Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Puding Pisang Emas


Puding Pisang Emas

Saya teringin sekali nak membuat Puding Raja resepi tersohor dikatakan berasal dari Pekan Pahang. Seumur hidup, belum pernah lagi merasainya. Teruja sebab dikatakan sangat sedap. Tapi dah puas mencari jala emas, antara bahan utama puding raja, tak juga berjumpa. Tak best lah buat puding raja tapi tak cukup bahan bahan utama.

Jadi dek nak menghabiskan pisang emas dibawa belayar yang dibeli dari Segamat hari tu, saya bertanya lah dengan Encik Google. Antara resepi yang dicadangkan adalah Puding Pisang Emas yang berbeza sedikit dengan puding raja yang kuahnya cair tapi puding ni, kuahnya agak pekat.  

Resepi ini diambil dari Mylittledapur2 dan melihatkan gambarnya, nampak sangat sedap menjadikan saya lagi tak sabar untuk mencuba sendiri.

Puding Pisang Emas
Puding Pisang Emas 
Oleh: Azie Kitchen

1 sikat pisang emas – dibuang kulit
1/2 cawan badam – digoreng (tak letak)
1/2 kismis - goreng
2 sudu besar minyak sapi*  (tak letak)
Minyak untuk menggoreng*

Untuk Kuah Puding 
1 tin (410 g) susu cair/sejat
1 biji telur – diambil kuning sahaja
Daun pandan – disimpul
1/4 tin susu (100 g) air 
1/4 cawan gula (ikut rasa)
4 sudu besar tepung kastard
Esen vanila


Cara memasak:
Panaskan minyak dan minyak sapi untuk menggoreng dengan minyak yang penuh.

Goreng pisang sehingga kuning. Angkat dan letakkan di atas kertas minyak untuk meresap minyak yang berlebihan. Goreng badam dan kismis.

Puding Pisang Emas
 
Pukul kuning telur bersama susu cair, tepung kastard dan air. Tapis untuk membuang pusat putih telur.

Masukkan gula dan kacau sehingga gula larut. Masak di atas api kecil bersama daun pandan sehingga sederhana pekat. Masukkan sedikit esen vanila. Jangan guna api besar dan kacau selalu supaya tidak bergentel. Keluarkan daun pandan bila siap. 

Puding Pisang Emas
 
Aturkan pisang goreng 2-3 lapis di dalam mangkuk. Kemudian taburkan kismis dan badam. 

Puding Pisang Emas
 
Tuangkan kastard ke atasnya dan sejukkan dalam peti ais sebelum dihidangkan sejuk sejuk. Sendukkan ke dalam pinggan untuk dihidangkan.


Puding Pisang Emas

Puding Pisang Emas


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Puding Pisang Emas"

  1. Aduhai....telan air liur nih=D

    BalasPadam
    Balasan
    1. LP, sedap makan sejuk sejuk. Kalau makan siang hari lagi sedap. Ini malam malam, saya makan puding kerana akan outstation beberapa hari

      Padam
  2. Balasan
    1. Wslm IeRA, memang sedap. Rasa pisang yang bergoreng manis tu bila kena dengan puding kastard, lagi lah sedap

      Padam