Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Nasi Kerabu Kelantan

Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Nasi kerabu memang sinonim dengan negeri kelahiran ku, negeri Che Siti Wan Kembang yang dikenali sebagai Serambi Mekah. Resepi nasi kerabu ini juga ada dimuatkan dalam majalah MIDI, nak tengok boleh klik di SINI

Ada 2 jenis nasi kerabu disediakan di Kelantan. Yang biasa adalah nasi kerabu putih yang dimakan lengkap dengan kuah tumis. Susunan hidangan nasi kerabu yang biasa adalah dimulai dengan nasi, ulam, sambal kelapa, kuah tumis dan budu.


Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Ada pula versi biru, yang tidak dimakan dengan kuah tumis, sebaliknya hanya dimakan dengan ulam, sambal kelapa dan sambal cili. Di atasnya, diramaskan beberapa keping keropok goreng dan dimakan dengan daging bakar atau telur masin. 

Ini kira versi baru sebab masa kecil, saya hanya makan versi nasi kerabu putih jer. Tak tau lah kat tempat lain. 

Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Saya memang belajar buat nasi kerabu ni sejak dari remaja dan kebetulan sekarang Nana pula memang suka makan nasi kerabu. Bagi memastikan kuah tumis yang sedap, saya sms sepupu saya, Cik gu Wan Faizah bertanyakan cara cara beliau menyediakan kuah tumis yang sangat sedap. 

Beliau memang handal dalam bab masak memasak terutama masakan Kelantan mewarisi kepandaian emaknya, yang saya panggil Kak Nik Bidah. 


Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Kuah tumis ni saya buat malam tadi kerana ianya lebih sedap jika disediakan at least semalaman. Tapi frust sikit sebab kejadiannya tak berapa mengancam kerana walaupun memasak berjam lamanya, macam tak berapa naik minyak. 

Saya rasa santan yang diguna telah dicampur dengan tepung kot. Zaman sekarang ramai orang suka mengaut untung dengan cara begini.  Zaman dulu saya tak tumis pun bahan kisar. Semuanya dimasak lama lama sehingga pecah minyak. Tapi kini kita perlu menjimatkan masa dan kos juga.

Ulam ulaman ni kalau di zaman dulu, kami masuk hutan untuk mencari ulaman dibuat nasi kerabu seperti daun penna, pucuk gajus dan macam macam lagi lah. Tapi zaman sekarang susah nak mendapatkan ulam macam tu, jadi sayur kubis digunakan sebagai ulam utama.  

Kalau dah ada ulam ulaman ni, bolehlah sekali buat Laksam Kelantan sebab ianya menggunakan ulam yang sama. Klik di SINI untuk resepi Laksam.

Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Kelapa parut pun telah digoreng malam tadi. Begitu juga ikan rebus. Pagi ini tinggal menyiapkannya sahaja serta memasak nasi dan menghiris ulam ulaman. 

Saya memang suka meratah sambal kelapa ini. Masa kecik dulu, sambil menumbuk sambal kelapa, sambil masuk mulut juga.


Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Walaupun nasi kerabu biru tapi saya sediakan juga kuah tumis. Kiranya nasi kerabu ni dah kawin kedua dua versi nasi kerabu lah. Sebab saya memang suka nasi kerabu original yang menggunakan kuah tumis. 

Oleh kerana tak ada bunga telang, saya letak jer sikit pewarna biru. Tak nak letak warna pun tak apa, biarkan putih. Jom layan lah resepinya dulu...


Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Nasi Kerabu Kelantan
Oleh: Azie Kitchen 

Nasi
Masak beras seperti biasa. Masukkan bunga telang dan kacau kacau bagi rata warnanya, jika mahukan nasi kerabu berwarna biru. Saya hanya memasukkan pewarna biru dan daun limau purut. Jika suka boleh juga masukkan 1 batang serai ketuk.

Kuah Tumis
½ kg santan segar pekat
7 biji bawang merah
½ labu bawang putih
3 biji bawang besar
15 tangkai cili kering
1 inci halia
1 batang serai - ketuk
1 keping asam keping
2 sudu besar gula 
Sedikit gula melaka
2 sudu besar budu
Garam (kena rasa masin dulu)

Blend semua bahan di atas kecuali serai diketuk. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dan serai sehingga wangi. Masukkan sedikit air dan masak sehingga mendidih.

