Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale



Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale


Resepi ini saya pelajari dari video Laura Vitale. Boleh dihidangkan untuk 6-8 orang. Resepi yang sangat mudah tetapi sedap terutama bagi penggemar pasta. Saya sebenarnya sejak dulu tidak berapa sukakan pasta, tapi lebih suka pasta Malaysia. Hahaha alaa mee kuning atau mee hoon atau laksa lah. Ini adalah makanan biasa sejak dah pandai pandai makan. 

Tapi bila anak anak dah besar, kenalah menyesuaikan dengan selera anak anak bandar. Dengan adanya banyak rancangan masakan di TV, lagilah selera anak anak berubah ke selera Barat. Namun begitu, mereka juga sukakan masakan Malaysia juga. 

Anak anak saya ni berselera versatile sedikit, semua mereka suka samada masakan Melayu, China, India, Jepun, indonesia dll. Berbeza dengan saya yang lebih berselera dengan masakan Melayu ala kampung lebih lebih lagi masakan Kelantan dan Negeri Sembilan.



Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale

Spaghetti ini diminta oleh Aween semasa menghantar whatsApp Happy Birthday, diselitkan sekali permohonan supaya dimasakkan spaghetti. Aduhaai anak saya yang sorang ni memang tengah kuat makan. 

Jadi saya mengajak hubby ke Giant untuk mencari bahan bahan dan saya memasaknya untuk hidangan sarapan pagi. Kalau ada yang hendak melihat cara cara menyediakannya, boleh lihat video nya di SINI

Resepi yang saya gunakan sebelum ini, boleh klik di SINI. Memang sangat mudah dan sedap. Sebenarnya kalau disediakan dalam kuantiti yang sedikit, lebih sedap. Macam di kedai, contohnya, kue teow biasanya dimasak untuk satu atau dua pinggan sekali goreng, barulah lebih sedap.

Jom kita layan resepi yang saya ubahsuai sedikit hari ini....


Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale

Original Spaghetti Alla Carbonara

Bahan bahan:
2 biji bawang besar kuning - cincang
8 keping daging lembu berlemak
3 sudu kecil minyak olive
5 biji telur
4 sudu besar cooking cream - resepi asal heavy cream
¾ cawan freshly grated cheese
Sedikit serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
1 pek spaghetti - 500 gram

Cara cara:
Didihkan air di dalam periuk. Apabila mendidih, masukkan garam dan sedikit minyak sebelum dimasukkan pasta. Masak mengikut masa yang ditetapkan di pek bungkusan.

Di dalam kuali non stick, panaskan minyak olive dengan api sederhana, masukkan daging dan masak sambil dikacau sehingga ianya masak dan kelihatan garing di tepinya

Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale

Masukkan bawang besar dan sedikit serbuk lada hitam serta garam. Masak dalam anggaran 5 minit.

Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale

Di dalam mangkuk, whisk telur, heavy cream dan parutan cheese dengan sedikit garam dan serbuk lada hitam sehingga sebati.

Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale

Ketika ini, pasta telahpun masak, angkat dan tos. Angkat daging dari dapur, tuangkan pasta yang telah ditos. Dengan cepat, tuangkan bahan telur tadi ke dalamnya dan kacau sehingga pasta bergaul rata dengan adunan telur tadi. 

Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale

Tuang ke dalam pinggan dan sedia untuk dinikmati sewaktu masih panas panas.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

6 ulasan for "Original Spaghetti Alla Carbonara Versi Laura Vitale"

  1. Anak saya suka Carbonara too, yours look absolutely delicious too! Oh ya, my camera is Canon EOS 650D 18mmx135mm.

    BalasPadam
  2. salam..

    sedapnya kak...saya mmg suka masakan mcm ni

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Puan,

    grated cheese tu parmesan ka? ataupun cheddar?

    BalasPadam
  4. Di mana nak beli daging lembu berlemak itu?

    BalasPadam