Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Thursday, 23 August 2012

Lemang Jagung Tanpa Buluh




Dalam perjalanan balik dari Perak ke Kota Damansara pada hari raya keempat, entah kenapa tiba tiba jer terlintas untuk membuat lemang sendiri apabila teringatkan lemang yang dibuat bonda Khairi semasa berkunjung ke rumah terbuka Khairi dan Mai Zatul di Putra Jaya beberapa tahun lepas. Lagipun saya teringat jagung manis yang dibeli oleh Juita di Sogo untuk bekalan makanan ayam hutan sepeninggalan kami. Tapi saya tersilap kerana kesemua jagung sudah diberi pada ayam dan hubby mencari di kedai runcit juga tak ada jagung manis.  Akhirnya terpaksalah menggunakan jagung manis dalam tin sahaja.

Rancangannya petang nanti saya mahu berbuka puasa dengan lemang dan Rendang Daging Perak di SINI yang saya masak untuk hidangan makan tengahari Dr Sabariah dan famili yang singgah beraya. Semasa mengelek kamera untuk mengambil gambar rendang, saya jadi terperanjat melihat kuali rendang yang sudah kosong. Nasib baik masih ada lagi stok daging batang pinang di dalam freezer. Jadi sementara mengukus lemang, saya pun sambil sambil membuat rendang daging lagi. Ya lah, sejak berhari raya beberapa hari lepas, anak anak saya belum lagi bertemu dengan nasi putih. Itulah agaknya rendang saya menjadi sangat laku.

Berbalik pada lemang saya ini, kejadian agak kurang kemas kerana saya memang agak keletihan dan kelam kabut, kerana dalam satu masa saya memasak rendang, membuat lemang dan membuat kek buah buahan campuran. Lemang saya agak kurang padat. Ada orang menggunakan bekas panjang untuk dimasukkan pulut dan dipadatkan terlebih dahulu sebelum dikeluarkan untuk dibalut dengan daun pisang. Tapi saya memang tak larat sangat, tambahan pula lengan saya yang sakit.

Jom kita tengok resepi lemang saya hari ini..



Lemang Jagung Tanpa Buluh
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
500 gram beras pulut
450 - 480 ml santan
Sedikit jagung manis - guna jagung dalam tin
1 sk garam halus

Cara cara:
Beras pulut dibasuh dan direndam seketika. Tos air dan masukkan ke dalam loyang. Tuang santan, garam dan jagung serta dikacau rata.

Panaskan pengukus sehingga air mendidih. Masukkan loyang tadi ke dalam periuk pengukus dan kukus selama 30 minit.


Gaul rata dan diletak atas daun pisang yang dilayur di atas api seketika. Bila pulut telah suam, gulung daun pisang dan ditekan sambil membentuk bulatan memanjang seperti lemang. Padatkan supaya kemas. Ikat di kedua dua belah lemang.



Bolehlah dibakar seketika di dalam oven. Potong nipis sebelum dihidangkan.




Nota:
Oleh kerana tak punya daun pisang, saya hanya membalut dengan aluminium foil.

2 comments:

  1. selamat hariraya maaf zahir dan batin Azie terliur lah tengok lemang tu boleh try nnt macam sedap kan bubuh jagung gitu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya buat Kak Noor dan famili juga. Ini versi lemang orang bandar. Sedap jika dibuat lemak lemak sikit dan dipadatkan sebelum dibakar dalam oven seketika. Saya pernah makan di majlis rumah terbuka. Tapi kejadian lemang saya hari ini kurang kemas sebab ketiadaan daun pisang.

      Delete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.