Iklan

Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Monday, 1 July 2013

Masak Lemak Udang Dengan Nenas





Semalam saya menyediakan Masak Lemak Udang dengan nenas kerana dalam peti ais terdapat stok udang yang dibeli dari Kota Kinabalu. Nenas pula dibeli di kedai buah buahan di Seksyen 6 dengan harga RM1.50 sebiji. Dah lama saya teringin untuk memasak udang dengan nenas kerana seingat saya, belum pernah lagi memasak lauk ini.

Resepi ini saya belajar dari Intan, anak buah kami yang menyediakannya lauk ini semasa majlis tahlil arwah Bonda Mertua di Rawang tidak lama dulu. Walaupun saya suka masakan lemak cili padi yang bukan sahaja sedap, juga menggunakan bahan yang ringkas dan mudah disediakan tetapi saya tak boleh selalu menyediakannya kerana kesiankan Nelly yang tak tahan dengan masakan pedas. Jadi saya kenalah belajar resepi masak lemak yang tidak berapa pedas tetapi tetap sedap. Sebenarnya gulai lemak hari ini pun, dah terlebih pedas untuk Nelly. Rasanya lain kali, letak 2 atau 3 biji cili padi jer pun dah cukup. Jom kita tengok resepi dulu....



Masak Lemak Udang Dan Nenas

Bahan bahan:
1 kg udang
2 biji bawang besar
6 biji cili padi
1/2 inci kunyit hidup
1 biji cili merah - hiris
1 batang serai - ketuk
1/2 biji nenas
Santan secukupnya
1 asam keping (jika belum cukup masam) - tak letak
Gula
Garam

Cara cara:
Kisar bawang besar, cili padi dan kunyit hidup. Masakkan santan dengan nenas dan bahan kisar sehingga mendidih. Masukkan serai.

Masukkan udang, cili merah, bawang besar dihiris dan garam secukupnya. Sesuaikan rasa. Angkat kerana jangan masak udang lama, nanti ia menjadi keras.







Siap untuk dihidangkan.

Nota:
Boleh juga jika mahu dimasukkan sekeping ikan tenggiri jeruk ke dalamnya. Tapi saya lebih suka kuah yang mempunyai rasa kemanisan udang yang semulajadi.





9 comments:

  1. saya sangat lapar memandang akan udang tu... owhhh.. tolong lah... saya tak bawa bekal nasi.. tapi kat luar hujan sangat lebat ni.. camne...?

    ReplyDelete
  2. ooo tak tau plk ada org cmprkn ikan tenggiri dlm kuh gulai udang..

    ReplyDelete
  3. sedap tu kak tapi kalau lemak cili api tak pedas tak kaw..hehe

    ReplyDelete
  4. salam k.azie...
    waaa tayang udang plk..dh la besar2...
    sabar jer la..dh la ari ni posa...huhuhuh

    ReplyDelete
  5. Azie..u make me hungary he2..memang sedap lauk nie lebih2 lagi digandingkan dengan sambal belacan, ulam n ikan masin..wahlal.

    suhaila.

    ReplyDelete
  6. sedapnya lauk tu kak. terliur saya.

    dill.

    ReplyDelete
  7. salam kak..

    bestnya masak lemak udang tu..sure sedap..

    ReplyDelete
  8. Salam Kak Azie..
    Love ur blog...dah try ur Nasi Ayam resipi...mmg sedap! Hari ni nak try resipi ni pulak, in shaa Allah,
    Selamat menyambut Ramadhan

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.