Iklan Nuffnang

Iklan

29 Sep 2014

Puding Roti Mudah Dan Sedap






Setelah melihatkan ada baki beberapa keping roti Gardenia yang telah hampir tarikh luput, saya terus ke dapur untuk menyediakan Puding Roti Bakar. Puding roti adalah sejenis hidangan pencuci mulut yang sangat cepat disediakan dan rasanya pun sangat sedap. Ya lah dari dibiarkan membazir begitu sahaja, baiklah dibuat sesuatu yang boleh dinikmati bersama keluarga. Puding ini sangat sedap dimakan begitu sahaja. Kalau tak suka manis, boleh kurangkan gula 2 sudu besar atau guna hanya 1/2 cawan. Semua terpulang kepada citarasa dan selera masing masing.





Sebelum ini, saya telah mencuba 3 resepi Puding Roti. Boleh klik di SINI dan di SINI. Untuk Puding Roti Kukus Pandan pula, boleh klik di SINI. Puding Roti memang sesuai dihidangkan samada untuk sarapan atau untuk minum petang.

Jom kita layan resepi yang saya gunakan hari ini. Saya memang suka membuat Puding roti yang tidak menggunakan kuah kastard. Bukan apa, lebih mudah dan jimat.



Puding Roti Mudah Dan Sedap
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
6 keping roti Gardenia
1/2 cawan kismis - opsyenal
4 biji telur - pukul
1 tin susu cair - boleh ganti 2 cawan susu segar
3/4 cawan gula pasir
1 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu kecil vanilla extract
2 sudu besar butter

Cara cara:
Panaskan oven pada suhu 170C. Potong roti kecil kecil atau potong 2 sahaja. Sapukan butter pada roti. Atau jika suka, butter boleh juga dicairkan dan dituangkan ke atas roti yang telah disusun dalam loyang.

Susun roti dalam loyang yang telah dilenser dengan butter dan tabur kismis. Susun roti dan tabur kismis lagi sehingga habis.

Di dalam bekas lain, satukan telur yang telah dipukul dengan susu, gula, serbuk kayu manis dan vanilla extract. Pukul sebati dan tuang ke dalam loyang.





Tekan tekankan roti dengan menggunakan garfu supaya ianya terendam di dalam adunan telur dengan sepenuhnya.





Bakar selama 45 minit atau sehingga masak. Sedap dimakan semasa suam suam.








28 ulasan:

  1. sedapnyee..terliur..lama benar x baking...

    BalasPadam
  2. wah sedapnya... nk try la.. resepi nya simple.. ke betul an roti ada lagi kat dapur

    BalasPadam
  3. Nampak sedap dan sgt simple..tp kalau kita kukus guna resipi ni blh x

    BalasPadam
  4. Thanx for the recipe..mmg sedap sgt cuma saya tambah dgn sos kastard..

    BalasPadam
  5. menyelerakan..sesuai dibuat untuk berbuka ni :)

    BalasPadam
  6. Baru je buat utk bbuka puasa td..sya siatkan kurma skali sedap ringkas n mudah

    BalasPadam
  7. Saya da try wat n mmg sedap...tq share resepi

    BalasPadam
  8. Sy da try buat tp x sdp sgt la.. Rs kayu manis lbeh.. Sdeh plak sy hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak payah sedih sedih. Banyak lagi dalam hidup yg blh disedihkan. Lagi pulak selera berbeza. Wp 1 sudu kecil kayu manis, mungkin sukatan saya guna tk sama dg yg u masukkan.

      Padam
  9. saya dah try.. mmg sedap sgt.. tq kak azie...

    BalasPadam
  10. thanks for this recipe. memang sedap, tapi terlalu manis utk tekak saya. next time saya cuba kurangkan gula.

    BalasPadam
  11. Sedap..dh try,terima kasih utk resepi

    BalasPadam
  12. Saya sedang mncuba resepi harap2 sedap mcm pn buat,nk tnya apa beza bakar dan kukus

    BalasPadam
  13. sy pon tgh wat nie...xde kismis..gune kurma jer...huhh..harap2 menjadi..

    BalasPadam
  14. Xdak kulit kayu manis boleh buat tak?

    BalasPadam
  15. Hr ni try buat utk berbuka. Cuma ganti kismis ngn kurma. Sbb kismis tiada. Minta2 lah sedap..
    Yummy

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya Allah. Sambil masak sambil berzikir dan doa supaya masakan menjadi sedap.

      Padam
  16. Alhamdulilah byk resepi dr blog akak sy wat menjadi n byk bnda sy bljar dr blog ni...

    BalasPadam
  17. Nak tanya...xpyah buat dobel boil baked ye kak...tq

    BalasPadam
  18. Azie. Boleh ke jika saya 'lumatkan' roti supaya masak nanti mcm kueh pudding bila di potong? Tak nsmpak roti nya. Tkasih.
    Noreen

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.