Iklan

Iklan Nuffnang

13 Oct 2014

Ikan Aji Aji Masak Tauchu





Orang bertaqwa bukan sahaja dijanjikan jalan keluar dan kemudahan dari segala masalah tapi juga didatangkan rezeki yang tak disangka sangka. Rezeki adalah suatu kurniaan Allah. Kita disuruh berusaha sebagai musabab. Tapi rezeki bukan datang berdasarkan kekuatan, bukan kecerdikan dan juga bukan kerana apa apa. Jadi sesiapa hendak selesai masalah, kenalah bersama Allah. 

Apabila disebut bersama Allah bukanlah seumpama kita bersama dengan kawan kawan kerana Allah tidak bersifat menyamai dengan sesuatu. Perasaan mengharap mesti dihimpun dalam hati dan sentiasa patuh pada semua perintah dan larangan. Jika kita dapat buat seperti itu, maknanya kita telah dapat bersama Allah. Jika dapat buat begitu, banyak kelebihan yang kita perolehi. Antaranya ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup serta kemudahan dari sebarang masalah. Jadi orang yang sebenar bahagia ialah orang yang bertaqwa. Itulah antara petikan program Tasawuf Harian bersama Dr Zulkifli di TV Al Hijrah pada pagi hari minggu lalu. 

Beralih pada bab masakan, hari ini nak tayangkan entri lama yang dah terperam. Ikan Aji Aji adalah salah satu dari ikan kesukaan saya. Masak apa pun sedap dengan ikan ni. Masak percik, masak kari, masak kicap atau masak apa apa jer. Bila tak ada idea apa masakan nak dimasak, saya akan masak tauchu. Kiranya masakan dalam keadaan tak dirancang lah ni. Saya pun baru baru ni jer belajar masak tauchu ni. Sebelum ni memang tak pernah memasak sebab tak suka makan tauchu. 

Jom layan resepi dulu....



Ikan Aji Aji Masak Tauchu

Bahan bahan:
1 ekor ikan Aji Aji - lumur garam kunyit dan goreng
4 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 biji bawang besar - hiris bulat
1 inci halia
1 batang serai - ketuk
2 sudu besar tauchu
1 batang cili merah
1 batang cili hijau/cili padi
Sedikit asam jawa
Sedikit gula

Cara cara:
Tumis bawang putih, halia dan bawang merah yang di hiris serta serai sehingga wangi. Masukkan tauchu dan sedikit air. 

Masukkan pula bawang besar yang dimayang, cili merah dan cili hijau hiris, gula dan sedikit air asam jawa. Sesuaikan rasa dan bolehlah dimasukkan ikan yang telah digoreng. 


5 comments:

  1. sedapnya...feveret sy dan suami gak ikan masak taucu ni...

    ReplyDelete
  2. Hi Kak Azie! This fish recipe is very tasty. I wonder what is Ikan Aji Aji. I am not familiar with this fish.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear PH. This fish has many names. Some times it is known as Ikan Tauhu.

      Delete
  3. teringin sangat nak makan...nanti nak cuba buat kat rumah la...

    ReplyDelete
  4. sy percaya pada rezeki Allah..kadang, terlalu banyak rezeki dariNya yang kita menidakkannya..
    klik utk makna rezeki yg lebih meluas : http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=806271

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.