Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Udang Goreng Butter Langkah Demi Langkah


Udang Goreng Butter

Hooray hooray hari ini kita berjaya memasak Udang Goreng Butter setelah banyak kali percubaan bertahun lamanya tak pernah menjadi. Semua nya masuk bakul Cik Pah jer. Tapi hari ini selepas terbaca kejayaan Shiela memasak Udang Goreng Butter, saya jadi sangat teruja dan yakin untuk mencuba sekali lagi. 

Udang Goreng Butter

Sejak dari USJ lagi saya mencuba kerana anak anak termasuk Nana meminta saya memasak Udang Goreng Butter yang memang mereka gemari. Frust sangat bila terpaksa memberitahu mereka, yang saya gagal membuatnya bila mereka datang bertanya dengan penuh harapan, mana lauk udang butter yang saya masak. Saya dapat merasakan kekeciwaan mereka. Sejak itu, saya tak berani lagi untuk memberi harapan. Bila diminta memasaknya, saya akan memberitahu yang saya pernah mencuba tetapi tak menjadi. 

Alhamdulillah, hari ini sangat berpuashati kerana akhirnya dapat menghidangkan Udang Goreng Butter yang dimasak sendiri untuk makan malam anak anak. Walaupun kejadiannya tidak sehalus yang dihidangkan di restoran, tapi rasanya sama sahaja. Anak anak juga makan dengan berselera kerana memang lauk ini adalah antara lauk kegemaran mereka. 

Saya tersenyum puas melihat mereka menjamu selera dan rela tidak memakannya langsung demi memastikan mereka cukup dan makan sepuasnya... Boleh klik di SINI untuk melihat satu lagi hasil percubaan kedua yang telah menjadi dengan cantiknya.


Udang Goreng Butter

Udang Goreng Butter/Buttered Prawn 
Oleh: Azie Kitchen 

Sarang Telur
2 biji kuning telur
1 senduk mentega/margerin
1 cawan minyak masak


Pukul ringan kuning telur.
Panaskan mentega/margerin bersama minyak. Sebaiknya gunakan senduk bulat. Bila minyak dalam kuali sudah betul betul panas, pusing pusingkan dengan senduk tu laju laju membentuk bulatan sehala tanpa henti.


Kemudian tuangkan kuning telur tadi, tuang tinggi sikit supaya yang jatuh ke dalam kuali tu halusss jer. Teruskan pusing minyak tu laju laju dan tuang hingga habis. Pusing terus senduk tu sehingga telur tu masak berwarna keemasan. 


Udang Goreng Butter

Udang Goreng Butter

Udang Goreng Butter

Setelah masak tuangkan ke dalam tapis seperti tapis santan besi untuk toskan minyaknya. Langkah seterusnya kita siapkan pula udangnya. 


Udang:
12 ekor udang 
Sedikit garam
Sedikit lada sulah
Minyak untuk menggoreng
3 ulas bawang putih - dicincang
6-8 tangkai cili padi - dihiris
5 tangkai daun kari
¼ cawan susu cair/susu segar
Sedikit mentega/margerin untuk menumis
Sedikit serbuk lada hitam/putih - jika suka
Garam secukup rasa

Mula mula goreng dulu udang yang digaul dengan sedikit garam dan lada sulah sehingga agak berubah warna dan masak. Jangan goreng terlalu lama sangat nanti udang akan mengecut, tak cantik dan agak keras bila dimakan. Angkat dan toskan minyaknya. Keluarkan minyak tu dari kuali, tak nak guna lagi.

Panaskan mentega/margerin di dalam kuali dan tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hingga garing dan naik bau.


Kemudian masukkan susu cair dan masak sebentar. Masukkan udang yang digoreng tadi, sedikit serbuk lada hitam/putih dan garam secukup rasa. Jangan bubuh banyak sangat garam yer sebab mentega atau margarine sudah ada garam.


Udang Goreng Butter

Udang Goreng Butter

Setelah semua bahan masak dan mesra, bolehlah dimasukkan ke dalam pinggan hidangan dan taburkan sarang telur/floss yang kita buat tadi. Siapp.. Senang kann..

Udang Goreng Butter

Udang Goreng Butter




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

46 ulasan for "Udang Goreng Butter Langkah Demi Langkah"

  1. salam Zie, wah ada udang butter lah akak selalu buat tpi belum puas hati sampai kini,kalau boleh nak bertali yg panjang2 tu belum sukses insyaallah nnti nk try resepi Azie lagi mana tau sukses

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebenarnya yang dalam gambar tu halus jer tapi masa masuk dalam penapis, dah cair. Terpaksa buat lagi sekali. Itu yg kejadian floss yang di udang tu agak kasar

      Padam
  2. dulu 1st buat kurang menjadi,.....lepas2 tu x pernah buat lg....pernah mkn sekali,my hubby bawak balik dr hotel....

    BalasPadam
    Balasan
    1. I pernah buat beberapa kali dan semua tak menjadi hingga lah kali ini, baru menjadi selepas melihat cara cara membuatnya dengan betul. Seronok sangat sangat. Nanti nak buat, sotong pulak

      Padam
  3. Wahhh.. sudah cuba yer Azie.. Alhamdulillahh.. saya pun tumpang gembira dapat berkongsi resepi ini. Cantek tu sarang dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shiela, selepas memasukkan semua telur, ia menjadi berbuih. Macamana nak pastikan ia tidak melekat satu sama lain ya. Sebab masa berbuih tu, ia mula melekat dan tak jadi berjurai

      Padam
    2. Terus kacau dgn memusing laju laju tu Azie sampai dia garing, then tuang jer ke talam tapis.. leraikan dengan garpu perlahan lahan.. camtulah saya buat..

