Iklan

Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Tuesday, 31 January 2012

Bubur Kacang Hijau Dengan Durian Yang Sedap







Dah lama betul saya tak memasak bubur kacang hijau. Since esok cuti sempena hari Wilayah, saya memasak bubur kacang hijau yang kacang nya saya beli di Giant minggu lepas. Kebetulan pula, masih ada durian yang di simpan dalam freezer. Makan pulak dengan roti gardenia, wow sedap gitu. 

Kini baru saya tahu, bubur yang cantik, mesti tak mahu pecah minyak. Masa balik Kelantan baru ni, kakak ada sediakan bubur kacang hijau sebagai pencuci mulut untuk majlis kenduri kahwin. Jadi Kak Nik Bidah sepupu yang dok mengacau bubur kacang dalam periuk tu memberi tips memasak bubur kacang hijau tadi. Selama ini saya fikir bubur perlu dimasak lama lama sampai permukaannya nampak berminyak. Itulah, semakin banyak yang kita belajar, semakin banyak yang kita tak tahu rupanya. Itu sebab kena belajar seumur hidup dan bertanya dengan mereka yang pakar.

Jom lah, kita layan resepi bubur kacang hijau saya ...




Bubur Kacang Hijau Dg Durian
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
3 cawan kacang hijau
1 1/2 keping gula melaka
1 1/2 cawan gula pasir
2 helai daun pandan
2 cawan air
2 cawan santan
4 - 5 ulas durian
Garam

Cara cara:
Goreng kacang hijau tanpa minyak dalam 4 minit. Kemudian tutup api dan masukkan air untuk direndam dalam 1 jam. Bilas dan rebus sampai empuk.





Didihkan  air bersama gula pasir, gula melaka dan daun pandan dalam periuk dg api perlahan. Kacau hingga semua gula larut dan tapiskan



Dalam periuk lain, rebus kacang hijau sehingga kembang dan empuk



Kalau suka, masukkan sagu mata ikan.



Masukkan pula cairan gula tadi dan isi durian. Kacau rata dalam 10 minit dengan api perlahan




Masuk pula santan dan kacau lagi hingga sebati dalam 5 minit sahaja supaya tak pecah minyak. rasa kemanisan dan angkat





Hidangkan bersama teh O, tentu sedap sekali.  Kami cicah dengan roti gardenia



Enjoy ...

5 comments:

  1. kenapa eh ada beberapa bijik kcg hijau yg keras? sbb digoreng tu @ tak cukup lama rebus? fieza

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum... nak tanye lah.. perempuan mengandung boleh tak makan bubur kacang durian? Ragu-ragu lah nak makan sebab ade durian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Tak jadi masalah. Nak makan durian, pun ok.

      Delete
  3. Tumpang tanya, air gula mesti ditapis? Kalu biar saja, mcmana? Penapis xda kot

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.