Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sedap Nyer Kuih Buah Peria


Kuih Buah Peria Azie Kitchen

Sempena cuti Hari Deepavali hari ini, saya berada di dapur dari pagi sehingga tengahari dengan membuat beberapa jenis kuih dan memasak beberapa jenis lauk untuk hidangan tengahari kerana semua anak anak ada di rumah hari ini. Kuih pertama saya hari ini ialah kuih Buah Peria. Kuih lain, akan saya kongsikan di entri akan datang. Saya mula menggemari Kuih Buah Peria selepas sahabat saya Haji Asmaddin menempah kuih ini untuk dibawa ke majlis makan makan di pejabat beberapa tahun lepas. Kini Haji Asmaddin telahpun bersara dari perkhidmatan. Kalau dulu, beliau sentiasa membawa bermacam jenis kuih muih Kelantan ke pejabat termasuk nasi dagang Kelantan yang sangat sedap dan lengkap dengan geng. Geng nasi dagang Kelantan yang lengkap adalah gulai ikan aya, gulai ayam dan telur serta sambal kelapa. 



Kuih Buah Peria Azie Kitchen


Kalau dulu dulu, saya jarang membeli kuih ini kerana banyak lagi kuih Kelantan lain yang menjadi pilihan saya setiap kali balik kampung. Maklumlah balik hanya 2-3 hari sedangkan kuih yang hendak dibeli dan dimakan banyak jenis, jadi pilih kuih yang benar benar menjadi kesukaan jer. Tak muat perut nak di isi. Yang makan pagi, kenyang sampai ke petang, yang makan petang kenyang sampai ke malam. Jadual dan waktu makan memang lari, kalau balik Kelantan. Jad seperti tu, kerana sarapan pagi yang berat seperti nasi kerabu, nasi dagang dsb.



Kuih Buah Peria Azie Kitchen


Resepi kuih peria hari ini saya ambil dari blog mamakitchen. Ada juga versi kuih peria yang diletakkan ubi keledek. Itu rasanya versi moden yang telah dibuat penambahbaikan. Resepi ori hanya menggunakan tepung pulut sahaja. Untuk inti, saya gunakan inti yang dibuat semasa menyediakan kuih bom di SINI. Saya buat banyak banyak dan simpan dalam freezer. Jadi penyediaan kuih peria hari ini telah menjadi lebih mudah.

Sebelum layan resepi, saya ingin memberi pendapat saya berkenaan kuih ini. Hmm sangat sedap dengan kulitnya yang lemak kenyal kenyal. Suker suker suker sangat. Sedap dan tidak pahit seperti buah peria. Hmm pahit pahit pun banyak khasiat terutama ianya membekalkan insulin semulajadi yang dapat membantu menurunkan paras gula di dalam darah. Sangat berguna untuk mereka yang mengalami masalah diabetes. Untuk adunan yang saya buat hari ini, dapat 10 biji buah peria sahaja. Alhamdulillah tercapai hajat untuk membuat kuih peria dan terkabul hajat untuk menikmati kuih peria. Syukur ya Allah atas kurniaan dan nikmat yang telah diberikan...

Jom layan resepinya dulu....


Kuih Buah Peria Azie Kitchen

Kuih Buah Peria 

Bahan-bahan:
250 gm tepung pulut - saya guna 150 gram
200 ml santan pekat - guna 150 ml
25 gm minyak masak - sapu pada kuih dan daun pisang
Sedikit air
Pewarna merah dan hijau

Cara cara:
Uli tepung pulut dan santan hingga lembut. Bahagikan doh kepada dua bahagian. Kacau pewarna dengan sedikit air dan satu bahagian diwarnakan merah dan satu lagi diwarnakan hijau.

Ambil 15 gm doh dan bentukkan doh lonjong sedikit seperti buah peria. Masukkan inti dan tutup kemas. Sapu sedikit minyak pada doh. 



Kuih Buah Peria Azie Kitchen

Kuih Buah Peria Azie Kitchen

Letak di atas plastik dan digulung seperti menggulung gula gula. Kemaskan kiri dan kanan lalu ditarik kuat kuat di hujung kedua dua plastik supaya terbentuk garis garis pada doh menyerupai buah peria. Atau boleh juga ditekan tekan dengan lidi untuk mendapat corak buah peria. Buka gulungan dan letak atas daun pisang yang telah dilumur sedikit minyak. Susun dalam periuk pengukus.



Kuih Buah Peria Azie Kitchen

Kuih Buah Peria Azie Kitchen

Kuih Buah Peria Azie Kitchen


Panaskan periuk pengukus dengan air yang mencukupi. Kukus buah peria selama 8 minit atau sehingga masak bergantung pada saiz kuih anda. Jika kuih lebih besar, lebihkan sedikit masa mengukus tapi jangan terlalu lama nanti kuih terlalu kembang dan hilang corak buah peria dan jadi tak cantik.


Kuih Buah Peria Azie Kitchen

Inti Kacang Hijau:
250 gm kacang hijau - rendam
1 keping gula Melaka
1/2 cawan gula pasir
Sedikit garam

Cara membuat Inti:
Masak kacang hijau bersama air secukupnya hingga kembang, biarkan sehingga airnya hampir kering dan kacang hancur. 
Masukkan gula melaka, garam dan gula, kacau rata dan biarkan hingga kering. Sesuaikan kemanisan, jika suka lebih manis boleh tambah gula. Angkat dan sejukkan. Bila sudah sejuk kepal inti bulat bulat sebesar ping pong dan bentukkan panjang lonjong seperti buah peria.

Nota;
Boleh masukkan kelapa parut dan tepung gandum, jika suka. 

Lebihan boleh disimpan di dalam freezer untuk dibuat inti kuih lain seperti kuih 


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

7 ulasan for "Sedap Nyer Kuih Buah Peria"

  1. Salam..kak azi..sy selalu juga buat kuih ni.. kami panggil Kuih KU.. sy guna pembungkus buah2an yg jaring2 tu.. comeyy je kejadian :) nnt k azi trylah..mesti cunn..sy punya x kemas sgt ;)

    BalasPadam
  2. oo... gitu cara buatnye... faham!

    BalasPadam
  3. Lamanya tak makan kuih buah peria ni...owh camtu kekdahnya nk membentuk urat2 buah tu hihii

    BalasPadam
  4. Assalam Azie, baru ni Yatie tau cara buatnya..ingatkan ada cetaknya...mekasih berkongsi resepi dan idea membuatnya....leh try nnti...

    BalasPadam
  5. Suka sangat kuih ni..terima kasih sharing..Kalu saya nak guna gula Stevia bape sukatan yang perlu saya gunakan ?

    BalasPadam
  6. saya pun suka sgt kuih peria ni...tapi saya tekan dengan pisau untuk bentuk kan jalur mcm buah peria tu...cantik juga bentuk nya. rupa2nya ada byk cara nak bentukkannya.

    BalasPadam