Iklan

Iklan Nuffnang

28 Jun 2014

Sotong Goreng Kicap Mudah dan Sedap






Selamat berpuasa kepada semua pembaca blog Azie Kitchen dan sebelum melihat resepi, harap sudi kiranya anda semua membaca catatan saya dari Kuliah Subuh Ad Dhuha 28 Jun 2014 iaitu beberapa jam sebelum menjelangnya bulan yang dinanti nantikan iaitu bulan Ramadhan. Ustaz Zaid membawa tajuk Menjalani Ramadhan dengan Cara Maksimum. Dimulakan dengan syukur kerana Allah telah memberikan rahmat yang tidak terhitung banyaknya terutama di bulan Ramadhan, sedang ramai yang tidak sempat berada di bulan Ramadhan pada kali ini. Ramai orang yang bersyukur tapi tidak ramai yang benar benar bersyukur. Begitu juga ramai yang beriman tapi tidak ramai orang yang benar benar beriman. Jadi biarlah Ramadhan ini yang terbaik andainya inilah Ramadhan yang terakhir buat kita. Puasa adalah pokok untuk membuahkan taqwa. Orang bertaqwa suka datang majlis ilmu, siapa yang mencintai majlis ilmu di masjid, adalah orang yang benar benar beriman dan taat pada Allah.





Mari mulakan Ramadhan kali ini dengan cara maksimum seperti yang Allah tunjukkan. Formula dan acuan yang Allah ajar pada kita. Allah bagi panduan hidup dalam Al Quran. Al Baqarah ayat 138 di mana Al Quran dijadikan sebagai petunjuk bagi orang yang bertaqwa. Semua aspek kehidupan kita, ada di dalam Al Quran. Apa dalam hidup kita yang tak ada dalam Quran? Acuan dan formulanya ialah input + proses = output. Input ialah Rukun Iman yang 6. Prosesnya ialah Rukun Islam yang di dalamnya ialah ibadah puasa, manakala outputnya ialah Taqwa, Akhlak dan Itqan. Input dan proses kena cukup mantap dan berkualiti untuk mencapai piawaian output yang dierima. Diberikan analogi membuat kuih bahulu yang memerlukan output seperti tepung, telur, gula dan bahan perisa. Manakala prosesnya pula ialah memukul telur, mengayak tepung dsb. Outputnya ialah kuih bahulu yang gebu dan sedap. Untuk menghasilkan bahulu yang sedap, bahan mesti cukup, bukan sahaja cukup tapi berkualiti. Kalau bahan tak cukup, contoh tiada tepung, bahulu tidak menjadi. Atau jika bahan mencukupi tapi tidak berkualiti, seperti 1 dari telurnya adalah busuk, bahulu yang sedap tidak terhasil. Atau jika semua bahan cukup dan berkualiti tapi proses tidak mengikut aturan seperti terlebih atau terkurang pukul telur, bahulu mungkin bantat. Begitulah juga dengan diri kita. 

Untuk menghasilkan taqwa, input dan proses mestilah menepati piawaian yang ditetapkan Allah di dalam Al Quran. Adakah kita rasa Allah tengok kita setiap masa. Kalau kita dapat rasa Allah melihat kita, pasti kita akan sentiasa berjaga jaga. Caranya kita menjadi seorang yang jujur. Kenapa menipu? Kerana kita rasa tiada orang yang tengok dan memerhatikan. Janji Allah pada orang yang mencapai taqwa ialah hidup tenang di dunia dan balasan syurga di akhirat. Kita boleh tahu jika kita telah mencapai piawaian. Apa hasilnya dari taqwa? Antaranya yang Allah jamin:

1. Antara hasil yang kita peroleh jika kita mendapat taqwa ialah kita sentiasa dibela dan dibantu. Jadi hidup kita sentiasa tenang.
2. Semua orang ada masalah. Jaminan pada orang bertaqwa adalah mereka dipermudahkan dalam menghadapi masalah.
3. Allah jamin rezeki orang bertaqwa dengan diberi rezeki yang tak disangka sangka. Kalau gaji kita, kita dah tahu setiap bulan jumlahnya.
4.  Yang terakhirnya ialah mana mana yang tak cukup, Allah akan cukupkan. Kita selalu merasa tak tenang kerana selalu tak cukup. Kalau cukup, mesti tenang. Menjelang hari raya, berapa ramai orang tak tenang. 

Kalau kita dapat taqwa, maknanya puasa kita berhasil. Allah Maha baik dan mahu kita menjadi seorang yang bertaqwa. Supaya kita hidup tenang di dunia ini. Allah cipta bumi untuk kemudahan manusia supaya dapat jadi khalifah di muka bumi. Semuanya dicipta untuk manusia termasuk tumbuhan dan haiwan untuk kegunaan manusia. Allah jadikan puasa untuk kita capai taqwa dengan merantai iblis di bulan Ramadhan. Di bulan Ramadhan, pintu syurga dibuka seluasnya. Kelebihan Ramadhan adalah banyak sekali, antaranya melakukan amalan sunat, diberi ganjaran sama dengan amalan fardhu. Buat amalan fardhu dapat pula ganjaran 70x ganda. Di bulan ini, kita juga boleh mendapat pahala orang lain dengan memberi makan orang berbuka puasa. Lailatul Qadar pula adalah malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Ianya ada dalam 10 hari di hujung Ramadhan sahaja. Semua Allah jamin boleh dicapai. 

