Iklan

Iklan Nuffnang

11 Oct 2014

Kuih Kaswi Pandan Sedap






Telah lama saya dok menelek nelek resepi kuih tradisional kkida ni yang dia pelajari dari Bonda Mertua.  Kkida panggil kuih ini sebagai Kuih Talam Pandan tapi saya lebih suka memanggilnya sebagai Kuih Kaswi Pandan kerana rasanya memang seperti rasa Kuih Kaswi dan kedua, bila sebut Kuih Talam Pandan menyebabkan saya terkeliru dengan Kuih Talam Pandan yang mempunyai lapisan hijau dan putih di SINI. Saya tertarik untuk mencuba selepas membaca komen kkida yang ianya sangat sedap. Masa tu saya mencari resepi kuih yang tidak menggunakan tepung gandum kerana masalah allergik. Dah lama pun menyalin resepi tapi asyik tertangguh sahaja untuk membuatnya. Alhamdulillah kerana allergik saya telah pun hilang walaupun ada ketika, masih ada merah di atas kelopak mata. Syukur sangat kerana Allah masih memberi peluang untuk saya menikmati makanan kegemaran saya. Ya lah, bila tak boleh ambik tepung gandum, boleh dikatakan semua makanan pun tak boleh dimakan kerana semuanya menggunakan tepung gandum. 





Kuih ini saya buat kerana rasa macam dah lama tak membuat kuih muih sejak kena berpantang dari memakan makanan yang mengandungi tepung gandum. Asalnya nak buat Kuih Lengat yang menggunakan gula merah dan tepung beras. Resepi dan sukatan hampir sama dengan resepi ini. Tapi biasalah bila pertama kali  membuatnya, pasti ada kesilapan sedikit sebanyak. Adunan pertama, saya dah tersilap letak 1/2 sudu kecil kapur, maka apalagi kuih jadi macam sedikit pahit ke apa ke rasanya. Adunan memang cantik bila dipotong. Tak puashati, bancuh lagi satu adunan. Yang kedua ni, hanya guna air kapur sebanyak 1/2 sudu kecil. Tapi entah kenapalah pulak, kuihnya macam sedikit terlembik sehingga tak boleh hendak dipotong. Ish memang tak puashati. Rasanya lain kali, kena kurangkan air daun pandan ke 3/4 cawan sahaja kot. Namun begitu, rasanya sedap dan secukup rasa jer kemanisannya. Kebetulan anak buah saya Rudy datang ke rumah hantar daging qorban dari Kelantan, jadi saya hidangkan kuih ini bersama teh O. 

Kesimpulannya kuih ini memang sedap dan kalau kat tempat saya ala ala kuih kosui atau ada bau macam tepung hijau dalam kuih lompat tikam. Bezanya kuih lompat tikam tak diletak gula dan tepung gandum dan tidak dikukus. Apa apa pun, terima kasih kkida seorang blogger yang sangat saya segani atas resepi tradisional yang ada class tersendiri ini. 

Jom kita tengok resepi yang mudah dan sedap ini. 



Kuih Kaswi Pandan Sedap

Bahan bahan:
2/3 cawan gula pasir
2 cawan air
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
3/4 cawan jus pandan (kisar 4 helai daun pandan)*
Secubit garam
1 sudu kecil air kapur - guna 1/2 sudu kecil
Sedikit pewarna hijau

Cara cara:
Masak gula pasir dengan 2 cawan air sehingga gula larut serta mendidih. Ketepikan. 

Dalam periuk lain, satukan semua bahan di atas kecuali air gula dan digaul rata. Setelah bergaul rata, baru dituangkan air gula dan kacau rata. 

Masak atas api perlahan dan kacau sehingga hampir likat. Jangan pekat sangat. Masukkan dalam loyang atau bekas kaca dan kukus selama 20 minit. Saya kukus selama 25 minit.





Hidang dengan parutan kelapa parut muda putih digaul dengan sedikit garam.





Nota:
Resepi asal kkida guna 1 cawan jus pandan. Utk masa depan, saya mahu kurangkan ke 3/4 cawan sahaja. 



7 comments:

  1. assalam k azie
    salah satu kuih kegemaran suami dan saya
    lg sedapp ada rasa pandan kan
    wangi

    ReplyDelete
  2. Kuih sy lgsg xmanis...sedey nyeeee....

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum, saya aminah, bila saya rasa nak masak saya dah lebih suka jenguk resipi dlm internet drp buka buku resipi minta izin saya selalu mencuba resipi aziesemuga allah murahkan rezeki azie, amin

    ReplyDelete
  4. As salam k.azie..sy da ikut resepi yg akk kasi..
    Knp jd lembik ye..adehhh..mmg xde t'lebih air...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm lembik sedikit. Bila dipotong dan campak dalam kelapa, ok jer. Kalau keras, tak sedap dimakan

      Delete
  5. Btul2..lembik lg sdp dr keras..bkn lembik sgt pun..mcm lembut goyang2 gitu..sdp gilaa baq angg..kat kuala kgsar 3 biji 2rm laku makcik tu jual..lembut2 bgoyang2

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.