Iklan

Iklan Nuffnang

5 Jul 2014

Kalio Ayam Sedap Untuk Berbuka Puasa


 


Setiap masa kita belajar perkara baru dan mengamalkannya. Memang saya tahu betapa besarnya pahala menyediakan makanan untuk ahli keluarga sendiri tapi selama saya tak pula tahu yang ibu ibu yang menyediakan hidangan untuk suami dan anak anak berbuka puasa akan mendapat pahala puasa mereka tanpa mengurangkan pahala mereka sendiri. Anak anak yang membantu hidangan berbuka juga mendapat pahala orang berbuka puasa, apalagi suami yang membeli makanan untuk berbuka. Begitulah pentingnya untuk kita menghadiri majlis ilmu supaya kita beramal dengan mempunyai ilmu. Ganjaran besar juga disediakan untuk mereka yang menghadiri majlis ilmu bagi menunjukkan betapa pentingnya majlis ilmu. 





Teringat Ustaz Said dalam banyak kuliah dan tazkirah Ramadhan memberitahu banyak hadis menyebutkan akan kelebihan majlis ilmu yang ganjarannya melebihi solat 1000 rakaat. Ustaz menekankan supaya kita mengambil perhatian kepada amalan yang memberi pahala yang besar ini. Diberi contoh, solat terawih 20 rakaat dalam masa 3 jam berbanding dengan majlis ilmu dalam masa 1 jam yang memberikan 1000 rakaat. Bukan bermakna kita tidak perlu bersolat terawih tapi disarankan supaya turut menghadiri majlis ilmu, lebih lebih lagi di bulan Ramadhan. Namun pada tahun ini, tiada lagi kuliah Ustaz Said kerana telah dipanggil mengadap Illahi. Semoga roh beliau diletakkan bersama orang orang yang soleh. Al Fatihah. Pesan Ustaz Jihad pula, jangan biar sehari dalam hidup kita tidak menghadiri majlis ilmu kerana kita sentiasa perlukan peringatan dan jangan sehari hidup kita, tanpa membaca Al Quran. 

Jadi tahun ini, saya lebih bersemangat untuk memasak dan menyediakan hidangan berbuka untuk keluarga walaupun hanya satu lauk yang ringkas sahaja. Hari ini, saya ingin kongsikan Kalio Ayam iaitu satu jenis masakan Minang ringkas yang bahan bahannya sama seperti memasak rendang, cuma ianya mempunyai kuah dan ditumis terlebih dahulu. Saya memang suka masakan Minang. Klik di SINI untuk melihat Kalio Ayam saya sebelum ini. Nana yang melihat saya menyediakan Kalio Ayam meminta untuk membawa ke hospital kerana beliau bertugas malam....

Jom kita tengok resepi dulu....




Kalio Ayam

Bahan bahan:
1 ekor ayam
12 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
4 batang serai 
5-7 sudu besar cili kisar - ikut suka pedas

Bahan kisar:
1-2 biji ubi kentang - potong 4
1 helai daun kunyit
1 pek besar santan
Sedikit kerisik - opsyenal
Garam
Secubit gula 
1 keping asam keping

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan serai sehingga wangi kemudian masukkan ayam dan ubi kentang. Balik balikkan ayam dan masak sehingga ayam keluar minyak.





Masukkan santan dan kacau sehingga mendidih, baru dimasukkan garam, gula dan asam keping serta daun kunyit. Sesuaikan rasa dan kepekatan. Bolehlah tutup api.





Kuahnya mestilah agak pekat, baru lebih sedap. 



5 comments:

  1. Salam..nampak sedap..saya suka rendang ni..

    ReplyDelete
  2. Nampak sedap pulak tengok kalio ayam Azie ni... rasanya belum terlambat nak ucapkan selamat berpuasa buat Azie sekeluarga, moga Ramadhan kali ini lebih bermakna.

    ReplyDelete
  3. Saya pun suka ayam masak kalio nih...

    ReplyDelete
  4. mmm..nyum nyum nyum...teringat kat mak...
    mak saya panggil ni rendang darat...sedapnyer kuah dia...

    ReplyDelete
  5. nak try masak ni pulak la hari ni.
    semalam dh ikut resepi udang goreng butter, alhamdulillah suami suke. hihi ^^,

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.