Masukkan santan dan sentiasa dikacau supaya santan tidak berketul. Masukkan asam keping, budu dan gula. Jika menggunakan budu, dirasakan dulu sebelum dimasukkan garam. Masak sehingga pecah minyak. 

Nota: Kuah tumis biar ada rasa masin masin sikit. Kuah tumis sedap disediakan lebih awal dan mesti agak pekat. Kalau makan pagi, disediakan disebelah malamnya.


Sambal Kelapa 
1 ekor ikan kembung - rebus & ambik isi
½ biji kelapa parut - goreng
4 biji bawang merah 
2 batang serai 
Garam
Gula 

Goreng kelapa tanpa minyak dan kacau sentiasa supaya tidak hangit. Kelapa goreng ditumbuk kasar ketika masih panas panas. Tumbuk semua bahan lain dan gaul dengan kelapa goreng.

Tumbuk lagi sekali. Kali ini saya cuma menggaul rata, tak ditumbuk lagi selepas digaul. Masukkan garam dan gula secukupnya. 

Ulam ulaman 
Kacang panjang
Kubis
Timun
Daun kesum
Bunga kantan
Bawang besar
Kacang botol
Taugeh

Hiris halus kesemua ulam ulaman. 

Sambal Cili
Cili padi
Cuka
Garam
Gula 

Sambal cili adalah wajib jika tak dibuat kuah tumis.

Lauk pauk 

Telur masin
Ikan rebus goreng celup tepung
Daging bakar
Daging goreng atau ayam goreng
Keropok atau keropok lekor
Solok lada
Bawang putih jeruk
Atau apa apa jer yang disukai 

Cara Menghidang 

Letakkan nasi di dalam pinggan. Masukkan ulam ulaman diikuti dengan sambal kelapa.

Kemudian sendukkan sedikit kuah tumis, budu dan sambal.

Akhir sekali, letakkan keropok dan lauk pauk seperti telur masin, daging bakar, ikan celup tepung, daging goreng dll.

Jika suka letakkan pulak sayuran seperti solok lada, bawang putih jeruk dll.


Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen


Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

Gaul rata dan sedia untuk dinikmati...


Nasi Kerabu Kelantan Azie Kitchen

 Enjoy...





Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

80 ulasan for "Nasi Kerabu Kelantan"

  1. Balasan
    1. Nasi Kerabu Ori Kelantan yang dimasak oleh orang Kelantan, memanglah sedap. Sebab rasanya ori seperti nasi kerabu di Kelantan juga.

      Padam
    2. Assalamualaikum.memang sedap.berbaloi rasanya.tq

      Padam
  2. ermmmm mmg suker nasik nie xpandai nk buat ...time kasih bg resepi nyer...Penah pi kelantan umah kakak ipar mkn xtau ketam masak ape cam rendang ade cam kari ade but sedap sgt..sampai skrg xpenah rase lg..satu lg suker laksam xtau masak gak hehhehe...D5 mmg suker mkn sebab tu suker tgk resepi pastu cube2 masak..sonok biler tgk blog yg ade resepi nie best...:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. D5, cuba ikut resepi di atas, memang berbaloi. Saya sejak kecil selalu menolong my mom membuat nasi kerabu. Cuma lama tak membuatnya sendiri kerana agak banyak benda yang nak disediakan. tapi kalau ada pembantu, tak ada masalah. Sediakan awal awal mana yang perlu. Kerja menjadi bertambah mudah. Nanti ada cadangan nak buat laksam juga. Tengok masa yang sesuai.

      Padam
    2. mmg best nasik nie ditambah pule kalau mkn ngan solok lada kan perrrghhhhh mmg mengancam..Btw thanks sbb bg resepi laksam jugak suker...suker..suker...hehhehe :D

      Padam
    3. huhuhu bila lah nak slim ni. Makan semuanya rasa sedap di tekak. Apa nak buat ni, camne nak buat ni. tolooooongg

      Padam
  3. nasi kerabu mmg fav....kalau time pasar je wajib beli ,nk buat x pandai...nanti2 nk belajar buat jugak....btw,thanks sudi share resepi nasi kerabu ini....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Myda, kalau ramai yang ada, bagus juga cuba dimasak sendiri kerana jimat dan boleh makan dengan bertambah tambah. Tak susah sangat.Saya seronok sangat tengok anak anak saya hari ini makan bertambah tambah dan mengulang ulang. Berbaloi dan puashati sekali.

