Iklan

Iklan Nuffnang

22 Jan 2015

Aduhai Sedap Nyer Bubur Lambuk





Kali pertama saya menikmati bubur lambuk seperti ini di bulan Ramadhan yang lalu. Memang sedap. Ianya tidak sama dengan bubur lambuk yang disediakan dan dijual di Kg Baru di sepanjang bulan Ramadhan. Ianya lebih pada citarasa tradisional dengan dimasukkan pelbagai sayuran kampung. Bubur lambuk ini disediakan oleh Kak Norihan dan suaminya Haji Haron di Surau Ad Dhuha. Mereka menyediakan bubur lambuk ini pada akhir bulan Disember sewaktu saya bercuti ke Grand Lexis Port Dickson di SINI. Tapi Alhamdulillah kerana rezeki, apabila Kak Yan sudi menyimpan satu pek untuk saya. 

Saya kongsikan di sini berkenaan hidayah. Setengah orang dapat hidayah tapi tak dapat taufik. Contoh, ada orang tahu pahala besar solat berjemaah tapi tak ada kekuatan untuk pergi solat berjemaah di masjid, maknanya hanya dapat hidayah tapi tak dapat taufik. Dalam erti kata mudah, hidayah adalah tempat, manakala taufik adalah jalan untuk ke tempat tersebut. Kalau pun kita tahu tempat tapi jika tidak tahu jalan untuk ke sana, pasti kita tidak akan dapat pergi ke sana. Perlu kita ingat bahawa hidayah adalah anugerah Allah. Jadi tak perlulah kita mengata ngata atau menyindir seperti "oo pandai bercakap jer tapi anak sendiri tak tau apa yang dicakapkan". Tak perlulah berbuat begitu kerana Rasulullah sendiri tidak dapat memberi hidayah kepada bapa saudara yang sangat baginda kasihi.

Jom layan resepinya di bawah ini yang saya kongsikan untuk rujukan saya sendiri di masa hadapan....




Bubur Lambuk Sedap

Bahan bahan:
Beras
Sotong kering - hiris halus
Ikan bilis - tumbuk
Daging cincang atau tulang lembu
Bawang merah - kisar
Halia muda - hiris halus
Lada hitam - tumbuk
Santan
Garam
Daun kaduk
Daun pucuk paku merah
Daun kesum

Cara cara;
Basuh beras dan masak nasi dengan air dan ikan bilis, sotong kering serta daging cincang/tulang. Bila nasi telah lembut, masukkan bawang, halia dan lada hitam. Masak lagi.

Akhir sekali, masukkan pula, semua sayuran serta garam.

Bila nasi dah menjadi bubur, masukkan santan. Kacau sehingga ianya cukup sebati. Sedia untuk dihidangkan.



6 comments:

  1. Assalamualaikum kak azie... Sedapnya... makan petang2 :)

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum kak azie. Ya Allah sedapnya...terliur tengok. Rindu kenangan bulan puasa waktu study.

    ReplyDelete
  3. assalammualaikum.....saya suka sgt, tambah2 letak pucuk paku merah....

    ReplyDelete
  4. Kak kalau takde daun kaduk, sotong kering, n daun pucuk paku merah nak ganti dgn apa ye? Kami takde kat malaysia tapi teringin nak makan bubur lambuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba ubahsuai dg sayuran yg ada di sana spt asparagus ke. Kalau bumbur lambuk Kg Baru, tak ada pun sayuran. Diletakkan daging banyak2 pasti sedap dan manis dg air daging.

      Delete
    2. Ok kak. Thank you. Nanti i try :)

      Delete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.