Iklan

Iklan Nuffnang

3 Jan 2015

Projek Menyemai Anak Betik Tahun 2015





Sejak pokok betik yang ditanam Agus ditebang dengan alasan untuk ianya tumbuh dahan baru dan berbuah di dahan lebih rendah meninggalkan saya dalam penyesalan yang tak sudah. Boleh klik di SINI dan di SINI. Lagi pulak, sebelum dipotong batang pokok betik itu, telah ada anak pokok yang tumbuh yang saya kira dari biji benih pokok yang sama. Namun sayang sekali, kerana pokok ini juga tumbuh tinggi dan tidak menghasilkan buah yang lebat. Buahnya juga kecil dan tidak seperti buah dari pokok induk terdahulu. Setelah kelihatan sebiji dari buahnya kekuningan, saya telah meminta hubby mengaitnya. Hajat hati untuk menyemai bijinya dan dibuat benih anak pokok betik. Yang di dalam gambar di atas, adalah buah pokok betik yang buahnya agak bulat. Langsung tidak menpunyai biji dan rasanya juga sangat sedap.





Setelah beberapa hari saya mula memotong dan mengambil bijinya yang terdapat sedikit sahaja. Saya mengikut cara yang diajar dalam blog tanamsendiri.com iaitu biji benih betik yang diselaputi membran dibersih dan dipicit kerana jeli yang terdapat dalam membran tersebut adalah sejenis enzim yang menghalang biji benih dari bercambah. Kemudian saya basuh biji benih dan membuang isi yang masih terlekat supaya ianya tidak dimakan semut ketika disemai. Selepas itu, basuh biji tadi menggunakan sabun pencuci pinggan dan rendam dengan ubat antikulat dan jemur. Saya tak rendam pun sebab tak ada ubat tersebut. Saya keringkan atas tuala dapur.






Saya menyemai biji benih betik secara terus ke dalam plastik polibeg bersaiz 15cm X 23 cm. Mengikut cara yang diajar oleh blog diatas iaitu dengan mengisikan tanah dengan nisbah berikut: Pasir 50%, baja organik (tinja ayam) 25% dan tanah atas (topsoil) 25%. Semaikan 3-4 biji benih dalam satu polibeg. Tanamkan biji benih sedalam 2 cm ke dalam tanah.




Baki biji benih yang selebihnya boleh disimpan di dalam bekas bertutup kering di dalam suhu bilik selama 1 tahun. 





Saya akan buat entri berkenaan pertumbuhan anak benih pokok betik. Hahaha itu pun sekiranya ia tumbuh. Harap harap begitulah kerana kelihatan beberapa anak pokok betik dalam pasu yang tumbuh dari biji yang dijatuhkan oleh burung burung yang hinggap di bumbung rumah kami. Mudah mudahan tangan saya juga sejuk. Aamiin. 

2 comments:

  1. Harap2 pokok ni tumbuh dengan sempurna....terliur SA tgok potongan betik tu...dapat rasa dah manisnya

    ReplyDelete
  2. Teringat kat kg dulu-dulu. Tak pernah semai pokok betik. Campak jer biji betik ke tanah...pastu tumbuhlah anak betik hehe.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.