Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Homemade Beef Burger Lagi


Homemade Beef Burger

Saya sekali lagi malam tadi menyediakan Homemade Beef Burger untuk makan malam menggunakan lebihan daging burger yang dibuat baru baru ini dan di simpan di dalam freezer. 

Klik di SINI untuk melihat penyediaan burger sebelum ini. Sangat mudah menyediakan burger yang difrozen, cuma perlu dikeluarkan dari freezer sekejap sebelum di gril di atas non stick pan.

Homemade Beef Burger Homemade Beef Burger
  
Semalam saya sebenarnya tak bercadang untuk memasak apa apa selain Puding Pisang Emas di SINI kerana keesokannya akan ke Langkawi sehingga hari minggu. Puding Pisang Emas terpaksa dibuat juga kerana pisang dah terlebih masak. 

Tapi bila masuk dapur, mata dah terpandang roti burger yang hubby beli di Giant baru baru ni. Risau kalau menunggu saya balik Ahad, roti ni pun mungkin dah habis tempoh masa. Jadi saya pun mula mengeluarkan beef burger dan lain lain yang diperlukan.

Sangat cepat menyediakannya, jadi elok juga kalau sentiasa ada dalam peti ais di rumah kita. Pada masa masa tertentu, contohnya ada tetamu kecil dan mahu dihidangkan burger, dalam masa kurang dari 20 minit, burger dah dapat disiapkan. Saya bercadang di Langkawi nanti untuk mencari non stick pan untuk kegunaan memanggang. Saya gril burger ni hanya dengan menggunakan kuali non stick biasa jer. Kalau ada pemanggang, baru lah best sikit. Nampak lah lawa sebab ada kesan garisan garisan kat daging burger kita tu...  

Jom layan resepinya seperti di bawah...  

Homemade Beef Burger

Homemade Beef Burger
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:

1 kg daging kisar
5 sb serbuk roti
1 bawang besar - cincang

2 ulas bawang putih - cincang

1 cili merah - cincang

2 sk sos (worcestershire, fish sos, soy sos, tomato ketchup)
1 sk garam

1/2 sk black pepper

Fresh parsley (atau basil/daun ketumbar)

1 telur - pukul sedikit
1 sb BBQ sauce (opsyenal)

Bahan lain:
Roti wholemeal
Buah Tomato
Daun Salad
Kepingan cheese

Sos:
Sos cili
French's mustard
Mayonis


Satukan semua bahan ke dalam mangkuk dan gaul rata dengan tangan. Jangan terlebih gaul. Bahagikan kepada beberapa bahagian. Bentukkan bulat dan leper menjadi burger yang tebal. 


Panaskan pan dengan sedikit olive oil dan masak dalam 5 minit bagi setiap permukaan dengan selalu dibalik balikkan supaya masak rata terutama jika dibentuk tebal.

Lumurkan BBQ sauce di atas burger tadi, jika suka. Kemudian letakkan daging burger dan tuang sos. Lapis kepingan cheese, diikuti sayuran seperti tomato, bawang besar dan salad. Tutup dengan roti atas dan sedia untuk dinikmati.

Sekiranya terdapat lebihan, boleh disimpan di dalam freezer samada secara mentah atau setelah dimasak. Simpan di dalam bekas kedap udara dan dilapisi dengan cling wrap sebelum dimasukkan ke dalam freezer.  

Nota:
Boleh juga di saute bawang besar dan bawang putih dengan sedikit olive oil dan disejukkan.



Homemade Beef Burger

Homemade Beef Burger Homemade Beef Burger

Enjoy....

 
Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

7 ulasan for "Homemade Beef Burger Lagi"

  1. wahhhh sebelum outstation post best punyerr caya lah Azie mmg nampak sungguh sedap :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. D5, tengah sayang nak tinggalkan dapur Azie

      Padam
    2. Xpe2 nnt balik Azie pulun masak pelbagai jenis, tambahan lak kan Azie nk carik grill wahhhh bertambah byk ler masakkan best.... best.....

      Padam
    3. D5, harap harap jumpalah apa yg dicari

      Padam
  2. rajin nya Zie buat sendrii ni wah caya lah pasti sedap tu kan..

    BalasPadam
  3. Assalam maaf nk tye, mustard yg akak gune tu halal x cz klu ok sy nk gune hehehe

    BalasPadam