Pagi petang kita bekerja mencari duit sehingga tak sempat mengaji dan beribadah. Buat lagi kerja part time, tak juga berjaya menjadi jutawan. Sedangkan untuk menjadi orang bertaqwa lebih mudah dari menjadi jutawan. Luang masa untuk belajar pasal agama baru mudah hidup kita. Allah tak mungkir janji, capai piawaian Allah jamin akan bantu, akan dicukupkan, akan diberi rezeki tak disangka sangka.

Apa yang Allah offer akan dapat dilihat selepas Ramadhan bagi orang bertaqwa. Sama sama usahakan. Analogi, kita bersungguh sungguh mahu anak menjadi pandai dengan menghantar tuisyen dsb tapi anak anak main main. Itulah anak yang malang kalau anak mengata ibubapa menyusahkan mereka sedang niat ibubapa untuk kejayaan anak anak. Begitu juga hubungan manusia dengan Allah. Allah menawarkan semua ini kerana mahu melihat manusia berjaya. Analogi yang lebih mudah akan janji Allah ialah umpama pelajar yang dijanjikan biasiswa jika mendapat kelulusan Kelas Pertama. Kenapa tak dapat biasiswa, ianya adalah kerana kita gagal dapat kelas pertama. Bila kita gagal, kita kena cari di mana silapnya, kenapa orang lain boleh mendapat kelas pertama dan mendapat biasiswa. Kenapa kita tidak boleh mendapat kelulusan Kelas Pertama? Begitu juga janji Allah.Semoga catatan ini dapat memberikan sedikit ilmu dan panduan untuk kita semua bagi memaksimumkan Ramadhan kali ini.

OK sekarang kita tengok resepi sotong yang mudah tapi sangat sedap. Sangat sesuai untuk juadah berbuka atau bersahur kerana lauknya tidak terlalu berat. Maklumlah sahur lebih sesuai lauk yang lebih ringkas....




Sotong Goreng Kicap Mudah dan Sedap
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan-bahan:
500 gram sotong 
1 biji bawang besar Holland - hiris bulat
3 biji cili merah - hiris serong
2 biji cili hijau - hiris serong
Sedikit air asam jawa
Sedikit garam
Sedikit serbuk kunyit
1/2 sudu kecil serbuk cukup rasa Knorr
Kicap masin secukupnya
Gula secukup rasa

Cara-cara:
Gaul sotong bersama sedikit garam, serbuk cukup rasa Knorr dan serbuk kunyit secara merata. Panaskan sedikit minyak dan tumis sotong tadi. Tutup kuali dan biarkan air sotong kering. Kacau sekali sekala supaya sotong tidak hangus. 





Bila air sotong sudah kering, masukkan air asam jawa. Kacau sebati, diikuti gula dan kicap masin secukupnya. Kacau sebati.

Masukkan hirisan lada hijau dan lada merah dan bawang besar. Kacau lagi.





Bila cili dan bawang mula layu, boloehlah tutup api dan sedia untuk dihidangkan.







16 comments:

  1. resepi simple tapi boleh sampai menambah2 nasi :D
    Alhamdulillah masih berkesempatan bertemu ramadhan.
    Selamat Berpuasa dan menyambut ramadhan.. Semoga puasa kali ini lebih baik dari yang sebelumnya.

    Jemput singgah,
    www.sitiyangmenaip.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. As salam,,, selamat menyambut puasa kak azie sekeluarga..x sabar nk tggu resepi dr blog kak azie sepanjang bulan puasa ni...

    ReplyDelete
  3. As-Salam kak Azie,selamat menyambut Ramadhan.saya banyak merujuk blog kak Azie untuk memasak.Thanks a lot...

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah Ramadhan kali ini masih diberi peluang. Sama2 kita meningkatkan ibadah kita. Terima kasih di atas perkongsian ilmu....

    ReplyDelete
  5. Sedap jugak ni.. simple plak tu... Nak try la nnt..

    ReplyDelete
  6. As salam k azie...sy dh cb resepi ni...ank2 sk sgt...mmng sdp.thanks for d nyum2 recipe:)

    ReplyDelete
  7. I really hope that the beautiful recipes on this blog will be translated in English so you can reach the rest of the world, that would be my wish...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi most of my blog readers are Malaysian. If you are interested on certain recipe, can email me. I will help to translate into english. I have translate icon at the right bottom of my blog for transalation to othet languages

      Delete
  8. Hai..nak tanya,tak perlu guna bawang merah dan bawang putih ke.

    ReplyDelete
  9. Akak nak tanya lagi....dkt resipi akak tulis cili merah n hijau tp dkt cara2 tibe2 ada lada bengala

    ReplyDelete
  10. Uish terliur sungguh... 😀😀

    ReplyDelete
  11. Saya dah try! Sedap dan simple sahaja untuk buat! Thanks!

    Adeline

    ReplyDelete
  12. Tq kak azie sbb byk share tazkirah dan resepi2....

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.