Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuih Koleh Kacang Dengan Tahi Minyak


Kuih Koleh Kacang Dengan Tahi Minyak

Masa kecil kecil dulu bila makan Kuih Koleh dengan Tahi Minyak, memang saya akan mengutip tahi minyak. Sedap sekali rasanya. Walaupun resepi ini tidak ada cacatnya, sedap juga tapi ianya tidak menepati kuih koleh yang saya makan sejak dari kecil di kampung saya sehingga kini. Saya tak tahu kalau resepi yang saya ambil ini adalah resepi dari mana tetapi ianya bukan resepi Kuih Koleh Kelantan yang saya idam idamkan. Sebagai che mek molek, saya memang tahu merasa kalau kuih muih itu rasa seperti kuih ori Kelantan. Nampaknya saya kena merisik lagi resepinya dari orang orang tua bila balik kampung nanti. huhuhu cedih cedih sekali. 

Kuih Koleh Kacang Dengan Tahi Minyak

Entah kenapa dua tiga hari ini saya memang keterlaluan penatnya sehingga balik rumah jer, terus terlelap dulu. Jadi bila badan penat, lagilah mood nak membuat kuih tak sepenuh hati walaupun teringin nak membuatnya juga. Keinginan minda dan keupayaan tubuh badan tak selari. Tadi terpaksa minta talian hayat, kena panggil Juita tolong mengacau tahi minyak di atas dapur kerana saya rasa letih sangat untuk terus berdiri. Last last dah terlebih garing pulak kejadian tahi minyak nya. 

Terima kasih pada Ayu dari Curlybabesatisfaction, yang telah sudi memberi komen yang membantu saya untuk memperbaikinya. Dari komen Ayu, rasanya saya dah tersalah guna tepung kacang hijau. Menurut Ayu, tepung kacang hijau yang digunakan berwarna kekuningan sedangkan yang saya guna adalah berwarna putih. Sekarang dah dapat jawapannya, seterusnya kenalah cuba sekali lagi... Klik di SINI untuk melihat percubaan kali kedua membuat Kuih Koleh Kacang.

Kuih Koleh Kacang Dengan Tahi Minyak 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan A
3 cawan santan pekat
1 daun pandan
1/2 sudu kecil garam

Bahan bahan B
300 gram tepung kacang hijau
4 cawan air
1 sudu kecil brown colouring

Bahan bahan C
420-450 gula melaka (guna 260-300)
1/2 cawan air

Bahan bahan D
1 1/2 cawan santan kelapa
Secubit garam


Cara cara:
Satukan bahan B dan ketepikan selama 2 jam atau semalaman. Boleh jer jika ingin terus dibuat pun.

Masak bahan C sehingga larut, sejukkan dan tapis. Ketepikan. 

Masak bahan D sehingga menjadi tahi minyak dan ketepikan.

Satukan bahan A, B dan C. Kacau rata. Kemudian masakkan atas api sederhana dengan selalu dikacau selama 15-20 minit atau sehingga nampak pecah minyak dan berkilat.

Tuangkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan sedikit minyak. Ratakan dan tabur dengan tahi minyak dinatasnya. 

Sejukkan kuih sebelum dipotong.

Nota:
cukup untuk 1/2 adunan jika untuk keluarga kami sahaja kerana 1 adunan menghasilkan koleh yang agak banyak.
Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Kuih Koleh Kacang Dengan Tahi Minyak"

  1. asslm Kak Azie...sedapnya kuih koleh kacang tu...kuih fav QH ni tau...hritu ade buat tp jd la...

    akak dh beli lum mjlh jelita jun 2012...psl review blog kita...hihi...QH dh dptkn dh...hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh tahniah QH, nnt saya tengok sebab saya jarang beli Jelita. Bila ada benda menarik baru dibeli. Dalam majalah LAMAN dan NONA bulan Julai, Insya Allah ada gambar kami.

      Kuih koleh ni pun jadi tapi saya tak mahu kuih koleh yang licin macam dodol. Saya nak yang kuih koleh ori Kelantan

      Padam
  2. Assalammualaikum Kak Azie, terima kasih sharing resepnya. Saya telah mencoba, hasilnya sedappp.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum..haa sy punya koleh pun jadi tpi xmenepati rasa yg dinginkn..rupanya punca tepung sy pun warna putih hihi..d negara sejuk ni susah nk dpt bhan yg exactly mcm.kat Msia..Tapi akn terus mncari tepung tu..Tq kak Azie sbb sama juga mencari punca kekurangan dlm pembuatan ni

    BalasPadam