Iklan

Iklan Nuffnang

7 Jul 2014

Ikan Kerapu Bakar Berempah Sedap






Petikan tazkirah Ramadhan Ustaz Rashid malam ke7 Ramadhan adalah berkenaan hati. Di bulan Ramadhan ini kita boleh check samada hati kita berpenyakit kerana syaitan dah dibelengu. Yang tinggal hanya nafsu. Tanda tanda hati yang sakit dan berpenyakit ialah:

1. Malas melakukan amal kebaikan dan ketaatan. Kalau rasa rajin, maknanya hati kita cantik. 
2. Tak langsung menyentuh Al Quran. Atau kalau pandang pun, tak baca. Rugi kalau tak khatam Al Quran. Setiap kali kita bersolat, seolah kita charge battery. Orang yang baca Al Quran, 12 juta sel sel badan akan menjadi aktif. 
3. Berlebihan mencintai dunia dan melupakan akhirat. Walaupun di bulan Ramadhan, rezeki melimpah yang semuanya merupakan ujian. Ramadhan adalah bulan Al Quran. Ambil peluang belajar Al Quran. Kita tak pernah merasa cukup dengan dunia walaupun dah ada 11 bulan. 
4. Suka berkawan dengan orang suka melakukan maksiat. Berkawan dengan orang yang jauh dengan Al Quran, jauh dengan Allah.  
5. Meremehkan perkara berkaitan dosa kecil. Dalam bulan ramadhan, dosa kecik dikira besar. Jika kita meremehkan dosa kecil, itu menandakan hati kita sakit. 
6. Tak mempedulikan sumber makanan yang dimakan. Orang yang hati bersih, akan berhati hati dalam perkara sumber makanan yang diambil.  


Bila hati sakit kita kena cari ubatnya. Antara ubatnya ialah: 

1. Baca Al Quran dan memahami maknanya. Orang yang dah mahir baca Al Quran, cuba pula membaca terjemahan dan tafsirnya. 
2. Berpuasa. Orang yang sakit hati, hendaklah perbanyakkan berpuasa. Orang berpuasa, amalan lebih sebab nafsu kurang kerana perut kosong. 
3. Bangkit malam dan melakukan solat 2 rakaat semasa bangun bersahur. Ambik masa untuk berdoa dan memohon dengan Allah. Perbanyakkan bertasbih kerana waktu malam adalah waktu mustajab doa.  
4. Perbanyakkan zikrillah serta berdoa. 
5. Berdamping bersama orang yang alim dan soleh. Panggil orang alim datang rumah untuk berbuka puasa dan solat di rumah. Bila tengok muka orang alim, ada Nur di mukanya walaupun berkulit gelap. Orang alim menpunyai raut wajah yang tenang. Ambil keberkatan supaya hati kita jadi tenang. Rugi lah berada dalam bulan Ramadhan, jika kita tidak tergolong dalam golongan orang soleh. 

Sekarang kita masuk pula bab resepi, setiap hari memang pening kepala memikirkan apa yang hendak dimasak. Walau pun satu lauk, saya ingin juga menyediakannya demi merebut peluang yang Allah tawarkan untuk mereka yang menyediakan makanan untuk orang berbuka puasa. Suami pula akan memasak nasi. Anak anak pula akan menghidang. Maknanya semua menpunyai bahagian. Alangkah rugi jika kita tidak merebut tawaran yang sangat istimewa ini. Sesungguhnya bulan Ramadhan adalah hadiah Allah untuk umat Islam mengumpul ganjaran pahala. Maklumlah umur umat Nabi Muhamad SAW adalah singkat sahaja berbanding umat terdahulu. Dengan tawaran ganjaran berganda, kita boleh merebut pahala seolah kita hidup 7000 tahun. Insya Allah. 

Jom kita tengok resepi ringkas ikan kerapu yang saya beli dari Kota Kinabalu yang sangat segar. Kalau untuk dibakar, ikan mestilah yang benar benar segar. Oleh kerana saya tiba di rumah agak lewat, saya meminta Juita menyediakan bahan kisar dan diperap pada ikan. Bila tiba di rumah, saya hanya tinggal membakar dan membuat Sambal Kicap yang sangat sedap. Tunggukan entri sambal kicap di entri akan datang. Jom layannn...






Ikan Kerapu Bakar Berempah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ikan kerapu - kelar
1 sudu besar cili kisar
3 batang serai
3 biiji bawang merah
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil garam

Cara cara:
Bersihkan ikan dan kelar. Gaul semua bahan kisar dan perap pada ikan selama 20 minit.





Lumur sedikit minyak pada permukaan ikan dan bakar sehingga ikan masak sambil direnjiskan minyak pada ikan. 





Angkat dan sedia dihidangkan dengan pencicah air asam atau sambal kicap. 



1 comment:

  1. Assalamualaikum kak azie.. saya nur.

    Saya suka dengan resepi yg kak azie sediakan..
    Blog kak azie adalah pilihan utama sbgai rujukan saya ..:) terima kasih kerana sedia kan resepi yang mudah utk dipelajari. .sesuai dgn saya..org baru nak belajar masak..

    @ sambalbelacan.com

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.