Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Wednesday, 26 September 2012

Laksam dan Laksa Kelantan






Kalau di entri sebelum ini di SINI, saya kongsikan cara cara membuat laksam, kali ini saya kongsikan entri membuat kuah dan hidangan laksam. Laaa yang ni, ulang tayang jer. Dah ada resepinya yang saya kongsikan dulu. Tapi tak apalah untuk menyenangkan, tak payah nak cari cari, klik jer di SINI. Saya masih menggunakan resepi yang sama kerana kuah ini memang menjadi seperti kuah laksam Kelantan mengikut tekak Kelantan saya. Kiranya hari ini saya hanya bersarapan dan makan tengahari dengan laksam jer. 


Sejak discharge dari Tropicana Medical Centre petang semalam, saya rasa perut masih tak selesa dan selera masih tak ada. Jadi dengan adanya makanan Kelantan, semoga akan terbuka sedikit selera untuk makan. Allah Maha Mengasihi kerana diberikan saya ujian untuk menyedarkan diri saya supaya tidak jauh terleka dan Alhamdulillah dan syukur ianya dapat dikesan awal dengan pemeriksaan dan ujian yang dilakukan dan Insya Allah, dengan izinnya saya akan sembuh. Sepanjang di ward, terasa kasih sayang suami yang sanggup menjaga saya dengan bekerja dari hospital dan anak anak juga mengunjungi untuk menemani dan menghiburkan saya yang kesunyian. My hubby bukan putera raja tetapi ianya umpama Prince Charming di dalam hidup saya yang walaupun tidak sesempurna yang diimpikan tetapi melebihi dari apa yang sepatutnya saya miliki. Dari mula berkahwin, saya dilayan umpama seorang permaisuri. Lelaki hebat ini adalah anugerah yang terbaik buat saya yang sentiasa lemah dan kesakitan.

Entah kenapa hati ini sangat sepi dah hiba di pagi ini. Mungkin kot memikirkan rakan rakan yang bekerja di pejabat sedang diri terasing di villa yang sunyi sepi selain dari deruan air terjun di kolam yang jernih dengan ikan yang berenang renang kegembiraan. Betul ke mereka gembira? Hmmm yang pasti syurga sedang menanti mereka. 

Walau bagaimanapun saya bertekad, segala yang lain saya ingin ketepikan seketika dan bertawakkal sepenuhnya kepada Allah kerana Dialah sebaik baik wakil kita "Hasbunallaahu waniqmal wakeel". Dilahir sebagai orang yang biasa biasa, saya mengakui telah menikmati hampir segalanya keindahan hidup ini, hanya sedikit sahaja lagi yang tidak dicapai, itupun bukan perkara yang sangat penting dan mungkin ianya bukan sesuatu yang baik untuk saya. Maka itu Allah tidak memberikannya kepada saya. Syukur di atas semua nikmat yang telah dikurniakan...

Tidak mahu lagi bersentimental, sebelum lebih banyak mutiara menitis, jom tengok resepi di bawah ini... 




Laksam
Oleh: Azie Kitchen 

3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
5 cawan air suam (3 air mendidih + 2 air biasa)
1/2 sk garam 

Satukan semua bahan dan kacau rata supaya tidak bergentel. Lihat lihat cara cara menyediakannya di SINI.







Bahan Kuah
1 kg ikan - rebus ambik isi dan kisar
1/2 kg santan pekat 
1 gelas air utk tambahan (utk sesuaikan pekat/cair)

Dikisar
10 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 btg serai - ketuk 
1 sk serbuk lada hitam
3 keping asam keping 
Garam 
Gula secukup rasa.

Satukan semua bahan di atas dan masak di atas dapur sehingga mendidih dan masak. Masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, masukkan sedikit air panas.

Ulam 
Kacang panjang 
Daun kesum 
Timun batang 
Bawang besar
Bunga kantan
Kubis








Sambal
Cili padi
Cuka
Garam
Gula

Kisar kesemua bahan di atas

Bahan lain
Belacan 
Garam


Cara Menghidang:
Masukkan laksa/laksam ke dalam pinggan. Sendukkan kuah dan tuang di atas laksam tadi.





Letakkan ulam ulaman yang dihiris. Akhir sekali, letakkan sambal. 





Kalu suka, boleh juga letak belacan atau jika mahu lebih masin, tambahkan sendiri secubit garam sebelum menggaul. Ini cara hidangan di Kelantan, dihidangkan sekali belacan dan garam untuk diambil sendiri semasa makan bagi disesuaikan dengan selera masing masing.







Boleh juga dimakan dengan laksa beras kerana laksa Kelantan dan laksam menggunakan kuah yang sama. Laksa beras sedang direndam.




Enjoy....


30 comments:

  1. Azie, this is fabulous! Nampak senang nak buat. I will definitely give this a try on my off day.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH, yes should try, follow the recipe.

