Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Best Ever Cucur Udang

Best Ever Cucur Udang Azie Kitchen

"my best ever cucuq udang"... itu la nama yang cukup "catchy" diberi utk resepi cucur udang yang saya jumpa dalam blog kakida. Dari sehari ke sehari saya ingin mencubanya sehingga la hari ini, saya menjadikannya satu realiti. 

Seperti biasa saya akan menggabungkan resepi resepi yang sama untuk menjadikan resepi yang terbaik. Sahabat saya, Puan Yarina memasukkan 1 biji telur untuk menjadikannya lebih yummy.. 

Hmmm makan cucur udang dengan teh O panas, memang terangkat... 

Jom layannnn resepi....

Best Ever Cucur Udang Azie Kitchen

Best Ever Cucur Udang
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahannya
2 cawan tepung gandum
¼ sudu kecil baking soda
1 cawan udang kecil putih
¾ cawan bawang besar putih cincang
1 biji cili merah cincang
1 cawan daun kucai cincang
¾ cawan isi jagung, fresh atau frozen
2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kunyit serbuk
perisa jika suka
(campurkan semua bahan diatas dalam sebuah mangkuk..,gaul)

campurkan ½ cawan air panas thermos dengan 1 ½ cawan air biasa
extra...½ cawan tepung gandum

cara cara
Tuangkan air sedikit-sedikit kedalam campuran tepung dan gaul rata. Tambahkan setengah cawan tepung extra tadi sikit-sikit dan gaul hingga betul-betul sebati...texturenya harus likat. 

Panaskan minyak dalam deep frying pan kepada 180C... sendukkan dengan sudu bulat dalam ukuran 2 sudu besar dan goreng hingga kekuningan...

Hidang panas dengan sos dan mayonnaise... jika tak da udang kecil putih udang sederhana besar ni pun boleh. Hanya gunting ekor dan muncung tajamnya, kemudian potong dua udang tu...

Jika guna udang kecil putih, tak payah buang ekor dan kepala...hanya bersihkan dan terus campurkan ke dalam tepung.

Best Ever Cucur Udang Azie Kitchen
Best Ever Cucur Udang Azie Kitchen
Enjoy ...


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Best Ever Cucur Udang"