Iklan

Iklan Nuffnang

9 Jan 2015

Kuih Keria





Salam Jumaat buat semua. Hari ini saya ingin kongsikan petikan dari kuliah Zohor Ustaz Najhan semalam berkenaan dosa dan pengampunan Allah dari Kitab 40 Hadis. Allah Maha Pengampun seperti mana yang dijanjikan dalam Al Quran kecuali bagi orang yang melakukan dosa syirik. Allah akan mengampunkan pada sesiapa yang Allah kehendaki. Walaupun seseorang itu adalah seorang ahli maksiat. Dosa manusia ada dua jenis iaitu dosa kecil dan dosa besar. Manakala dosa pula ada yang melibatkan hak Allah yang lebih mudah diampunkan Ada pula dosa yang melibatkan hak manusia. Bagi dosa ini, ianya bergantung kepada manusia yang menjadi mangsa. Ini adalah kerana manusia boleh menuntut hak mereka di akhirat kelak, contoh bagi orang yang dizalimi. 

Dosa dosa kecil boleh terhapus dengan amalan amalan soleh yang dilakukan seperti solat, puasa dsb. Disebutkan bahawa antara satu solat fardhu dengan solat fardhu berikutnya Allah akan ampunkan dosa dengan sebab solat, begitu juga antara Jumaat dengan Jumaat yang diisi dengan amalan soleh juga akan hapuskan dosa,  Ramadhan dengan Ramadhan berikutnya juga, akan dihapuskan dosa. Manakala bagi dosa besar yang melibatkan hak Allah seperti meninggalkan solat dengan sengaja. Boleh Allah ampun atau tidak diampun. Bagi dosa besar dengan Allah adalah wajib untuk kita melakukan solat taubat. Contoh seperti meninggalkan solat. Tak boleh tinggal solat dengan sengaja. Tidak ada keadaan yang mengecualikan kita dari melakukan solat. Dalam erti kata lain, tiada keuzuran dalam melakukan solat. Oleh itu tiada qadha. Kecuali bagi orang yang hilang akal, tertidur dan sebagainya. Dosa besar yang Allah ampunkan yang melibatkan hak Allah seperti meninggalkan solat. Tapi yang Allah tak ampunkan ialah dosa besar melibatkan jenayah yang telah ditetapkan hukumannya di bawah hukum hudud seperti mencuri. Jika di dunia telah menjalani hukuman, mereka tak akan disiksa lagi di akhirat. Ada dosa besar yang tidak ditetapkan kadar hukuman seperti menderhaka kepada ibubapa. Manakala dosa besar yang melibatkan manusia seperti mengambil harta orang lain. Allah akan mengampunkan selepas mendapat keredhaan manusia yang dizalimi atau diambik hak nya. Allah menerima taubat selagi roh belum tiba di halkum. Firaun setelah tersedar yang dia terperangkap di dasar laut, baru dia bertaubat. Tapi taubatnya tidak diterima kerana telah hampir mati. Walaupn 70 kali sehari buat dosa, Allah tetap akan ampunkan kita. Kena yakin akan pengampunan Allah dan kena takut akan azab Allah. Takut pada Allah tapi mesti ada pengharapan pada Allah kerana Allah tak akan memungkiri janji untuk mengampunkan dosa dan menerima taubat. Tapi dalam masa yang sama, kena bimbang dan takut akan kemurkaan Allah. Selagi engkau berdoa memohon keampunan, Aku akan ampunkan dosa kamu walaupun dosa mu sehingga sampai setinggi langit atau sepenuh bumi selagi tiada dosa syirik. 

Sekarang kita masuk bab masakan pula. Hari ini saya menyediakan Kuih Keria pula dengan menggunakan ubi keledek yang dibawa balik dari Kelantan 2 hari sebelum banjir besar melanda Kelantan dan beberapa negeri lain di pantai Timur. Kami menginap di Hotel Perdana KB dari 20-21 dan banjir melanda KB mulai 23 Disember. Alhamdulillah kerana kami tidak terperangkap di dalam banjir seperti yang menimpa ramai orang kerana air banjir naik dengan begitu pantas. Boleh klik di SINI untuk melihat Kuih Keria yang saya sediakan sebelum ini. Kuih Keria adalah kuih kegemaran hubby dan ianya disediakan hari ini atas permintaan Juita yang merupakan peminat kuih che mek molek. Cara penyediaan adunan Kuih Keria adalah sama dengan Kuih Che Mek Molek. 




