Iklan

Iklan Nuffnang

8 Mar 2014

Kuih Lompang Gula Merah







Setiap hari Sabtu dan Ahad adalah hari saya melayan selera keluarga. Ada juga sekali sekala saya bercuti dari memasak. Tetapi masalahnya, tidak tahu apa yang hendak dimakan pula. Sebagai wanita berkerjaya, saya memang tidak banyak menghabiskan masa di dapur. Lebih lebih lagi semasa anak masih kecil, semuanya disediakan oleh Pembantu Rumah. Tapi segalanya bagai dirancang sempurna, setelah berpindah dan tiada Pembantu Rumah, saya banyak memasak sambil ber blogging. Sekurang kurangnya anak anak boleh mengingati keenakan masakan yang saya sediakan untuk mereka apabila mereka dewasa kelak. Better late than never. Betul tak? 




Setelah sepagi saya menyediakan lauk pauk untuk hidangan, diikuti pula dengan Rendang Ayam Nogori untuk hidangan malam, saya ke dapur untuk menyediakan Kuih Lompang. Semuanya gara gara teringatkan kuih lompang sedap yang dihidangkan semasa tea break di pejabat sehari sebelumnya. Memang lembut dan secukup rasa kemanisan Kuih Lompang Pandan itu. Jadi saya pun, mencari resepi resepi lain yang mungkin boleh menghasilkan Kuih lompang sesedap itu. Lagi pulak, saya tak ada membuat apa apa, hanya mengikuti perkembangan dan laporan terkini Kehilangan pesawat MAS MH370 dari KLIA ke Beijing pada pukul 2.40 pagi setelah berlepas dalam kira kira 2 jam. Apa pun kesudahannya, semoga mereka semua sentiasa ingatkan Allah di saat kritikal tersebut. Sehingga pukul 6.30 petang tadi, masih belum ada apa apa penemuan pesawat tersebut. 

Secara jujur saya seorang yang sangat takut setiap kali menaiki kapal terbang. Saya akan melangkah kaki kanan dan membaca ayat 3 Qul. Begitu juga ketika kapal terbang melakukan take off. Masih teringat betapa cemasnya semasa dalam penerbangan ke San Francisco dulu, di mana selepas berlepas dari Taiwan, kapal terbang mula terasa tidak stabil seolah menjunam turun. Saya tidak putus putus beristighfar dan mengucap kalimah syahadah di saat cemas itu. Saya sangat salute dengan krew kabin yang kelihatan tenang walaupun di dalam keadaan cemas seperti itu. Bayangkan macam mana kalau mereka menjerit dan kelihatan cemas, pasti penumpang akan lagi panik.


OK sekarang kita tengok resepi kuih lompang Chef Hanieliza yang sedap dan lembut ini. Tetapi tak tahu lah apa puncanya,
 kerana bahagian tengah masih berair. Mungkinkah kalau air yang jatuh dari tutup pengukus.





Kuih Lompang Gula Merah

Bahan A:
2 cwn tepung beras
1/2 sudu kecil air kapur (bancuh dan tapis)
Sedikit kelapa muda diparut dan digaul dgn sedikit garam

Bahan B:
1/2 cwn gula pasir
1/2 cwn gula merah
4 cwn air

Cara cara:
Bancuh tepung dengan air kapur. Tuang air gula yang telah suam ke dalam tepung sambil dikacau rata. Tapis adunan ke dalam bekas. 

Didihkan air dalam kukusan. Lumurkan sedikit minyak pada acuan lompang. 

Tuang adunan ke dalam acuan kuih lompang sehingga penuh. Kukus selama 25 minit atau sehingga masak.





10 comments:

  1. kaknoor yg kat brunei ni pun sdg tengok tv awani utk mengikuti perkembangan terkini trajidi nahas tu Azie, memang sedih lah, btw lompang Azie memang nampak macam sedappp sngt, kalau cukup bahan boleh lah buat esuk hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedih kak Noor. Our national airlines dan ramai pula rakyat kita di dalamnya termasuk dipandu oleh Pilot dan Co Pilot Melayu. Mudah mudahan roh mereka dicucuri rahmat.

      Delete
  2. sedapnyerr kuih lompang..baru teringin nak buat esok..memang suka sangat kuih ni..

    ReplyDelete
  3. Kalau takde air kapur, macam mana nak buat eyh? still menjadi tak agak2?

    setshaklee.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun nk tanya soalan yang sama. klu kat luar negara susahlah mana nk dapat air kapur. apa ganti air kapur utk buat lompang? fungsi utk kentalkan? klu xletak apa jadi?

      Delete
  4. Azie, kenapa lompang saya berair di tengah? Terlebih air ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer la...saya rasa air tu bukan 4 cwn la...mungkin 3 cwn kut.sbb laompang saya juga berair ditgh..macam juga acumok punyer masaalah..

      Delete
  5. SEDAP NYER....AIR KAPUR LEH GANTI NGAN LAIN TAK??SAJE TANYA PENDAPAT

    ReplyDelete
  6. Okje Tgh mencari resepi ni AK....hihi

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.