Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Terung Balado Padang


Terung Balado Padang

Alhamdulillah di bulan Ramadhan ini pengunjung blog Azie Kitchen meningkat kepada 200,000 setiap hari. Hari ini adalah hari ke3 semua umat Islam telah berpuasa di bulan Ramadhan. Bagaimana dengan prestasi setakat ini? Pastikan ianya meningkat dan jadikan Ramadhan ini adalah Ramadhan yang terbaik dalam hidup kita. Jika selama ini, Ramadhan telah saya tidak gunakan sepenuhnya. Alangkah ruginya. Pahala puasa akan bermula dengan 100% di awal dan markah akan berkurang sedikit demi sedikit bila kita melakukan perkara perkara yang ditegah Allah. 

Puasa adalah bermaksud menahan. Ianya bukan sekadar menahan lapar dan dahaga tetapi juga menahan diri dari melakukan perkara perkara yang dilarang. Pendek kata semua anggota badan kena berpuasa. Berpuasa dari melihat perkara yang tak sepatutnya, puasa dari mendengar kata kata yang tak sepatutnya, puasa dari berkata kata perkara yang tidak memberi manafaat. Semua ini akan kita fahami jika kita menuntut ilmu. Itulah juga sebabnya kita diberi ganjaran besar bila berada di majlis ilmu dengan dinaungi oleh para malaikat yang melebarkan sayap sayapnya. Pentingnya untuk kita berilmu dalam beramal. Beramal tanpa ilmu mungkin tidak memberi apa apa manafaat. Berilmu tapi tak beramal, lagi lah besar ruginya.


Terung Balado Padang


Saya memang suka terung lebih lebih lagi terung yang tiada biji. Saya boleh makan begitu sahaja terung celur, terung pajeri atau terung balado. Semua pun ok pada selera saya. Boleh klik di SINI untuk resepi yang saya belajar dari sahabat saya yang juga merupakan resepi Minang. Yang berbeza ialah ianya dimasukkan bawang besar ala ala aksesori.

Jom layan resepi yang saya salin dari youtube. Seronok lak tengok lesung batu mereka yang leper. Ianya seumpama batu giling di mana bahan bahan bukan ditumbuk seperti kebiasaan masyarakat kita, sebaliknya ditenyeh tenyeh dengan menggunakan batu lesung. Alaa macam digiling lah jugak.


Terung Balado Padang

Terung Balado Padang
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan;
Terung - belah 2
1-2 helai daun limau purut

Bahan kisar:
10 tangkai cili hidup
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 biji buah tomato - boleh ganti dg asam keping
Garam
Gula

Cara cara:
Semua bahan di atas ditumbuk kasar. Mula mula tumbuk semua bahan di atas. Akhir sekali, baru dimasukkan tomato. 



Goreng terung sehingga layu. Angkat dan ketepikan.


Terung Balado Padang


Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk. Masukkan terung. Masukkan daun limau purut, jika suka. Sesuaikan rasa dan sedia untuk dihidangkan.


Terung Balado Padang




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Terung Balado Padang"