Iklan

Iklan Nuffnang

3 Nov 2014

Pau Goreng





Kali ini saya mahu kongsikan tazkirah yang dihantar oleh Ustaz Abdul Rasuid dalam group whatsApp yang sangat menarik untuk diambil pelajaran darinya. Harap dapat membacanya sehingga ke akhirnya ya. Ianya adalah berkaitan dengan nasihat sahabat saya minggu lalu yang mana saya menulis bahawa saya selalu risau urusan dunia yang belum pasti, sedang urusan mati yang memang pasti, syurga neraka yang juga pasti, tidak pula dirisau dengan sebenar benarnya. Jawapan sahabat saya ialah risau kerana kurangnya keyakinan pada ketentuan Allah. Jadi bila hari ini mendapat dakwah Ustaz Rasyid berkenaan dengan Ilmu Yakin, Ainul Yakin dan Haqqul Yakin, saya terus menyalinnya di sini. Barang siapa ingin hidupnya selalu dilindungi, dibelai, dimudahi, dikabuli doa-doanya oleh Allah, tetapi tidak pernah bersungguh-sungguh untuk meningkatkan mutu keyakinannya kepada Allah, keinginannya itu hanya akan menjadi sebuah angan-angan sahaja. Hanya Allahlah yang seharusnya cukup untuk menjadi penolong bagi kita, menjamin segala urusan kita. Tetapi ramai yang tidak yakin, yang su'u zan (buruk sangka) kepada Allah SWT berpunca dari kekurangan ilmu. Kita harus terus meningkatkan ilmu-ilmu pada diri kita agar mutu keyakinan kepada Allah bertambah yakin, agar Allah juga yakin untuk memberikan apa pun yang kita minta dan yang tidak kita minta. Lalu bagaimana cara meningkatkan keyakinan itu?

1) Ilmul yaqin. Ilmu yaqin adalah orang yang menyakini bahawa segala sesuatu berdasarkan ilmu. Misalnya, di Makkah ada Kaabah. Kita  semua percaya dan yakin, kerana menurut teorinya begitu, ilmunya begitu. Apa pun sebenarnya pada Kaabah itu kita percaya, kerana belum tahu yang sebenarnya bagaimana. 

2) Ainul yaqin. Ainul yaqin adalah orang yang yakin kerana telah melihat dengan mata kepala sendiri. Orang yang telah pergi ke Makkah, telah melihat sendiri Kaabah. Keyakinannya akan berbeza dengan orang yang yakin berdasarkan teori atau ilmu yakin sahaja. Orang yang mengatakan Kaabah itu hujungnya bulat, kalau hanya dengan ilmu yakin boleh jadi kita percaya. Tapi bagi orang yang telah melihatnya dengan Ainul yakin (matanya sendiri) akan berkata sesuai dengan yang telah dia lihat sendiri.

3) Haqqul yaqin. Haqqul yaqin adalah orang yang yakin dan terbukti kebenarannya. Orang yang telah merasakan lazatnya tawaf, berdoa di Multazam, merasakan dimakbulkan doanya, dan mengatakan Kaabah itu luar biasa sekali. Akan semakin berbeza keyakinannya dengan orang yang hanya yakin berdasarkan ilmu yakin saja tanpa merasakan bukti kebenarannya.

Inilah cara untuk meningkatkan keyakinan kita. Ini juga yang menjadi tingkat keyakinan tertinggi kita, sehingga tidak boleh digempur dari sisi mana pun. Mulailah dari ilmu yaqin, ainul yaqin, dan akhirnya dengan haqqul yaqin. Hanya itulah yang akan meningkatkan keyakinan kita yang sebenar-benarnya kepada Allah swt. Kita selalu mendengar Allah yang akan mengatur segalanya. Kita sering mengatakan, "Allah Maha kaya." Tapi terbukti kita masih risau dan takut tidak beroleh rezeki. "Allah Maha Penentu", "Allah yang menciptakan segala sesuatunya berpasang-pasangan", tetapi kita masih waswas tidak mendapatkan pasangan dan tidak yakin kepada pasangan masing-masing. Kita sering memuji kebesaran nama Allah, tapi kita sendiri kadang-kadang malah tidak melakukan hal yang sesuai dengan apa yang kita katakan. Inilah pertanda kita masih lagi di tahap ilmu yang masih berkurang. Selesakah kita ditahap ini? 





