Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Nasi Goreng Kampung Bunga Kantan Sedap Dengan SERI-AJI



Nasi Goreng Kampung Bunga Kantan Sedap Dengan SERI-AJI


Seperti yang saya tulis sebelum ini sebagai wanita berkerjaya, saya suka sesuatu yang cepat, mudah dan ringkas. Oleh kerana bulan Ramadhan akan menjelang tidak lama lagi, jadi saya mula memikirkan menu sesuai untuk hidangan Sahur. 

Di dalam bulan Ramadhan, saya tak mahu lama menghabiskan masa di dapur. Sangat rugi kerana inilah masanya yang patut kita rebut iaitu tawaran pahala yang berganda di bulan Ramadhan. Saya biasanya menyediakan menu nasi goreng untuk hidangan Sahur. Boleh klik di SINI. Keluarga saya memang tak suka makan nasi dengan lauk lauk bagai waktu Sahur. Mereka suka nasi goreng yang dihidangkan panas panas sahaja. 



Nasi Goreng Kampung Bunga Kantan Sedap Dengan SERI-AJI

Jadi hari ini, saya nak kongsikan resepi nasi goreng Kampung yang sangat mudah dengan menggunakan perencah nasi goreng kegemaran kami sekeluarga iaitu perencah nasi goreng Kampung SERI-AJI. Ianya sesuai untuk hidangan waktu Sahur. Di rumah kami memang sentiasa ada stok perencah nasi goreng SERI-AJI. 

Kenapa saya sukakan perencah nasi goreng SERI-AJI? Pertama kerana ianya perencah yang sudah lengkap perisanya. Sudah secukup rasa. Tak perlu nak menambah bahan lain. Kedua, kerana ianya mudah digunakan dan tangan pun tak comot kerana ianya berupa serbuk perencah kering. Hahaha dengan SERI-AJI sesiapa pun boleh menyediakan nasi goreng. Suami saya yang tak pandai memasak pun, boleh menyediakan nasi goreng menggunakan perencah SERI-AJI.



Nasi Goreng Kampung Bunga Kantan Sedap Dengan SERI-AJI


Berbalik pada cerita menu Sahur bulan Ramadhan, walaupun mahukan yang ringkas, kena pastikan hidangan yang disediakan berperisa dan sedap. Untuk menambah keenakan nasi goreng saya pada hari ini, saya letakkan bunga kantan yang dihiris halus. Di samping itu, saya meletakkan juga sayuran kacang panjang supaya hidangan nasi goreng kita menpunyai khasiat yang seimbang. Saya suka kacang panjang yang ranggup krup krap krup krap ketika dimakan. Jadi saya akan pastikan bunga kantan dan kacang panjang dimasak seketika sahaja supaya kekal rangup.

Serious nasi goreng Kampung saya hari ini sangat sangat sangat sedap dan menepati selera saya. Perencahnya secukup rasa, saya tak meletak apa apa bahan lain seperti garam dan serbuk perasa pun. Memang terasa sangatlah kampungnya. Hahaha bukan apa,  kacang panjang yang krup krap krup krap dan bunga kantan terasa seperti nasi kerabu. 

Saya menjadi sangat nostalgia dengan kampung halaman. Sangat terubat rindu. Makan menambah nambah dah tak pandang kiri kanan. Juita, Boy dan Aween makan menambah nambah juga. Nasi goreng memang kegemaran saya tak kira pagi, tengahari atau malam. Jadi nasi goreng adalah menu pilihan saya untuk hidangan makan Sahur. 

Jika ingin sedikit kelainan, saya akan menggoreng ayam. Itu pun goreng garam kunyit sahaja. Tekak kami memang tak boleh menelan makanan yang berkuah waktu Sahur.

Jom layan resepi yang telah saya gunakan pada hari ini. Juga jangan lupa, melihat video yang saya sediakan di Instagram dan juga di youtube Azie Kitchen channel. Jangan lupa mencuba. Rugi kalau tak mencuba keenakan nasi goreng Kampung SERI-AJI yang saya kongsikan hari ini.


Nasi Goreng Kampung Bunga Kantan Sedap Dengan SERI-AJI

Nasi Goreng Kampung Bunga Kantan Yang Sedap

Bahan bahan:
1 mangkuk nasi putih - 2 1/2 pot beras
1 mangkuk isi ayam
2 biji telur
1 paket perencah nasi goreng Kampung SERI-AJI
1 batang bunga kantan - hiris nipis
8 batang kacang panjang - hiris halus
Minyak masak

Bahan Tumbuk Kasar:
1 tangkai cili merah
1 tangkai cili hijau
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga wangi. Masukkan pula isi ayam dan dikacau sehingga ayam masak.





Setelah ayam masak, ketepikan bahan tumis, pecahkan telur dan biarkan seketika sebelum telur dikacau sehingga agak masak.




Masukkan nasi dan kacau rata. Masukkan kacang panjang, bunga kantan dan akhir sekali perencah nasi goreng Kampung SERI-AJI. Kacau rata. Bolehlah tutup api.







Sebelum dihidangkan, tabur bawang goreng. Selamat menjamu selera.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

11 ulasan for "Nasi Goreng Kampung Bunga Kantan Sedap Dengan SERI-AJI"

  1. mmg mudah kak azie ..nanti boleh try ... sy selalunye bertumbuk bagai ngan ikan bilis .. kali ni boleh buat yg simple menjimatkan masa

    BalasPadam
  2. Kak Azie, after reading your post, I will go out and buy the perencah nasi goreng hee..hee.. Can't wait to try it :)

    BalasPadam
  3. Selalu jugak guna seri aji nii.. sedapp

    BalasPadam
  4. belum pernah cuba yg serbuk. selalunya pakai perencah adabi yg basah. Nak cubalah..

    BalasPadam
  5. sangat senang ..saya mmg pakai seri aji...

    BalasPadam
  6. saya memang selalu gunakan seri aji utk masak nasi goreng..mudah,cepat dan sedap...anak2 suka..kadang2 just pecahkan telur dan masukkan nasi...golek2 bubuh perencah seri aji dan siap.....

    BalasPadam
  7. nmpk pun mcm dah sedap ni ...

    BalasPadam
  8. Dah beli perencah Seri Aji..Insya-Allah esok nak try!

    BalasPadam
  9. esok nk try buat sarapan 😋..terima kasih resipi nya kak azie

    BalasPadam