Sejak beberapa hari ini, memang saya agak tidak produktif. Hanya makan tidur sahaja kerja seharian saya. Mungkin juga kesan ubat allergik yang menjadikan saya sentiasa dalam keadaan mengantuk. Sewaktu saya menulis artikel ini, hubby masih berada di Kelantan kerana menyertai misi bantuan banjir bersama rakan rakan dari Prudential Assurance Bhd. Ini lah kali pertama saya melihat banjir yang begitu besar melanda negeri kelahiran saya sehingga begitu banyak kerosakan yang rasanya lebih besar dari kesan Tsunami di Acheh beberapa tahun dahulu. Bezanya tsunami di Acheh telah meragut nyawa yang ramai. Saya menjadi sangat trauma bila memikirkan keadaan mangsa banjir yang terperangkap di tingkat 4 dengan 3 tingkat bangunan sekolah di Manik Urai telah ditenggelami air. Namun secara jujurnya saya lebih berserah pada Illahi dengan memperbanyakkan doa buat mereka kerana yakin hanya Allah sahaja yang dapat menyelamatkan mangsa banjir yang terperangkap.

Jom layan resepi kuih keria yang saya sediakan hari ini. Saya melihat ada juga orang yang memasukkan sedikit tepung ubi ke dalam adunan. Tapi saya hanya memasukkan tepung gandum dan ubi keledek sahaja. Jom layaann...




Kuih Keria
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Ubi keledek - rebus & tumbuk
Tepung gandum secukupnya

Cara cara:
Satukan ubi yang ditumbuk dengan tepung gandum sehingga adunan boleh dibentuk. Jika masih lembik dan susah untuk dibulatkan, masukkan lagi tepung gandum sedikit demi sedikit.

Ambil adunan sebesar bola ping pong. Bulat bulatkan dan kemudian dileperkan. Kemudian buat lubang di tengah tengahnya.

Goreng dengan api perlahan sehingga keperangan. Boleh angkat dan sejukkan terlebih dahulu. Sedia untuk disira dengan air gula.


Sira Kuih Keria
Oleh: Azie Kitchen

3 sudu besar gula
2 sudu besar air
Secubit tepung gandum - opsyenal


Panaskan gula dan air dengan api perlahan sehingga air gula pekat dan berbuih. Masukkan kuih keria yang telah disejukkan dan dikacau rata rata.

Apabila air gula bersalut rata di kuih keria, taburkan sedikit tepung gandum supaya ia tahan lama dan tidak mudah cair.

Terus dikacau rata sehingga kerak gula melekat di kuih. Tutup api dan bolehlah dikeluarkan dari kuali.



10 comments:

  1. ritu makcik buat keria tapi dia nye gula tu jadi cairr huurm kurang uumph..
    kena ketul2 cemni baru layan..

    ReplyDelete
  2. Tengok kuih keria ni... rindu nak rasa kuih keria air tangan mak!

    ReplyDelete
  3. Resepi choc moist kek puan sukatan serbuk koko 3/4 cwn means 3 or 4 cwn ke

    ReplyDelete
  4. Tq sharing...baru belajar buat kuih keria..1st time gula jd keras...rupenyer kena cmpur air ya..bolehla try buat lg nnti :)

    ReplyDelete
  5. Kalo nk kuih keria lg lembut cmpurkn ngn tepung beras..hehe skadar brkongsi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya ganti tpg gandum dgn tpg brs ke 0r cmpur sdikit je tpg berasnya

      Delete
    2. Cmpur sdikit or gntikan tpg gandum dgn tpg beras?

      Delete
  6. Campurkn tepung gandum dan tpung beras..tp tpung gandum tu sikit je..sbb nk bg dy lekat,agak2 je..sbb kalo tepung beras shj nnti dy akn lerai..

    ReplyDelete
  7. Tumpang iklan ye..sya menjual supplement utk kecantikan kulit..pape sila lawat link di sini ye..tq
    http://m.mudah.my/view?ad_id=48320211

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.