Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ikan Aji Aji Masak Tauchu


 Masak Tauchu Ikan Aji Aji


Orang bertaqwa bukan sahaja dijanjikan jalan keluar dan kemudahan dari segala masalah tapi juga didatangkan rezeki yang tak disangka sangka. Rezeki adalah suatu kurniaan Allah. Kita disuruh berusaha sebagai musabab. Tapi rezeki bukan datang berdasarkan kekuatan, bukan kecerdikan dan juga bukan kerana apa apa. Jadi sesiapa hendak selesai masalah, kenalah bersama Allah. 


 Masak Tauchu Ikan Aji Aji

Apabila disebut bersama Allah bukanlah seumpama kita bersama dengan kawan kawan kerana Allah tidak bersifat menyamai dengan sesuatu. Perasaan mengharap mesti dihimpun dalam hati dan sentiasa patuh pada semua perintah dan larangan. Jika kita dapat buat seperti itu, maknanya kita telah dapat bersama Allah. Jika dapat buat begitu, banyak kelebihan yang kita perolehi. Antaranya ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup serta kemudahan dari sebarang masalah. Jadi orang yang sebenar bahagia ialah orang yang bertaqwa. Itulah antara petikan program Tasawuf Harian bersama Dr Zulkifli di TV Al Hijrah pada pagi hari minggu lalu. 

Beralih pada bab masakan, hari ini nak tayangkan entri lama yang dah terperam. Ikan Aji Aji adalah salah satu dari ikan kesukaan saya. Masak apa pun sedap dengan ikan ni. Masak percik, masak kari, masak kicap atau masak apa apa jer. Bila tak ada idea apa masakan nak dimasak, saya akan masak tauchu. Kiranya masakan dalam keadaan tak dirancang lah ni. Saya pun baru baru ni jer belajar masak tauchu ni. Sebelum ni memang tak pernah memasak sebab tak suka makan tauchu. 

Jom layan resepi dulu....


 Masak Tauchu Ikan Aji Aji

Ikan Aji Aji Masak Tauchu

Bahan bahan:
1 ekor ikan Aji Aji - lumur garam kunyit dan goreng
4 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 biji bawang besar - hiris bulat
1 inci halia
1 batang serai - ketuk
2 sudu besar tauchu
1 batang cili merah
1 batang cili hijau/cili padi
Sedikit asam jawa
Sedikit gula

Cara cara:
Tumis bawang putih, halia dan bawang merah yang di hiris serta serai sehingga wangi. Masukkan tauchu dan sedikit air. 

Masukkan pula bawang besar yang dimayang, cili merah dan cili hijau hiris, gula dan sedikit air asam jawa. Sesuaikan rasa dan bolehlah dimasukkan ikan yang telah digoreng. 


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Ikan Aji Aji Masak Tauchu"

  1. sedapnya...feveret sy dan suami gak ikan masak taucu ni...

    BalasPadam
  2. Hi Kak Azie! This fish recipe is very tasty. I wonder what is Ikan Aji Aji. I am not familiar with this fish.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dear PH. This fish has many names. Some times it is known as Ikan Tauhu.

      Padam
  3. teringin sangat nak makan...nanti nak cuba buat kat rumah la...

    BalasPadam
  4. sy percaya pada rezeki Allah..kadang, terlalu banyak rezeki dariNya yang kita menidakkannya..
    klik utk makna rezeki yg lebih meluas : http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=806271

    BalasPadam