Iklan

Iklan Nuffnang

21 Feb 2015

Kari Ikan Aji Aji




Saya hari ini ingin kongsikan satu ilmu yang saya copy paste dari group WhatsApp yang sangat sangat berguna untuk diambil pengajaran dan mengamalkannya. Kata Imam Sayyid Ahmad ar-Rifaie : Setiap apa yang kamu makan pasti akan binasa (rasanya), setiap apa yang kamu pakai pasti akan lebur (koyak-lentur), adapun setiap yang kamu lakukan (beramal) pasti akan ditanya (dihisab).. Kembali kepada Allah (mati) itu pasti akan berlaku, berpisah dengan orang yang dicintai pasti akan berlaku.. Dunia ini permulaannya dimulakan dengan kelemahan dan tidak berdaya, dan pengakhirannya diakhiri dengan kematian dan kubur. Sebahagian manusia sifat mereka cintakan dunia dan lupakan kematian, sangatlah pelik (ajaib), orang yang tahu dia akan mati kelak, bagaimana boleh dia lupa akan kematian. Dengan kelemahan dan tidak berdaya, dan pengakhirannya diakhiri dengan kematian dan kubur.

Jom kita layan dulu resepi yang saya gunakan hari ini. Lain orang lain caranya tapi inilah cara saya yang saya belajar dari beberapa sumber dan mempraktikkannya sambil mengubahsuai sana dan sini. 



Kari Ikan Aji Aji

Bahan bahan:
1 ekor ikan Aji Aji
1 sudu besar halba campur
3 biji cili padi - hiris
2 pelepah daun kari
3 ulas bawang putih - hiris
5 ulas bawang merah - hiris
Sedikit halia - hiris
3 sudu besar rempah kari ikan Babas
Pes asam jawa
Garam
Buah tomato
Kacang bendi - celur dg air dan sedikit minyak
Santan secukupnya

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis cili padi dan halba campur serta daun kari. Kemudian masukkan bawang bawang dan halia sehingga kuning. 





Masukkan rempah kari kering dan kacau cepat cepat sebelum dimasukkan sedikit air. Masak lagi sehingga terbit minyak. Barulah dimasukkan santan.





Bila kuah menggelegak, masukkan ikan, buah tomato dan garam serta asam jawa. Kemudian perlahankan api dan biarkan sehingga kuahnya cantik. Sesuaikan rasa.

Akhir sekali, masukkan kacang bendi dan sedia untuk dihidangkan.






4 comments:

  1. Wow!nampak sedap tu..
    Ade jugak ikan nama aji-aji ek..
    Nk cari kt mner tu?hehe

    ReplyDelete
  2. alalalala.... sedapnya kak azie... betul2 buat berliur ooo kak...

    ReplyDelete
  3. Salam kak azie. Cicah roti keling ni sedap ni.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.