Berbalik kepada resepi kuih ini dipilih kerana tertarik membaca apa yang ditulis di SINI sebagai lembut, gebu dan tidak berminyak. Pau goreng saya hari ini macam terlebih inti pulak. Saya menggunakan 10 gram inti dan 20 gram doh. Bila siap digoreng, rotinya agak nipis berbanding dengan inti. Jadi kalau lain kali, saya rasa cukup untuk menggunakan 5 gram sahaja. Saya sekarang dah tak berapa gemar lagi makanan makanan manis. Kesihatan kena juga dijaga supaya kita boleh beribadat sehingga ke akhir hayat.

Jom layan resepi di bawah ini. Saya tengok ramai rakan rakan blogger yang telah mencuba resepi ini juga. Untuk inti pula, saya hanya menggunakan inti segera sahaja. Jimat masa saya di dapur...




Pau Goreng

Bahan-bahan:
250 gram  tepung roti 
250 gram tepung gandum
100 gram gula
11 gram yis kering
2 biji telur
200 ml air
100 gram mentega 
50 gram susu tepung

Cara cara;
Masukkan semua bahan ke dalam mesin penguli dan uli selama 8-10 minit untuk menjadikan  doh lembut dan tidak melekat di tangan serta elastik. Tutup doh dengan kain dan biarkan sehingga doh naik dalam ½ jam.

Keluarkan doh, tumbuk dan timbang doh 20g setiap satu dan dibulatkan padat.

Masukkan  inti yang telah ditimbang 5 gram dan dibulatkan dan dicantum kemas dan  dibulatkan  semula.  Kemudian leperkan sedikit untuk mendapat pau yang agak  leper. Rehatkan selama 30 minit sehingga doh naik lagi sekali sebelum digoreng.





Goreng  pau  dalam  kuantiti yang sedikit sahaja di dalam satu masa. Goreng sehingga berwarna kekuningan dengan api yang perlahan.  Angkat dan tos.





Nota:
Jika  ingin disejukbeku, goreng separuh masak terlebih dahulu, sejukkan dan simpan di dalam bekas dan masukkan ke dalam freezer. Jika ingin membuat pau kukus, kukus terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam freezer.

Boleh juga dibuat  donut gebu dengan menggunakan doh yang sama.


Inti Kacang Merah 

Bahan bahan:
250 gm kacang merah - rendam semalaman dan rebus hingga empuk
1 cawan gula pasir
1/2 keping gula Melaka
1 helai daun pandan
2 sudu besar tepung jagung + sedikit air - bancuh
Secubit garam 
Sedikit minyak 

Cara-cara:
Bersihkan kacang merah dan daun pandan dan masukkan ke dalam periuk tekanan bersama air. Masak selama 40 minit sehingga kacang empuk

Angkat kacang dan masukkan ke dalam pengisar. Kisar hingga lumat. Jika terlalu kering dan payah hendak dikisar, campurkan sedikit air panas.

Panaskan minyak di kuali. Tuangkan kacang dan masukkan gula. Bila hampir pekat, masukkan tepun jagung. Masak dengan dikacau selalu sehingga pes kacang hampir kering. Bila terasa berat, maknanya inti dah siap.

Masukkan esen vanila. Keluarkan ke dalam mangkuk dan sejukkan.

Masukkan ke dalam peti sejuk dan bila sejuk buatkan guli guli kecil dengan digolek secamca teh inti kacang di atas tapak tangan. 



7 comments:

  1. sedaaaaapnye. suka pau goreng and lagi lagi kalau inti penuh oooonomnom.

    ReplyDelete
  2. kecik dulu pernah makan pau goreng , la ni tak pernah nmapak ada jual

    ReplyDelete
  3. ni kuih mmg peveret saya ..olohh sdpnyerrrrr

    ReplyDelete
  4. kuih feveret.. tp belah2 utara susah nk dpt pau goreng ni...nmpk nya kena buat seniri jgk ni...

    ReplyDelete
  5. Ya Allah, sedap nyer pau goreng tu....dapat minum ngan kopi o panas....sedap2.
    Tapi x bleh nk mkn, on diet selama 2 weeks

    ReplyDelete
  6. emm..tgk pn mmg dh tau sedap..nnti nk cari bhn n try buatlah utk ank2..btw if sesiapa yg berniaga mknn n nk pergi ke kursus pengendali mknn diiktiraf dibwh kem kesihtn m'sia , blh call 0176398700 yer..sijil dibwh kkm sahlaku seumur hidup akn diberi slps tmt kursus slama 3 jam shj..n yuran rm50.. :)

    ReplyDelete
  7. sy suka makan pau goreng...kak azie....kalau kita guna sambal ikan bilis ganti kacanga merah sebgai inti boleh jugak x?? coz sy suka makan yang pedas2...hihihihi

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.