Iklan Nuffnang

Iklan

Revenue Hits

19 Jul 2013

Pulut Durian Untuk Nellisa








Entri ini adalah entri tertunggak sebelum menjelang Ramadhan. Telah lama Nelly memberitahu keinginan beliau untuk makan pulut durian. Kini hanya tinggal kami sahaja yang masih menyukai durian di rumah ini. Oleh kerana puasa hampir menjelma dalam 2 minggu lagi, saya meminta hubby membelikan durian untuk dimakan sebagai pulut durian. Kalau saya jer yang nak makan durian, mesti hubby buat tak kisah jer. Tapi sekarang bolehlah guna alasan yang Nelly nak makan pulut durian, bolehlah saya menumpang sekaki. 




Kalau ada yang baru nak belajar mengukus pulut, boleh lah tengok langkah demi langkah di SINI. Saya sendiri juga baru jer belajar memasak pulut ni. Bila dah berjaya menghasilkan pulut sendiri, memang terasa sangat puas hati. Maklumlah pulut ni, kiranya masakan emak emak kita zaman dulu, sekarang ni jarang sekali orang menyediakan pulut untuk sarapan. Kalau terasa nak makan pulut, boleh beli jer di gerai gerai yang menjual makanan sarapan pagi. Saya masa kecil dulu, selalu bersarapan dengan pulut, kelapa parut dan berlaukkan ikan rebus goreng atau ikan kering plater. Waahh sedap sangat sangat, terutama kalau kelapa parut dimasukkan lebih garam bagi rasa masin masin. 

Jom tengok cara menyediakan pulut kukus untuk dimakan dengan durian. Layaannn...



Pulut Kukus Dengan Durian
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Beras pulut
Secubit garam
2 helai daun pandan
1 sb minyak masak
Serbuk kunyit, jika mahu buat pulut kuning

Cara-cara:
Rendam pulut dalam 1/2 jam ke 2 jam sebelum dikukus. Selepas direndam, gaulkan dgn sedikit garam. Kepada yg nak buat pulut kuning, boleh taburkan serbuk kunyit dan gaulkan.

Masukkan beras pulut ke dalam periuk pengukus yang telah mendidih. Guntingkan daun pandan, jika suka. Kukus selama  15 ke 20 minit.

Angkat dan tuang ke dalam bekas. Renjis renjiskan air sedikit demi sedikit ke atas pulut sehingga pulut nampak kebasahan dan lembut. 

Tuang pula minyak masak ke atas pulut dan gaul rata. Kemudian masukkan semula pulut ini ke dalam periuk pengukus dan kukus lagi selama 15-20 minit. Kalau pulut masih nampak keras, renjiskan sedikit lagi air.

Angkat dan sedia dihidangkan. Pulut akan menjadi sedap, lembut dan cantik. Bolehlah dimakan sebagai pulut durian, pulut pagi atau apa apa yang disukai.







4 ulasan:

  1. Bestnya akak..teringat masa sekolah dulu, pagi2 bila arwah ayah bawa balik dari dusun, chek dah ready dgn pulut n santan...rindunya masa2 tu..especially dgn arwah ayah..:'(

    BalasPadam
  2. asz slalu mkn time dukkedah dulu kak...bila dah pindah selatan ...jarang2 dpt merasa pulut durian nie..

    BalasPadam
  3. fuhhh...tergodanya tgk gambor durian...

    BalasPadam
  4. saya pulak tak berapa suka makan pulut durian ni kak, selalu durian makan saja je

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.