Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Creamy Butter Crab Yang Mabeless


Creamy Butter Crab Yang Mabeless

Sebelum masuk bab resepi, nak kongsikan intipati Kuliah Zohor Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan yang sangat bagus. Kita disaran supaya menyambut bulan Ramadhan sebagai mukadimah untuk kita memacu kehidupan kita. Hikmah puasa yang dinyatakan oleh ahli tassauf ialah untuk melaparkan orang orang kaya. Kerana orang kaya tak pernah rasa lapar. Mereka makan sebelum rasa lapar. 

Ianya adalah sebagai latihan kepada orang kaya. Kalau ada pilihan, orang kaya akan sanggup bayar sebagai ganti hari hari untuk tidak berpuasa. Mereka mungkin tahu bagaimana rasa lapar tapi kalau mereka tidak mengalami sendiri bagaimana rasanya lapar, ianya tidak memberi impak sebenarnya. Orang kenyang tak akan ada rasa sensitiviti pada orang lapar di Palestine dll. Selepas makan, mereka akan mula mengantuk dan tidur dengan kekenyangan. Jadi dengan berpuasa, orang yang tidak pernah merasa lapar akan berpeluang untuk merasainya.


Creamy Butter Crab Yang Mabeless


Hari ini saya ingin kongsikan resepi yang saya pelajari dari youtube Anis Nabilah yang sangat bersahaja berceloteh sambil memasak. Masakan ini juga dipesan di kedai memang harganya sangat mahal. Kalau untuk sekilo ketam atau udang bersedialah untuk membayar RM90-100 lebih. Jadi bagi resepi seperti ini, bolehlah kita cuba memasaknya sendiri di rumah. Tak susah pun sebenarnya. Bahan bahan yang digunakan juga sangat ringkas. Untuk resepi ini, boleh juga digunakan ayam. Tapi untuk ayam, ianya bolehlah digoreng terlebih dahulu atau hanya menggunakan isi ayam yang digoreng celup tepung. 

Jom kita layan resepi mudah ini. Sangat sesuai dimakan dengan mantao semasa berbuka atau bersahur, selain dengan nasi putih panas panas. Saya mencicah kuahnya dengan roti wholemeal semasa bersahur. Selamat mencuba.... 


Creamy Butter Crab Yang Mabeless


Creamy Butter Crab
Oleh: Azie kitchen

Bahan bahan;
1 1/2 kg ketam bunga
1/2 biji bawang besar kuning - cincang
2 1/2 sudu besar/8-10 ulas bawang putih - cincang 
20 helai daun kari - saya letak lebih
10 - 12 tangkai cili padi - hiris
3 sudu besar butter
1 1/2 tin susu cair - guna 2 tin
1 - 1 1/2 sudu besar gula
Garam secukupnya
Minyak masak
1 sudu besar tepung jagung - bancuh dengan sedikit air

Cara cara:
Ketam dibuang kulit dan sponge di badannya, basuh dan dipotong dua dan tos.

Panaskan sedikit minyak. Masukkan butter dan sehingga cair. Tujuan guna minyak masak supaya butter tidak cepat hangit bila digoreng terlalu lama.





Masukkan bawang putih kisar. Kacau sehingga sedikit kekuningan, masukkan pula bawang besar cincang. Setelah sedikit layu, masukkan daun kari dan cili padi.

Masukkan pula susu sejat, sedikit garam dan gula. Bila kuah telah mendidih, baru masukkan sedikit air tepung jagung untuk memekatkan. Pastikan telah mendidih dulu ya.

Akhir sekali masukkan ketam. Boleh juga guna udang atau ayam. Tapi jika menggunakan ayam, goreng ayam terlebih dahulu. Kacau seketika sehingga ketam masak, sedia untuk dihidangkan.


Creamy Butter Crab Yang Mabeless


Nota;
Kuah sedap dicicah dengan roti atau mantao.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Creamy Butter Crab Yang Mabeless"

  1. nmpak sgt sedap...makan mesti lagi sedap....thanks for the recipe...

    BalasPadam
  2. Thank you sangat atas perkongsian aunty semua recipe. Izinkan utk sy belajar dr blog aunty. Mintak halal ye. Semoga dimurahkan rezki aunty sekeluarga :))

    BalasPadam
  3. Sedapnye...thanks sampaikan ceramah yg didgr. kita yg x kaya n tak miskin ni pun kena belajar lapar supaya hargai rezeki yg Allah bagi.
    ohh baru tau kena letak minyak sikit b4 letak butter. Patut la butter cepat hangit. Heheh.. thanks.

    BalasPadam
  4. Saya dah try buat hari ni, mmg mudah dan sedap sngt2.

    BalasPadam