Iklan

Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Friday, 24 February 2012

Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang Terengganu





Gulai Ikan Tongkol yang dimasak stail Terengganu ini adalah lauk untuk dimakan dengan nasi dagang pagi esok. Gulai ini sedap dibuat sehari atau semalaman sebelum dihidangkan. Bertambah sedap, kuah lebih mesra dengan ikan dan ikan yang dimasak dengan api perlahan lama lama juga akan menjadi lebih lembut termasuk tulangnya sekali. 

Namun memasak cara merebus ini memakan masa yang sangat lama berbanding dengan cara di mana rempah ditumis sekejap. Resepi asli gulai Terengganu memang direbus berjam jama lamanya seperti yang saya masak pada malam ini. Kalau nak tengok resepi gulai ikan yang ditumis terlebih dahulu, boleh klik di SINI. Kalau tanya saya lah, kedua duanya sama sedap jer. Resepi ini sebenarnya saya dah modify sikit seperti di bawah.

Jom layan resepinya ...

Gulai Ikan Tongkol
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ikan tongkol (direbus bersama asam keping,  gula melaka dan garam secukup rasa. Air rebusan disimpan untuk diguna dalam kuah)
10 Bawang merah 
4  bawang putih 
1/2 inci kunyit hidup 
1 inci halia
1 inci lengkuas - dihiris
1/2 sb serbuk ketumbar
1/2 sb serbuk jintan manis
1 senduk cili giling
1 sb kerisik 
1 kpg kecil gula melaka
1 inci kulit kayu manis
1/2 sb rempah masak cap bunga rose
Santan
Garam
Gula Melaka
Segenggam Cili padi

Cara cara:
Semua bahan untuk kuah diblender kecuali kerisik, gula melaka, santan dan kulit kayu manis.

Masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender, kerisik, gula melaka, rempah dan kulit kayu manis.



Masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama, step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan, air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali.(masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam, dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 

Boleh diletak cili padi untuk hiasan.



Siap untuk dihidangkan ...







4 comments:

  1. Sedap Nyer...tapi 7 Jam Tu...nampaknya.. "kak Nasi Dagang Satu..bungkus Eh..acar Lebih"..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ia menghasilkan ikan yg lembut dg tulangnya sekali menjadi lembut, bakikan sardin

      Delete
  2. Asslm....
    Salam perkenalan, nak try buat lah mlm ni, bhn2 pun ade kecur air liur ni... tima kasih ya.

    ReplyDelete
  3. wow kecur liur...
    nk try la.tp remph cap ros sush cr kt kdah...hana said

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.