Iklan

Iklan Nuffnang

27 Jan 2015

Kerabu Jantung Pisang Yang Sedap






Hari ini saya menyediakan Kerabu Jantung Pisang yang diberikan oleh Puan Hajjah Norihan yang diambil dari kebun pisang beliau. Lama juga saya mencari resepi yang sesuai untuk dimasak jantung pisang berangan ini. Kalau masakan Kelantan, pastinya Teresek Jantung Pisang. Boleh tengok di SINI. Tapi kalau masakan biasa adalah masak lemak cili padi, masak kerabu yang menggunakan santan. Tapi resepi yang saya ambil dari blog Nannie adalah kerabu yang kering. Terus saya menyalin resepi kerana terliur sekali selepas membaca catatan Nannie yang dia meratah ratah kerabu yang sedap ini. Sebelum masuk melihat resepi, harap sudi kiranya pembaca semua membaca catatan kuliah yang sangat bagus untuk kita mengambil sebagai pengajaran. Anggaplah ianya sebagai satu dakwah dari saya.







Hari ini saya ingin kongsikan petikan kuliah Zohor Ustaz Dr Mohd Shafie, penulis buku Kamu Umat Terbaik yang sangat sangat menarik. Al Quran diturunkan sebagai petunjuk untuk kita perbaiki diri. Kejayaan di sisi Allah bukan diukur dari apa yang kita capai. Tapi orang yang berjaya di sisi Allah ialah orang beriman dan bertaqwa dan menpunyai akhlak berdasarkan Al Quran. Barakah bermakna kebaikan yang bertambah tambah. Baik dalam hidup adalah bila ketaatan kepada Allah meningkat dan bertambah. Ramai orang yang salah faham. Manusia hanya dikira baik sekiranya taat pada Allah. Barakah adalah berkaitan kebaikan dan ketaatan.

Surah As Sajdah 32: ayat 21 musibah didatangkan sebagai peringatan dan supaya manusia kembali taat pada Allah dengan belajar Al Quran dan mengamalkannya. Ustaz menyebut contoh berkenaan banjir di Kelantan di mana terdapat mangsa banjir yang tinggal sehelai sepinggang. Manusia yang tinggal sehelai sepinggang ialah orang mati yang dikafankan. Pengajarannya ialah hari ini jika berapa banyak sekali pun harta yang kita miliki, semuanya boleh hilang dalam sekelip mata. Jadi janganlah dibangga dengan harta dan pangkat yang dimiliki. Jika kita mempunyai harta, kena sebutkan Innalillah bukan menyebut yang ini kereta saya, ini rumah saya dsb. Cinta adalah keadaan di mana kita sangat sayang akan sesuatu. Kita akan jadi stress bimbang kalau ia akan hilang atau kita sendiri yang hilang. Jadi hendaklah sentiasa diingati bahawa apa yang ada pada ku bukan milik ku, hanya dipinjam kepada ku. Semuanya milik Allah. Baca Innalillahi wainna Ilaihirojiun di kala musibah supaya Allah menggantikan dengan yang lebih baik. Kenapa berlakunya musibah? Terdapat macam macam kajian seperti berpunca dari pembalakan tidak terkawal, hujan terlalu lebat dsb. Namun Allah tak bagi hidayat iaitu right understanding berkenaan punca sebenar. Ianya disebabkan perbuatan manusia sendiri tak membaca dan memahami Al Quran serta menjadikannya sebagai petunjuk dan Allah mahu supaya manusia kembali taat padaNya.

Surah Az Zukhruf 43:48 banjir di Kelantan adalah tanda kebesaran Allah. Allah hantar air sahaja, manusia sudah tidak terdaya. Belum lagi api neraka. Sepatutnya peristiwa banjir membawa manusia balik kepada Al Quran. Bencana yang paling besar dari peristiwa banjir ialah apabila selepas banjir manusia masih tidak kembali pada Al Quran. Iaitu apabila manusia masih terus ditipu oleh syaitan sehingga tidak mahu belajar Al Quran. Sebelum menutup majlis, Ustaz menegaskan bahawa tujuan dakwah bukan untuk menarik manusia tetapi untuk menyampaikan pesanan dan maklumat kepada manusia. Beri peringatan menggunakan ayat ayat Al Quran. Hanya Al Quran yang boleh memberi motivasi kepada manusia. Kalau selepas kita berdakwah, orang tak mahu ikut pun tak mengapa kerana hidayah adalah dari Allah semata mata. Semoga ianya dapat memberi manafaat pada kita semua.


Jom layan resepi yang telah saya salin dan sesuaikan dengan cara penyediaan saya sendiri....




Kerabu Jantung Pisang

Bahan bahan:
1 biji jantung pisang
1/2 cawan ikan bilis kecil - goreng ranggup
1 biji bawang besar
Kelapa parut - goreng
Garam
Gula
Jus limau nipis secukupnya

Bahan tumbuk:
3 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2-3 biji cili merah
1 inci belacan dibakar

Cara cara:
Kopek jantung pisang sampai ke bahagian yang lembut. Hiris jantung pisang nipis nipis dan rendam dalam air bersama sedikit garam dan diramas sedikit. Masak air dalam periuk sampai mendidih dan masukkan jantung pisang tadi. Masak sehingga jantung pisang empuk lembut. Tos dan ketepikan dulu.







Satukan bahan tumbuk bersama jantung pisang, kerisik, ikan bilis goreng, bawang hiris dan jus limau nipis secukupnya. Masukkan garam dan gula secukup rasa. 






Kerabu jantung pisang siap untuk dihidangkan.



2 comments:

  1. Salam perkenalan Kak Azie, sedapnye kerabu jantung pisang ni..tapi jantung pisang berangan ni memang sedikit lebam yer..saya pernah beli dan celur lebam then saya buang takut tak boleh makan hehe..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.