Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kari Daging Yang Sedap




Kari Daging Yang Sedap



Begitu cepat masa berlalu, Ramadhan telah menghampiri pertengahan. Ramadhan adalah pesta ibadah yang mana manusia berlumba lumba untuk meraih sebanyaknya pahala. Sempena bulan Ramadhan, ramai sekali yang mengerjakan umrah kerana pahala mengerjakan umrah di bulan Ramadhan menyamai dengan mengerjakan Haji bersama Rasulullah. Sangat hebat. Jadi sesiapa yang berpeluang untuk ke Tanah Suci samada untuk mengerjakan umrah atau mengerjakan Haji, jangan lepaskan peluang untuk memaksimunkan amal ibadah semasa berada di sana. 

Persediaan awal sangat penting seperti bersedia dengan doa doa dan zikir zikir serta solat solat yang akan dibuat sepanjang berada di sana. Perbanyakkan sujud di Masjidil Haram yang pahala digandakan kepada 100,000. Di sini saya ingin kongsikan berkenaan dengan zikir zikir Rabbani yang perlu dibaca sebanyak 100 kali setiap hari dan juga persediaan yang perlu dibuat. Ianya saya ambil dari video Ustaz Jafri Abu Bakar yang saya dengar berulang kali. 

Zikir zikir tersebut adalah zikir istighfar iaitu Astaghfirullahal adziim. Kedua, Subhanallahi Wabihamdih Subhanallahil Adzim Astaghfirullah yang merupakan zikir yang ringan di lidah tapi berat di timbangan. Allah akan ampun dosa walaupun ianya sebanyak buih di lautan. Ketiga, Laillaa haillah. Keempat, Hasbunallaahu waniqmal wakeel. Kelima Subhanallah Walhamdulillah Walaa Ilaahaillallah Wallaahuakbar. 



Kari Daging Yang Sedap

4 kalimah yang akan menanggalkan dosa seperti tertanggal daun daun kering dari pokok. Seterusnya, La hawla walaa Quwwata Illa Billahil aliyil adziim dan akhir sekali, selawat ke atas baginda Nabi Muhammad SAW iaitu Allahuhhama sholli alaa Saidina Muhammad Waalaa Aali Saidina Muhammad. Memang banyak buku buku bab zikir Mathurat pagi dan petang, tapi saya lebih suka menyenaraikan zikir di atas sekeping kertas dan merujuknya semasa berzikir. Bila kita punya masa yang terhad, kita perlu fokus pada zikir yang kita ingini sahaja. 

Manakala persediaan yang perlu dibuat adalah terbahagi kepada 4 jenis iaitu fizikal. Kita akan mengguna banyak tenaga untuk melakukan tawaf dan Saei di tengah jutaan manusia. Sebelum pergi, mulalah melakukan sedikit exercise seperti jogging. Takut sakit bila sampai di sana. Kedua, persediaan dari segi amalan. Kita mahu maksimunkan amalan di sana. Kena mula dari sekarang supaya ianya lekat di sana seperti mula baca Al Quran dan solat tahajjud. 

Ketiga, ekonomi. Niat bawa duit untuk sedekah pada jemaah di sana. Boleh ditukar duit kecil siap siap untuk diberi pada jemaah miskin dari negara lain yang duduk di tepi tepi masjid.  Satu satunya amalan yang Allah jamin pahala segera adalah sedekah. Di dunia, dah dapat ganjarannya. Bayangkan satu sedekah boleh dapat sehingga 70 juta pahala, iaitu 1x700x100,000. Akhir sekali, Ilmu. Supaya bila sampai sana, dah siap sedia dengan apa amalan yang kita nak buat. Amalan harian apa yang nak dibuat. Solat sunat apa yang hendak dikerjakan dsb. Semoga bermanafaat.

Sekarang kita masuk pula bab masakan. Sebaik melangkah masuk ke dalam rumah, sudah terbau aroma masakan Nana yang sedap yang membuatkan air liur menjadi kecur. Hahaha. Saya terus menjenguk ke dapur dan melihat Nana telah menyiapkan Kari Daging yang sangat perfect pada saya dari segi penampilannya. Kepekatan kuah yang cukup dan cantik. Kuah kari seperti ini juga sedap dicicah dengan roti jala atau roti canai. 

Untuk menghasilkan kari seperti ini memerlukan praktis dan praktis. Jika tidak menjadi, cuba lagi dan cuba lagi. Gambar di ambil dah malam. Jadi agak kurang cantik kerana tiada lagi cahaya semulajadi. Boleh klik di SINI, untuk melihat entri resepi Kari Ayam yang sedap. Satu yang mesti diingat, rempah kari mesti benar benar masak baru sedap. Jadi jangan bancuh dengan air, sebaliknya masukkan rempah kari kering. Baru rempah akan garing dan wangi.

Jom layan resepi dan cara menyediakan Kari Daging di bawah ini. Selamat mencuba...



Kari Daging Yang Sedap

Kari Daging 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1/4 kg daging
2 biji ubi kentang
4-5 ulas bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
1 inci halia - hiris
Rempah penumis - kayu manis, bunga lawang, buah pelaga
1 tangkai daun kari
3 sudu besar rempah kari daging 
1 kotak santan kotak
1 keping asam keping - atau air asam jawa
Sedikit kerisik
Garam
Serbuk perasa

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis rempah penumis dan bawang bawang, halia yang dihiris serta daun kari. Tumis sehingga naik bau. 