      Padam
  4. sedap nya Zie nak try lah nnti bunga telang dah ada utk buat nasi tu resepi pun dah ada tunggu mood rajin je lagi ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah orang Brunei pulak yang ada bunga telang ya. I dulu ada diberi benih oleh my friend. tapi tak tanam hingga lah biji benih pun hilang. jangan lupa taruk serai atau daun limau purut dalam nasi. wangi jer.

      Padam
  5. Memang nasi kerabu best sangatttttttt:) Makan dengan keropok..Aduhai..Tambah nasi la jawabnya kejab lagi:) Kalau dekat kampung, nenek selalu buat nasi kerabu bila bulan puasa..ulam ulaman still cam biasa..bukan kubis..tp ulam yang dipetik di hutan..best sangat:) Lepas tu makan dengan ayam bakar.Menjilat jari sangat..Saya pun orang Kelantan...Duk mana2 pun, rasa nak makan nasi kerabu je.Lidah orang Kelantan memang tak dapat nak berpisah dari masakan Kelantan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi statemate. Betul sekali, walau di mana berada, masakan Kelantan juga yang sedap di tekak ni. Sekarang macam macam lauk yang boleh digandingkan dengan nasi kerabu. Bergerak ikut arus pemodenan lah tu. zaman dulu hanya ikan celup tepung dan telur masin serta bawang putih jeruk

      Padam
  6. salam kenal Azie...Iza memang suka nasi kerabu,tapi nasi kerabu kelantan x pernah rasa lagi,nampak sedap sangat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm Ilham. Yang saya tahu dulu, nasi kerabu berasal dari Kelantan. Tapi bila orang Kelantan bergerak ke mana mana negeri, maka nasi kerabu juga terdapat di negeri negeri lain. Asalnya nasi kerabu Kelantan juga tapi mungkin diubahsuai.

      Kalau makan pagi di Kelantan, 3 menu utama ialah nasi berlauk, nasi dagang dan nasi kerabu. Banyak gerai dan kedai makan menjual samada salah satu dari menu atau kesemuanya sekali.

      Padam
  7. Salam Pn Azie, Nasi kerabu ni memang one of my favourite dishes....yummy yummy sedap sangat tengok Pn Azie punya nasi kerabu tu...shima klu rasa nak mkn selalu pegi ke kelantan delight or Belanga....:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shima, my feveret too. Nasi kerabu hari ini bukan sahaja nampak sedap tetapi memang rasa sedap. ceewahh puji diri sendiri. Saya memang makan menambah nambah hari tu. Anak anak pun bukan saja makan menambah tetapi juga makan berulang ulang sampai habis.

      Padam
    2. Pn Azie....memang benar yr nasi kerabu looks so tempting la...together-gather with the telur masin tu..waduh waduh..mesti terangkat habis ni...:D

      Padam
    3. Shima, inilah masalahnya. Asyik dok teringat jer. I ada buat extra kuah tumis dan simpan dalam freezer sebab proses memasak lama, jadi bila buat banyak berbaloi dengan masa. Untuk makan kali kedua, tinggal panaskan jer.

      Padam
  8. suka la blos akak ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kr mengikuti blog saya. Yg nyata blog saya tak ramai follower, kerana ramai silent reader

      Padam
  9. buat saya terliur ni akak azie...meme sedap nasi kerabu ni. jemputlah ke blog sy yg suam2 kuku tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya Allah. Terima kasih kr mengunjungi

      Padam
  10. salam. nasi kerabu meme la my favourite...jemputlah ke blog sy plak. tq.

    BalasPadam
  11. terliurnya tgk ns kerabu akk..sy mmg penggemar ns kerabu...:-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya Allah, resepi ini menghasilkan nasi kerabu yg sangat sedap

      Padam
  12. since saya dah jd org klate tahun ni..maka wajib saya blajar resepi ni, menggiurkan lah nasi kerabu akak..thanks akak coz sudi share resepi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haa kalau macam tu, boleh cuba belajar buat Nasi Kerabu kerana ore Klate pasti suka nasi kerabu

      Padam
  13. assalam akak mohon amek resepi ek..nk try buat la.nmpak mcm sedaapppp.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm. Silakan. Nnt boleh share dg bagi feedback akan hasilnya.