      Delete
  2. Woww...sanntikk la laksam ni..elok je kejadiannya..lembuttt yummy je...harus cuba..
    Thanks for sharinggg..muahhhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. CA, memang lembut sangat laksam ni. Secukup dan elok elok jer laksamnya

      Delete
  3. wah dah ada kuahnya ni boleh try nnti Azie insyaallah mmg cantik ni sedap pekat dan lazat tapi sambalnya kena banyak baru kick hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Noor, yang ni diletak cili padi, walaupun sedikit tapi berasa pedas nya. Lagi pulak, I tak boleh makan pedas. Kalau di Kelantan, diguna sambal merah macam cili kering tu. Lepas ambil gambar, terus sendiri makan

      Delete
  4. Salam Azie,
    baru terjumpa blog ini...wahhh bestnya laksam tu..suka!
    nanti bolehlah saya cuba buat laksam ini dengan resipi Azie..tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. LW, cubalah. Laksamnya sgt lembut, anak saya cakap sedap sgt.

      Delete
  5. Salam..., saya suka semua laksa dan yang sewaktu dengannya...

    ReplyDelete
  6. salam kak azie..x sihat ke kak? laa cian dier moga cepat sembuh ek..laksa kelantan mmg feveret kt umah kita selain laksa johor..perghh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ina, tak sihat sikit. Esok mula bekerja

      Delete
  7. Assalam Azie? how are u? dah sihat ker? harap u're getting better..
    I suka sangat mkn laksam ni dear.. klu dekat, mmg i order jer ngan u.. tp takperlah one fine day i akan cuba juga.. mohon dikongsi resepi u ni yer.. take care dear..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear, kalau dekat i masak dan gi hantar jer rumah you. Kalau you buat, gambar mesti cantik giler

      Delete
  8. Salam kak azie, sy mula berminat slps my hubby bg link blog akak pd saya cz ada masaksn klate. Buat ms ni sy tlh mencuba 4 entry resipi akak. Alhamdulilah mmg mjadi dan sedap. Last weekend 1st time buat laksam, mmg menjadi i'm so excited sgt bila hubby dan anak2 memuji sedap dan minta dibw kesekolah utk lunch diorg. Sy hrp akak halalkan resepi ini dan blog akak ni mmg mjadi rujukan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aliz, semua resepi yg diberi utk dikongsikan supaya kita mendapat pahala kr berkongsi ilmu yg bermanafaat. Saya tumpang gembira bila famili Aliz suka apa yang dihidangkan

      Delete
  9. Tq sharing resepi yg sedap ini....bahan pun sudah dibeli......xsabar nk sepahkan dapur ptg ini......utk yg tersyg yg slalu sgt komplen laksam yg jual cairlah...xsedaplah...nantikan kesedapan air tgn ku ini.....muhahahaha.......tq lg skali kak azie....

    ReplyDelete
  10. selama ni isteri sy puas mencari resepi terbaik membuat laksam tapi tak pernah jumpa... setelah mencuba resepi laksam azie kitchen ternyata laksam yang dibuat mmg BETUL2 SEDAP... 2 mangkuk sy belasah... terima kasih Azie...

    ReplyDelete
  11. Azie,mohon halalkan sy menggunakan resepi ini...mmg blog azie kitchen ni bermanafaat...tq

    ReplyDelete
  12. Thanks sharing resepi. Try di bumi uk. Alhamdulillah, menjadi. Lawa mangkuk port meirion...popular di stoke uk.

    ReplyDelete
  13. Resepi yang terbaik. Alhamdulillah. Dapatlah mencuba di uk nie. Psst: lawa pinggan port meirion tuu. Hehehe

    ReplyDelete
  14. salam, saya telah copy resepi ni di blog saya dan telah cuba buat pun.mmg sedap.terima kasih ya

    ReplyDelete
  15. Yummy, nak masak petang ni utk buka puasa. Terima kasih Azie.

    ReplyDelete
  16. Salam perkenalan ! tima kasih kongsi resepi ni.....suka sangat makan laksam !!! Sok nak buat laksam ....buat jualan......dah lama tak buat, sib baik teringat kat blog azie (selalu skodeng blog ni...) Tima Kasih Yerrrrr !!!!

    ReplyDelete
  17. sy bt kuah xpernah guna serai .. guna resepi mak je .. huhu

    ReplyDelete
  18. Tq kak azie...saya tiru step kak azie tu..cuma kuah je x taruk serai

    ReplyDelete
  19. Terima kasih Kak Azie kongsi resepi

    ReplyDelete
  20. Salam kak azie...nk tanye la. Ikan yg dh direbus tu nk amek isinye sje ke? Tulangnye xpyah blend?

    ReplyDelete
  21. Assalammualaikum Puan Azie ... TQ Share resepi...nak tanya...air panas 3 cawan dan 2 cawan air biasa tu tuang mana dulu ? atau caampurkan air tu baru tuang dalam adunan tepung gandum+tepung beras , TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Marr. Apa kata tengok dalam langkah demi langkah. Ada gambar http://aziejaya.blogspot.com/2012/09/laksam-langkah-demi-langkah.html

      Delete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.