Iklan

Iklan Nuffnang

16 Jan 2015

Kuih Jemput Jemput Pisang





Orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah akan diberi hidup tenang di dunia dan syurga di akhirat. Diberi kecukupan, bantuan dan rezeki yang tidak disangka sangka. Hanya apabila hamba menyakini Allah dengan sepenuh hati, Dia akan memberi ketenangan hati (surah Al Ra'd ayat 28). Kunci utama kejayaan dan kebahagiaan individu itu ada pada hati yang tenang. Tidak ada sebarang ketakutan dalam menghadapi hidup ini. Apabila gagal dalam sesuatu perkara, sebaik baiknya kita cuba mengkaji hikmah di sebalik kegagalan itu. Pasti ada, pasti sekali ada. Tidaklah kita dikatakan seorang yang beriman sehingga kita diuji dengan sesuatu ujian seperti maksud Firman Allah dalam surah Al Ankabut, ayat 2-3. Kebahagiaan bukan pada harta atau pangkat serta kedudukan, kerana semuanya tidak kekal dan bukan kebahagiaan hakiki. Ini adalah kerana setelah kita memperolehinya, kita masih tidak menemui kebahagiaan yang dicari. 





Ini entri main main jer ni. Entri main masak masak atau pondok. Hahaha nampak betul dapur tak berasap sekarang ni. Maklumlah pengisian masa saya sedikit padat sekarang. Cuma bila ada masa terluang baru saya akan memasak. Seronok juga bila anak anak makan menambah nambah apa yang dimasak seperti Kerutuk Daging di SINI. Setelah lama tak memasak nasi dan lauk pauk, saya memasak untuk menghabiskan stock barang basah yang penuh di dalam freezer.

Saya menyediakan kuih Cekodok Pisang atau dipanggil Jemput Jemput pisang kalau di Kelantan ini atas permintaan Juita. Agaknya beliau teringin sebab dah lama tak menyediakan kuih tradisional yang paling mudah ini. Sewaktu mencari sarapan di gerai nasi lemak kegemaran saya di Kundang pada pagi hari minggu, saya singgah membeli ubi kayu dan pisang emas untuk dibuat kuih jemput jemput pisang. Sedap pulak makan ubi rebus yang dicicah dengan kelapa parut putih. Hilang rasa patah hati kerana gerai nasi lemak tersebut tidak berniaga pada hari itu. Memang sedap nasi lemak dan lontong di situ. Setiap kali ke sana memang kena berebut paru goreng sambal yang memang menjadi kegemaran ramai pelanggan ke situ.

Ish ish tak kan lah resepi cekodok atau jemput pisang pun nak tulis di sini. Hahaha sebenarnya blog saya ini banyak dirujuk oleh anak anak yang masih belajar memasak terutama di luar negara. Ianya termasuklah anak anak lelaki yang mungkin tak pernah tengok pun ibu memasak di dapur semasa di rumah. Jadi kita saja saja lah nak share di sini.



Kuih Jemput Jemput Pisang

Bahan bahan:
7 biji pisang emas
3 sudu besar gula pasir
Secubit garam
Tepung gandum secukupnya

Cara cara:
Pisang dikupas kulit dan dilenyek hancur dengan menggunakan garfu. Masukkan gula dan garam.

Akhir sekali masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit. Jangan terlebih gandum, nanti adunan keras dan tak sedap.

Panaskan minyak dan jemput adunan kecil kecil dan masuk ke dalam minyak yang telah panas. Goreng dengan api yang sederhana. Balik balikkan sehingga masak rata dan bolehlah angkat dan tos atas towel paper. Sedia untuk dihidangkan bersama teh atau kopi.

Nota;
Jika suka, boleh letakkan sedikit baking powder dan biarkan seketika sebelum digoreng.



5 comments:

  1. Kak,nape jeput tu melekat sesama sendiri ye? Bile nak asing dah tertanggal kulit. Pastu rupa pun penyek je. Ape yg krg ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertama mungkin adunan terlembik. Kena tambah lagi tepung gandum. Kedua masa digoreng, mesti minyak betul betul panas

      Delete
  2. Kak...boleh tak baking powder tukar dengan telur???

    ReplyDelete
  3. Memang betul resepi macam ni memang perlu untuk pelajar mcm kmi yg blaja kt luar ni. Teringin nak berbuka cekodok pisang. Klu bkn pisang emas blh ke?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.