      Padam
    3. Shiela, tak berbuih ke? Saya punya berbuih, jadi memang tak nampak kejadiannya. Main agak agak jer bila terbau seperti garing

      Padam
  4. Memang tara dia nak garing tu, dia akan berbuih buih.. saya pon camtu.. Saya tak masukkan pulak pic masa dia berbuih buih tu sbb taknampak apa yg nak ditunjuk. saya pon main agak agak jugak. sesekali angkat sikit cepat cepat nak nengok dah garing dan bertukar warna ker belum. Tapi Azie punya ni pon dah cantek dahh..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oohh sama lah, saya pun buat macam tu. sekurang kurangnya, saya dah jelas tentang cara caranya. Kejadian Shiela lagi cantik. Nnt nak cuba lagi sebab anak anak suka sangat. Tapi kena buat resepi lain yang menggunakan telur putih juga.

      Padam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. first cuba. tak berapa nak jadi. tapi the taste tu blh tahan la. nak buat sarang telur tu kurang menjadi. huhuhu cantik mama azie buat ;)

    ReplyDelete

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tengok sarang telur yg sedang disediakan dalam kuali tu sgt halus. Yg dalam gambar tu kurang halus.

      Padam
  7. sepertinya susah bikin sarang telurnya ya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikut cara caranya, Insya Allah pasti menjadi

      Padam
  8. Tq azie saya dah berjaya....sekali try dah jadi...hhmmm mmg sedap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah. Lepas ni boleh cuba lagi sehingga perfect. Jimat jika dimasak sendiri

      Padam
  9. I baru try akak...tp td pg tak baca betul betul jd i cuma pake satu sudu minyak biasa dan dua sudu margarin... Patut sarang burungnya hancuuur hihi. Tp dlanjut aja. Sedap jugak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh cuba lagi. Pasti ia akan menjadi lebih baik

      Padam
  10. salam azie.....yani nk tanye telur tu jadi garing x or ranggup??sbb yani penah makan kat hotel telur nyr garing/ranggup...sedap sgt...cube buat sendiri mcm tu tpi x penah jadi...selalu telurnyr jadi lembik aje....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Garing. Tinggikan lagi supaya jatuhan telur halus dan garing

      Padam
    2. okie....nnt saye try....tq azie..;-)

      Padam
    3. kak azie...saye dh try buat dah...jadi sedap...huhuu berjaye...tpi kan...knp daun kari saye kecut layu jdi nye....daun kari akak nmpak garing jew....:-P

      Padam
  11. huh...sedapnya. nak google kedai makan yg menyediakan "butter prawn" terjumpa link ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena cuba memasaknya sendiri, boleh makan puas puas

      Padam
  12. Salam Azie, nak tanya last step tu.....

    Tak soggy ke sarang telur bila dicampur udang+susu? atau udang dimasak hingga susu kering baru dicampur kedalam sarang telur?...Niza:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. TQ ... InsyaAllah harini akan ku cuba ..... hhehehe ... Harap2 menjadi ....Niza...:)

      Padam
  13. penah cuba wat ni..tp x penah jd...nnt nk cuba lg guna resepi Azie ni

    BalasPadam
  14. Terima kasih. Menjadi!!!!

    Aqidah

    BalasPadam
  15. Askm.... puan azie, masa nk buat sarang floss ke, goreng udang ke,guna api yang slow ke atau api yang sedan2 jer.... kdg2 nk wat sesuatu tu tgk juga keadaan api masa nk masak tu?

    BalasPadam
  16. dah cuba tadi..walaupon x menjadi tapi kenyang dan sedap makan

    BalasPadam
  17. Kakak2 sekalian..bg kita2 yang memasak/mencuba utk membuat egg floss tu di rumah, selalunya takkan menjadi, ataupun, kurang menjadi..tak mcm yg kita selalu makan kat kedai, hotel dan sbgainya. Why? sebab kat rumah, almost 100% of us menggunakan dapur gas biasa..trick disebaliknya kejayaan membuat egg floss ni adalah satu je..menggunakan high pressure gas..yg dapur biasa takkan cukup panas utk membuat perfect egg floss n klu panas pun at the begining tp panas dia tak maintain n consistent, so thts why we always wondering why we continuously failed n why kat kedai continuously succeeded!
    Happy cooking everyone :)

    BalasPadam
  18. bru je try wat... egg floss x menjadi.. huhuhu.. rupenye kene goreng smpai garing... ni angkat2 still lembut lg... xpe.. esok wat lg.. btw, thnks utk resepi ni... :)

    BalasPadam
  19. salam ukhwah..
    terima kasih untuk resepi ni. hubby da lama request na makan prawn butter ni. last friday buat untuk berbuka. alhamdulillah menjadi. repeat lagi untuk berbuka hari sabtu.. hihi.. thanks a lot..

    BalasPadam
  20. goreng telur pakai benda kuning yg buat roti jala tu. confirm jadi halus floss telur tu

    BalasPadam
  21. Salam kenal...
    Singgah dan folo...:)

    p/s Blog yang menarik , suka saya baca setiap catatan tentang hiasan taman dan rumah...:)....

    BalasPadam
  22. maybe kurang minyak.biasa kalau letak minyak banyak senang.dia xmelekat akak

    BalasPadam
  23. thanks sbb kongsi resepi..saya dh try buat, tp hubby kata xjd..huhu, xtau r sy sbb sy xpnh rasa yg original..sarang telur die pn sy buat mcm tergaring sikit..hehe..but my hubby request guna sotong xguna udang..bolehlah first try kn..huhu..anyway, jemputlah singgah blog sy.. http://permatahatibidadariku.blogspot.com/

    BalasPadam
  24. butter atau majerin..mana yg lebih menjadi.

    BalasPadam