Iklan

Iklan Nuffnang

12 Oct 2014

Perut Lembu Dengan Air Asam




Alhamdulillah, walaupun tak balik masih ada rezeki untuk menikmati masakan yang dimasak rumah kakak saya masa Hari Raya Aidil Adha baru baru ini. Seperti biasa kakak saya akan menyimpan lauk yang telah dimasak di dalam freezer dan dikirimkan melalui anak saudara yang balik ke KL. Sedang elok bila sampai di sini, cuma perlu dipanaskan. Antara yang dikirimkan ialah perut yang memang antara lauk yang mesti disediakan setiap kali selepas qorban. Boleh klik di SINI jika mahu tengok gambar perut muda. Haaa tak bolehlah makan banyak banyak kerana ianya sangat berlemak dan kaya dengan kolesterol. Anak anak muda zaman sekarang yang health conscious dah tak lagi makan perut muda ni. Tapi bagi generasi lama, bolehlah makan setahun sekali sekadar melepaskan keinginan pada masakan yang dimakan sejak dulu.




Entah kenapa tiba tiba teringatkan arwah abang sulong saya, Cik gu Hashim yang telah kembali ke rahmatullah pada penghujung tahun 2000 kerana mengalami masalah kegagalan buah pinggang pada usia 48 tahun. Masih ingat abang Hashim membelikan saya sepasang baju dan seluar dari Singapore untuk dipakai masa raya. Ketika itu, arwah masih menuntut di Maktab Perguruan Temenggung Ibrahim. Saya pernah ke Sekolah Menengah Tendong di Pasir Mas bersama arwah bapa untuk mengambil duit gaji abang Hashim yang ketika itu telah ke maktab. Arwah sangat gemar makan makan dan akan membawa balik makanan yang sedap sedap untuk kami di rumah. Kalau ada majlis kenduri di rumah, kami akan sama sama meratah gulai bahagian kepala kambing atau kepala lembu. Makanan seperti perut lembu juga antara makanan kesukaan abang. Walaupun telah lama meninggalkan kami, saya tidak pernah lupa untuk berdoakan arwah abang di dalam doa saya. Kenangan bersama abang Hashim tidak pernah luput di ingatan. Saya memang sangat menyayangi arwah dan adik beradik yang lain juga.

Perut yang telah diproses dan dicuci, hanya perlu direbus sehingga lembut dan dimakan dengan Air Asam sebagai pencicah. Ianya sangat unik pada orang Kelantan. Sangat sedap dan air asamnya mestilah rasa pedas dan sedikit masin, barulah ngam. 

Saya kongsikan di bawah ini, cara kakak saya menyediakan air asam untuk dimakan dengan perut, lagi sedap jika perut muda. Layaann...




Perut Dengan Air Asam

Bahan bahan:
Perut muda - rebus dan potong
8 biji cili padi kampung
Sebesar ibu jari belacan
Garam secukup rasa
Limau nipis - perah air
Air rebusan perut

Cara cara:
Tumbukkan semua bahan kecuali air limau nipis sehingga hancur. Jangan terlalu hancur. Masukkan air rebusan secukupnya. Setelah itu, baru diperahkan air limau secukup rasa.




Akhir sekali, masukkan perut muda yang telah dipotong kecil ke dalam air asam. Kacau rata dan sedia untuk dihidangkan.






12 comments:

  1. alahai sedappppppppp nya Zie teringin lah

    ReplyDelete
  2. Ya ampuunnn.... tak tahan saya tengok Azie! Kecurrrr sekecur-kecuuurnya!

    ReplyDelete
  3. Kecur tengok......dah lama tak mkn....
    ya kalau masa korban mmg menu top ni....

    ReplyDelete
  4. Sedapnya, memang terliur tengok. Kena try ni

    http://www.lovehutladyvitamin.com

    ReplyDelete
  5. Hmm tgk pun dh terliur. Dah lm x mkn mcm ni. Slalu blk kg mak yg buatkn. Insyaallah boleh cb resepi kak azie ni.
    Jemput singgah blog sy ye...decoupagetissue.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. selera kita sama la kak azie,cara makan pun sama ..terliur pula.

    ReplyDelete
  7. sy jg mkn perut cicoh air asam masa korban hr tu...sedap kan k azie

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. tutup mata..scroll laju..(nanti kecur..) haha

    ReplyDelete
  10. Sedapnyr...nk try le...t.kasih puan azie

    ReplyDelete
  11. arwah cikgu Hashim adalah bekas guru kadet polis sekolah saya..
    al-fatihah untuk arwah

    ReplyDelete
  12. Wah!..Sedapnya..dah lama tak makan..teringat kat arwah mak ...dulu selalu buat perut lembu cicah air asam untuk anaknya ini..kegemaran anaknya ini..padahal senang aje buat..tapi mengada2 lebih..nk mak yang buat..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.