      Padam
  14. Salam puan. Resepi puan memang hebat dan terbaik. Berbaloi saya masak selama 4 jam. Sehingga x larat nak buat ikan celup tepung. Semua saya ikut. Tambah solok. Tumis tu, memang terbaik. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Sejak kecil lagi, memang biasa buat nasi kerabu kerana tolong emak. Kuah tumis memang resepi cousin saya yg mmg sedap sekali nasi kerabunya. Saya minta dia bagi sukatannya sekali.

      Padam
  15. Assalamualaikum.... kak azie tq so much sudi share resepi mmg sedap husbnd puji hehehehe.... dah try masak mmg berbaloi2..... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Bolehlah buat selalu sebab ia mmg menjimatkan

      Padam
  16. Wawa suka nasi krabu......susah nk cri nasi krabu sedap kt sarawak walaupun org malaya yg buat...kalo yg ori mesti sedap kn...yummy...

    BalasPadam
  17. tgk gambar pun dh nampak menyelerakan,saya nk try buat ptg ni....x sabar nk rasa ns kerabu hasil air tgn sendri pasti sedap.Selalunya beli je ngn org2 kelatan...he2...thanks for ur resepi

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum Azie

    tertelan air liuq ct pepagi ni, fav betul dengan nasi dari Cik Siti Wan Kembang ni..mengancammm!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nasi kerabu memang makanan sarapan yg sangat popular di Kelantan.

      Padam
  19. Sedapnya nk try my hubby suka sgt bl kat pasar mlm, hope org png leh wat nasi kerabu gak. Thank akak yer :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nurul,
      Insya Allah boleh. Nasi kerabu dah jadi makanan Malaysia, bukan lagi di Kelantan. Kat KL ni, malam pun ada nasi kerabu. Saya tak pernah jemu. Lagi pulak ulam ulamnya berkhasiat

      Padam
  20. Tq k.azie,sabtu ni sy nk bt kalu jd hehe

    BalasPadam
  21. wahhhhhhhhhhhhhhh

    BalasPadam
  22. tq kak atas resepinya..nak tnya, bunga telang tu sama dgn bunga kantan ka?

    BalasPadam
  23. Salam kak.. sy ni tak pandai masak.. tp ada hati nk cuba buat nasi kerabu ni.. kalau ikut sukatan resepi di atas utk berapa org makan ye? mcm sambal tumis dan kelapa tu..tq:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bergantung kpd individu juga. Rasanya 7 org pun boleh. Sambal tumis tu, ambil beberapa sudu jer utk sepinggan. Kalau terlebih pun tak sedap pulak

      Padam
  24. Tq Kak Azie...dah 2 resepi saya cuba....almaklum suami asal dari kelate....selalu tengok mak mertua buat tp tak sempat nak catat.....

    BalasPadam
  25. BESTNYaaaa..kene buat ayam percik lagi lah menyangkut..hehehe..kena cuba buat lahh ..ore klate tp malas nk cuba buat :)

    BalasPadam
  26. Salam kak azie, tumpang tanya, santan untuk tumis tu berapa banyak kuantitinya ? Harap akak sudi balas :-)

    BalasPadam
  27. Terima kasih.senang je rupanya.memang jd.dh cuba buat td..bestla.Santan tu agak2 je..xde masalah. :-)

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum...mohon share kat blog link akak ye!

    BalasPadam
  29. Kak Azie terima kasih byk2......dah cuba mmg sedap dan siap ada yg buat temphan lg..Alhamdulillah - umidiana

    BalasPadam
  30. Alhamdulillah...sedap sgt. terima kasih kak

    BalasPadam
  31. salam..kak azie..stiap kali buat nasi kerabu mesti sy refer kat sini..resepi akak sebijik ngn resepi mak sy..tp sbb sy nih jenis malas nak salin resepi..so blog akak mcm buku nota saya la..thanX kak azie for great sharing..may Allah bless you.:)

    BalasPadam
  32. Best la blog akak..sy selera ganu..husband selera kelate..memang kena dengan tekak kami..hehehe

    BalasPadam
  33. kak azie kuah tumis tu untuk dimakan berapa orang?

