Iklan Nuffnang

Radiglow

Iklan

Iklan Kalogen

2 Mar 2012

Puding Kastard Jagung





Salam buat semua. Malam ini saya membuat Puding Kastard Jagung sahaja tanpa Buah buahan Koktail. Resepi ini saya ambil dari Dapur CT iaitu resepi Puding Kastard Jagung Berkoktail. Itu pun kerana saya hanya ingin menghabiskan baki jagung manis dalam tin yang telah dibuka dulu yang kebetulan cukup cukup untuk membuat puding ini. Lagi pulak, puding ni dah ada jagung, jadi saya rasa tak perlu lagi letak buah buahan koktail. Nanti hilang rasa dan keenakan jagung manis.  

Dulu saya pernah membuat puding jagung ini tapi entah kenapa tak menjadi. 2 kali saya membuat nya tapi tetap tak menjadi seperti yang sepatutnya. Tapi resepi ini, bila dikacau jer, terus pekat dan berkilat menandakan kejadian yang positif. Hati tersenyum puas setelah percubaan lepas tak menjadi jadi.

Sedap puding ini, apa lagi bila dimakan sejuk sejuk. Jom apa kata cuba membuatnya. Boleh juga dimakan sambil lepak lepak di hujung minggu. Esok nak layan taman taman saya kerana ada shooting dalam minggu depan. Jom layan resepinya ....




Puding Kastard Jagung 
sumber: Dapur CT
Oleh: Azie Kitchen

Bahan utk Puding:
1 cawan tepung kastard
1 1/2 cawan jagung manis (dalam tin)
3/4 cawan gula pasir
3 cawan air
1 1/2 cawan susu cair

Bahan Tambahan:
1 cawan buah campuran dalam tin (tak letak)

Cara-cara:
Letak buah-buahan campuran ke dalam loyang atau bekas acuan kecil2, ketepikan, jika mahu buat Puding Kastard Jagung Berkoktail.


Campurkan kesemua bahan utk puding ke dalam kuali dan kacau mesra. Kemudian letak di atas api yang perlahan dan kacau terus-menerus hingga adunan pekat dan berkilat.






Angkat dan tuangkan ke dalam loyang kesukaan atau bekas acuan berisi buah-buahan campuran tadi. 






Tunggu sehingga sejuk dan kemudian masukkan dalam peti ais.  Sedap dimakan bila sejuk.






Enjoy ....


47 comments:

just call me ~ ms. ray said...

kalau guna santan lebih enak

just call me ~ ms. ray said...
This comment has been removed by the author.
Azie said...

Oh ya, Insya Allah, di masa depan, boleh guna santan pulak sebagai satu kelainan

Everbiscake said...

waaa... sedapnya...

Azie said...

Everbiscake, sedap tapi saya tak berapa suka.

Lisa Sheila said...

Samala..kalau sy buat pun sbb hubby saya suka puding jagung..hehe..thanks ya..boleh cuba ni..

Lisa Sheila said...

Samala..kalau sy buat pun sbb hubby saya suka puding jagung..hehe..thanks ya..boleh cuba ni..

Azie said...

Dah cuba, boleh bagi feedback ya

exprezz banner said...

seronoknya..menjadi

exprezz banner said...

tq puan azie

Azie said...

Alhamdulillah, tumpang gembira

Azie said...

Sama sama

lyn azlinda said...

Salam.. Saya dh cuba..best... Tq ya.

Azie said...

Glad to hear that

Anonymous said...

Baru nak cuba buat hari ni..sblm ni biasa buat puding jagung biasa jer,tak letak kastard la...bee ni mmg hantu jagung..klu boleh tiap2 minggu nk mkn mknan yg ada jagung ni...he3x...

Azie said...

Ohh... Saya pun suka makan juga terutama kalau dimakan beramai ramai

Farrah Comel said...

Sedap...saya dah Cuba dah..thanks Kak..:)

Azie said...

