makan laksa ni, walaupun sedap memang tidak sama dengan kenyang makan nasi. Kebelakangan ini, sudah jarang laksa dihidangkan di majlis kenduri. Lagi pulak, orang Kelantan memang makanan utama adalah nasi, dari sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam. 

Sebelum menengok resepi, saya ingin kongsikan petikan dari buku Ensiklopedia Kiamat yang sangat mendalam maknanya untuk dijadikan santapan minda, iaitu "Cukuplah Allah yang mencinta, Al Quran yang menghibur dan kematian yang memberi nasihat. Cukuplah rasa takut pada Allah menjadi ilmu dan kelengahan tentang Allah menjadi kebodohan"....

Jom layan resepi penyediaan kuah laksa Kelantan....


Laksa Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Laksa beras
Laksam
Kuah laksa - seperti di bawah
Ulaman
Sambal cili kering

Bahan Kuah:
2 kg ikan sardin - ambik isi dan kisar
1 kg santan
1 mangkuk bawang merah
2 ulas bawang putih - opsyenal
1 inci halia
2 sudu besar lada hitam - tumbuk
Garam
Secubit gula
3 keping asam keping
Air secukupnya

Cara cara:
Satukan semua bahan di atas dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau.

Masak sehingga mendidih dan sesuaikan rasa. Boleh lah diangkat dan dihidangkan.

Bahan Ulaman:
Kacang panjang
Daun kesum
Bunga kantan
Taugeh

Sambal Cili
Cili kering - rebus dan tos
Garam

Tumbuk sehingga lumat.

Cara menghidang:
Masukkan laksa ke dalam pinggan atau mangkuk.
Tuangkan kuah secukupnya.
Letakkan ulam ulaman dan sedikit sambal cili kering.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Laksa Kelantan Untuk Sarapan Pagi"

  1. sedap ye..pasti cuba insyallah :)

    BalasPadam
  2. Sedap ni, lama tak pekena...

    BalasPadam
  3. memang sedapp ... dulu masa pergi Kelantan atau trengganu mesti cari ni. Cuma laksanya jenis pipih macam koewteow sikit.

    cukup lemak, pedas, ulam2 .... prghhh terlior ni!!!

    BalasPadam