    BalasPadam
  34. kak azie, kuah tumis tu untuk dimakan berapa orang? santan tu sukatannyya macam mana?

    BalasPadam
  35. Tuk brapa org mkn yer kak resepi ni??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pasti lak. Kami buat utk makan sendiri jer. Rasanya 10 org pun cukup.

      Padam
  36. akk, mohon copy semua resepi akk ni ye..sy nk try buat..terima kasih..

    BalasPadam
  37. Salam Sis,

    I was still searching what to serve for the upcoming family gathering when i came across your blog for nasi kerabu. Decided to try cz was confident that it will turn out fine since you were from Kelantan. made it for my family gathering and all of them loved it.. It was awesome.. thx sis.!!

    BalasPadam
  38. Sy nk cb resepi ni.. Wpun sy xmkn nsi krabu.. Tp suami sy suka sgt nsi kerabu.. Msk dmi utk dia.. Trm ksh for resepi.. Mcm sdap je.. Tp sy xde pwarna biru.. Ingt ni buh warna kuning.. Ok je kn.. Huhuhu

    BalasPadam
  39. salam sis,

    hee thanks for this awesome recipe. saya dah buat banyak kali, dan ada juga saya ubah sikit ,.
    saya ada post kat page entry saya dan kreditkan blog sis. tq ya ^^

    http://dumtaradumdum.blogspot.com/

    BalasPadam
  40. berapa sukatan santan untuk resepi di atas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya guna 1 pek besar. Banyak mana pun ok sb akan dimasak aehingga pekat

      Padam
  41. Hi Kak Azie,

    I just want to say thank you because I've tried your recipes for Soto, Nasi Ayam and many other dishes and they turned out so perfect! Sedap sangat sangat. Basically you've taught me how to cook a bunch of Malay dishes and taklah susah mana :)

    I'll be making your Satay Goreng this Hari Raya.

    Thanks again for sharing your recipes, passion and cooking adventures! May Allah bless you for your generosity.

    BalasPadam
  42. asslmkm
    saya nak copy resepi ni untuk tujuan pembelajaran
    terima kasih

    BalasPadam
  43. saya nk cuba masak..mcm best jew

    BalasPadam
  44. Assalam Kak Azie, sy dah cuba buat nasi kerabu ni masa bulan Ramadhan tahun lepas, dan tahun ni nak buat lagi. Memang serius sedap! terima kasih kak! Moga murah rezeki akak kongsi resepi2 sedap.. Sy pun dah cuba byk resepi2 lain yg akak kongsi, eg. Sate goreng (sedap dan senang hokey!) , nasi briyani Pakistan, kuih pau etc. Semua mmg reliable recipes! Thanks again akak!!! :)

    BalasPadam
  45. assalam kak azie,

    sorry kalau dh ade org tanya atau akak dah ade mention , sy nk tnye part yg santan utk kuah tumis tu berapa ml/ cup?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasa saya guna satu pek plastik sederhana santan segar

      Padam
  46. As salam kak azie sambal cili padi tu cili padi ditumbuk ke? macam mana sukatan cuka? TQ

    BalasPadam
  47. Tq untuk resepi .
    Nak try buat esok.

    Jom singgah ke blog saya
    Aalishaku.blogspot.com

    BalasPadam
  48. Tengok gambar pun dah rasa lapar. sedapnya nasi kerabu..hu

    BalasPadam
  49. sedapnye nasi kerabu.. pn.azie, kelapa parut tu kena tumbuk ke selepas goreng? mohon halalkan resepinye ye..nak cuba buat :-)

    BalasPadam
  50. ikan celup tepung sis buat cmna?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan dicelup dalam tepung yg dibancuh spt tepung utk pisang goreng. Sama macam goreng pisang lah.

      Padam
  51. Nasi kerabu yg warna biru tu sebenarnya berasal dr golok. Sbb tu ada org panggil nasi kerabu golok. Tp kalau di negeri lain byk org panggil nasi kerabu kelantan. Sebenarnya nasi kerabu tumis tu yg asal kelantan

    BalasPadam
  52. Burrggg.. Baru lepas sarapan nasi kerabu

    BalasPadam