Alhamdulillah, semoga terus bertamh baik

Anonymous said...

Baru nak try buat hari ni..hrp2 la menjadi..

Azie said...

Inshaa Allah, pasti menjadi.

Anonymous said...

Alhamdulillah puan...senang hati sgt puding menjadi.trima kasih dgn resepi express ni ya.bl2 ms pun bole buat..

Azie said...

Alhamdulillah, saya suka mendengar feedback dari mereka yg telah mencuba. Sekurang kurangnya bagi makluman utk orang lain yg sedang tercari cari resepi

Anonymous said...

Kak azie..apasal puding saya ni tak jadi ye?rasa sedap tapi lembik sangat la..tak leh nak potong.

Azie said...

Bagaimana dg cawan yg digunakan utk sukatan, kalau lembik maknanya sukatan cecair yg terlebih. Saya buat spt dlm gambar tu, hasilnya. Cuba lagi dg guna sukatan cawan standard.

Anonymous said...

Xltk agar2 ke.. die jd keras sb ap..

Azie said...

Ada 2 jenis, ada yg mnggunakan agar agar. Tapi yg ni tak guna. Ia akan mengeras selepas dikacau spt dlm gambar di atas.

Anonymous said...

sy bt xjd kilat la n lembik skit..nti try lg laa..

Azie said...

Kena kacau lama lama lagi kot

Anonymous said...

Alhamdulillah kali ke2 dah buat, sebelum ni tak berani nak wat. Ok sedap hubby suke! Thanks 4 d simple recipe!

Azie Kitchen said...

Alhamdulillah. Terima kasih kerana memberi feedback di sini. Boleh dijadikan rujukan utk kawan kawan lain yg sedang mencari resepi Puding jagung nanti.

sharifah wahiddah said...

Dah cuba tak tau lah jdi ke tak hihihihi.. Tp memang simple lah wat nie hehehe mak seh yer

Anonymous said...

Mmng niat nak bt puding jagung..blog puan mjadi pilihan..mudah ringkas...Alhamdulillah menjadi..
T.kasih..

Anonymous said...

Ιt's a shame you don't have a donate button!
I'd without a doubt donate to this fantastic blog! I guess for now i'll settle for book-maгκing and аdding your RSS feed to my
Googlе acсount. I looκ forwarԁ to bгand new updates anԁ
ωill talk аbout thіs sіte with my Fасebooκ group.
Tаlk ѕoon!

Look at my webpage; Low cost Resorts Record - Compare Accommodations Costs

Siti Aminah Abd Halim said...

Nak buat ni pulak hari ni.....pernah buat dulu tp dah hilang resepinya.....nasib baik jumpa dlm ni

ummiharris said...

wah sedapnya puding.sedap di makan sejuk-sejuk

laila yanti said...

Sy sedang mencuba.... hrp2 jd... amin....

laila al-zahra said...

Da buat, memang menjadi dan sedap, siap promote kat kwn2... terima kasih akak!

farahouz said...

Dah cuba ..jadi terima kasih.

Lyza Fyzra said...

Sedang mncuba harini...insyllh puding sy jd...thank sis....

Ummi Shye said...

Perasa apa lg yg sesuai selain jagung ye akak utk buat puding kastard?

Erin - Ibu Qistina + Qaisara + Qamilia said...

Salam Azie..dah 2x saya cuba resepi puding custard ni ikut resepi Azie... mmg menjadi dan sedap!.. :) terima kasih ye...

Siti Yusnirahafiz said...
This comment has been removed by the author.
Gee Daus said...

Yummy rcp..

ayu said...

sy dh buar..guna sukatan measuremnt tpi lembik. sdap dh sdap dh

DaruL said...

Dah cuba! Jadi.. Tgh tggu sejuk. Tq admin❤️❤️❤️

eee said...

kalau letak nanas pun sedap juga :)

Aida Azmir said...

Mmg lama ker nak kilat