Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap




Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap

Saya memang penggemar tegar telur masin terutama bahagian telur kuning. Adoi bahagian yang memang tinggi kolesterolnya. Jika makan di hotel, saya akan ke bahagian poridge yang diletakkan telur masin sebagai lauk untuk nasi air. Sejak kecil memang keluarga saya menyediakan sendiri telur masin menggunakan telur yang dikutip segar dari reban itik belakang rumah. Kami menggunakan bekas kaca besar untuk membuat telur masin. Telur dimasuk berperingkat peringkat bagi memastikan telur tidak masin secara serentak. Setiap batch telur ditandakan dengan tanda berbeza. Zaman dulu, saya guna arang untuk menanda pada telur. Bila pindah ke KL, saya pernah juga menyediakan telur masin sendiri menggunakan telur yang dibekalkan kakak dari kampung.  



Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap




Zaman dulu, saya jarang merebus telur masin. Bila nak makan telur masin, saya akan basuh dan masukkan dalam periuk nasi ketika airnya hampir kering. Maklum ketika itu, masak nasi secara manual menggunakan dapur kayu. Tapi sekarang dah guna periuk elektrik, boleh jer telur dimasukkan terus sewaktu memasak nasi. Saya juga ada baca petua, yang telur masin boleh direbus sekali gus dan disimpan dalam peti ais. Bila nak makan, rendamkan seketika dalam air panas. Atau boleh juga telur masin yang belum direbus disimpan dalam peti ais. Ianya dapat mengelak telur kita menjadi terlebih masin jika dibiar lama terendam dalam air garam. 

Jom layan cara saya menyediakan telur masin. Ianya menggunakan telur itik segar yang saya beli dari Restoran Mabiq di SINI.



Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap

Telur Masin Sedap
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
5 biji telur itik - bersihkan
5 sudu besar garam kasar - 1 sudu bagi setiap biji telur
1 liter air atau secukupnya

Cara cara:
Masak garam dengan air sehingga garam hancur dan biarkan ianya sejuk. Setelah sejuk, dituang air garam ke dalam bekas yang telah dimasukkan telur sehingga telur tenggelam. Biarkan selama 10 hari, telur masin sedia untuk digunakan. 

Nota:
Bagi setiap 1 biji guna 1 sudu besar garam kasar. 

Jemur dulu telur dalam 1-2 hari supaya telur masin yang terhasil lebih sedap dan gebu. 

Jika ingin memasukkan telur itik yang baru dalam bekas tersebut, tandakan telur yang baru seperti tanda X bagi menandakan batch telur yang kedua. Petua ini hanya jika menggunakan bekas yang sama. 






Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

16 ulasan for "Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap"

  1. suka jugak bahagiaaaan kuning hehe..

    BalasPadam
  2. wahh, bestnya boleh buat sendiri.. Nak cuba buat tapi tak ada bela itik hehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puaan boleh beli kat mana2 pasar biasa atau pasar tani.sayapun beli dengan orang yang bela itik telur.

      Padam
  3. boleh la cuba buat....rietta pown suka bahagian kuning...dan bulan puasa rietta suka makan dengan nasi air, dah xlama nak puasa dah ni...

    BalasPadam
  4. Sy dh cuba resepi dkt atas..tp knpa tlur kuning tu x wrna oren.. Ni wrna kuning biasa jer mcm kt rebus. X sma yg kita dkt kedai.. Kuningnya wrna oren terang.

    BalasPadam
  5. Saya nak cuba buat ikut cara ni.orang kata kalau nak telur kuning jadi warna oren ,telur tu kena jemur terlebih dahulu.tk tahulah betul ke tk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Petua telur dijemur supaya ianya lebih sedap telur kuningnya

      Padam
  6. salam. nak tnya, jemur telur slma 2 hari tu buat sebelum proses penjerukan atau selepas tempoh penjerukan? trima kasih

    BalasPadam
  7. Jemur tu biar tempat tinggi sikit,tidak hilang la jawabnya biawak kebas

    BalasPadam
  8. Oh, jemur dahulu sblm jeruk...ok tk

    BalasPadam