Masukkan rempah kari serbuk dan kacau rata dengan cepat supaya tidak hangit. Kemudian, baru masukkan sedikit air. Biarkan ianya mendidih dan pecah minyak. Nota: jangan bancuh rempah kari dengan air, biarkan kering.

Setelah itu, dimasukkan daging. Terus masak sehingga daging empuk. Jika perlu, boleh masukkan sedikit santan cair semasa daging sedang masak. 

Setelah daging hampir empuk, masukkan santan, air secukupnya dan ubi kentang. Biarkan ianya masak dan daging empuk dan kuah benar benar terbit minyak. 

Akhir sekali masukkan asam keping, garam, kerisik dan serbuk perasa secukupnya. Sesuaikan rasa dan bolehlah ditutup api.





Selamat mencuba... 



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

29 ulasan for "Kari Daging Yang Sedap"

  1. Sedap nampak! Nanti nak try lah resepi. :D

    BalasPadam
  2. saya suka masukkan sedikit kerisik untuk rasa lebih lemak2

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah...sedapnyer..esok kena masak.kari daging nampaknyer. ;-)

    BalasPadam
  4. assalamualaikum kak azie...
    saya punya resepi saya tak letak kerisik...
    tapi saya ganti dengan 3 beradik ( gajus,badam dan buah keras)...
    saya rendam bagi lembut... lepas tu blend sekali dengan bawang...
    3 beradik ni saya letak jugak dalam ayam masak merah....
    memang kuah jd pekat dan lemak....
    ni cara mami/mamak penang masak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ooh terima kasih kongsi tips. Memang ia boleh memekatkan juga

      Padam
  5. Semoga murah rezeki pn azie...

    BalasPadam
  6. Rempah kari apa ye yg sedap pn..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya guna semua brand. Tpi biasanya Babas atau Adabi

      Padam
  7. Hi sis azie..
    1st time buat open house hrtu try ayam masak merah sis azie. Serius sedap smpaikan kwn suruh kt ajar dia masak plak.. hiiii.. utk raya haji nanti kt bhajat nak buat mkn2 n nak try plak resepi daging masak kari ni plak.. n of coz ayam masak merah sis azie ttp dlm menu kt nnti.. wish me gud luck n thanks for the great recipe 😉

    BalasPadam
  8. Kenapa xleh bancuh serbik kari tu dgn air...?

    BalasPadam
  9. Dah try buat kari daging resepi kak azie td petang. Sedappppp thank you

    BalasPadam
  10. Tengah masak kari daging.. Semoga sukses hehehehe.. #bilasuamiturunkedapurmemasak

    BalasPadam
  11. Askm sis azie. . Knp ye saya masak kari selalu x jadi naik minyak mcm sis punye 😥😥. Ade tips x sis. .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama laa saya pn. Ooo..rupanya myk kne byk. Trmksh kak azie.

      Padam
  12. Assalamualaikum kak Azie...
    Terima kasih sgt sudi share resepi dgn kami..
    Alhamdulillah...semua resepi yg saya cuba memg menjadi..🤗🤗🤗

    BalasPadam
  13. Nape xleh bancuh serbuk kari dgn air dlu jdikan cm pes?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh jer. Saya guna rempah kering supaya rempah garing dan naik bau. Kemudian masukkan air. Lebih sedap.

      Padam
  14. aslmkum....just want to say thank you...sbb actually everytime google psal resepi...aziekitchen yg akn jd sbgai rujukan memasak..mybe bcoz ur blog was super nice n mudah fhm.tq soo much.may Allah bless u.

    BalasPadam
  15. Saya pun selalu guna resepi Pn. Azie kalau memasak . mmg sedap n semua org puji. .hehehe terima kasih

    BalasPadam
  16. Oooo gitu tipsnya terima kasih. Selalu rempah dijadikan pes dan tumis sejam bagi dia garing dan keluar minyak. Malas masak ssbab lama kena ngadap kacau. Bolehlah saya cuba cara ni.

    BalasPadam
  17. Masakan azie kichen mmg terbaik.. sy pengguna setia resepi azie kitchen.👍

    BalasPadam
  18. Salam Puan azie...sya suka resepi Puan..selalu msk ikot resepi Puan..alhamdulillah.jadi n family pun suka..terima kasih Sufi share resepi

    BalasPadam
  19. Terbaik kak azie. Sy pun bila nk masak yg masak kan tau tahu. Terus azie kitchen

    BalasPadam
  20. Entry ni bertarikh 2017.
    Tp sy 2020 still rujuk sini nak masak kari daging korban baru ni. Resepi menjadi dan sedap. Cuma tak tambah kerisik sbb tak ckp barang

    BalasPadam
  21. Memang selalu rujuk kt Azie Kitchen bila nk masak..so far resepi dari Azie Kitchen tak pernah mengecewakan..

    BalasPadam
  22. saya buka resepi kak azie utk masak kari daging..tak zabar nk mamam

    BalasPadam
  23. salam.kak azie daging tu xperlu rebus dlu kan?

    BalasPadam