Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap

Rendang Ayam Azie Kitchen Sedap dan Tahan Lama

Kalau nak makan rendang dicicah dengan nasi impit atau dengan lemang, pasti kita mahukan rendang yang banyak serdaknya. Tak ada lah kuahnya hanya ngam ngam dengan isi ayam sahaja. Kali ini saya menggunakan lebih banyak kuantiti bahan kerana mahukan rendang yang lebih berserdak untuk digaul gaul dengan nasi putih panas panas atau dicicah dengan nasi impit. 

Teringat nasi impit berlaukkan rendang ayam yang dihantar oleh kawan Dato Salehuddin semasa beliau menerima rawatan di Tropicana Medical Centre. Katanya adat bagi orang Negeri Sembilan, bila ziarah orang sakit mesti membawa buah tangan yang berupa makanan yang dimasak di rumah. 

Orang sakit tak boleh makan, jadi kami lah yang makan hingga kekenyangan. Memang sedap rendang ayam yang digandingkan dengan nasi impit dalam pek kecil kecil yang dimasak oleh emak kawan Dato'. Selain itu, dibawa juga Kuah Lodeh bersama Sambal Tumis Sotong. 


Rendang Ayam Azie Kitchen

Menyentuh sikit bab melawat orang sakit, sesungguhnya sangat besar pahala bagi orang yang menziarahi orang sakit, menziarahi kematian. Dulu saya jahil bab ini. Saya ingatkan hanya untuk sakit teruk atau dengan erti kata lain sakit nazak sahaja. 

Sebenarnya tak kira lah sakit apa pun. Itulah penting nya untuk kita menuntut ilmu. Jadi sementara kita masih berpeluang, kita ambil lah apa jua kesempatan yang ada untuk membuat amalan soleh. 

Semasa menziarahi kawan kawan yang sakit, seperti biasa saya akan memberi semangat dengan mengingatkan supaya bersabar kerana sakit akan menghapuskan dosa kecil bab daun daun yang jatuh berguguran di musim luruh. 

Selepas Dato' Salehuddin keluar dari hospital, kami melawat pula anak Haji Kamaruddin di SMC yang mengalami kecederaan pada kaki. Agaknya kerana kerap mengunjungi hospital dan ketahanan badan pula tak kuat, akhirnya saya pula mulai demam yang agak teruk hampir seminggu juga diberikan cuti sakit. Jadi saya mengingatkan diri supaya bersabar kerana sesungguhnya sakit boleh menghapuskan dosa kecil. 


Rendang Ayam Azie Kitchen

Untuk rendang hari ini, saya menggunakan resepi dalam entri di SINI yang diletakkan sedikit buah keras. Fungsi buah keras adalah untuk menambah lemak dalam apa apa jua masakan kita seperti gulai atau sambal tumis. 

Boleh juga klik di SINI untuk resepi Rendang Ayam yang Sedap dan Tahan lama. Di SINI pula versi Rendang Pedas Tuan Syed. Jika anda inginkan rendang yang banyak kuah rendangnya, saya cadangkan anda guna resepi ini. Memang mewah jika ingin menggaul gaul kuah rendang dengan nasi putih panas panas. 

Jom layan resepi yang saya telah ubahsuai sedikit kuantiti bahan yang digunakan kerana saya mahukan rendang yang lebih serdaknya. Barulah sedap dimakan dengan nasi impit gitew... Nantikan videonya di IG dan youtube Azie Kitchen channel. 

Rendang Ayam Azie Kitchen

Rendang Ayam Mudah dan Sedap

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - potong 12
2 cawan santan pekat - guna 1 -1 1/2 kotak santan kotak
2 -3 sudu besar kerisik
2 helai daun kunyit - dihiris halus
ulas bawang merah - hiris
4 ulas bawang putih - hiris
2 batang serai - hiris
2 senduk minyak masak untuk menumis
Garam
Gula/gula merah
1 keping asam asam keping

Bahan kisar:
20 tangkai cili kering - guna 4 - 5 sudu besar cili kisar
3 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
3 batang serai
3 inci halia
3 inci lengkuas
3 biji buah keras

Cara-cara:
Hiris halus bahan bahan sebelum dikisar. Panaskan minyak dan tumis bahan dikisar hingga naik bau.

Masukkan ayam dan bahan bahan hiris ke dalam kuali. Biarkan sehingga ayam agak kecut dan terbit minyak, baru dimasukkan santan. Dengan cara ini, rendang akan lebih sedap dan tahan lama. 

Terus masak dengan api kecil sambil di kacau sehingga pekat dan pecah minyak.

Setelah kuah pecah minyak, masukkan kerisik, asam keping, gula dan garam secukup rasa. Sebelum diangkat, taburkan dengan daun kunyit dan terus tutup api.


Rendang Ayam Azie Kitchen

Nota:
Jika suka rendang berwarna gelap, terus masak dengan api perlahan sehingga minyak rendang akan kering.




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

13 ulasan for "Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap "

  1. sy simpan resepi kak azie

    BalasPadam
  2. You should include an English version of your recipe in your post.

    BalasPadam
  3. Santan kotak yang mana ye? 200/250/1000ml? Selalu kak azie guna jenama apa? Kara ke.. mas ke... jemama apa ye...?

    BalasPadam
  4. Hi cik azie, my name iris tq very much for the lovely recipe. Boleh saya ajukan soalan. 1);Saya tertanya2 bagaimana lepas da msk kita nak hilangkan rasa hampagas serai, halia bila da jdi seperti gmbr diatas. Rasa seperti ada cebisan2 halia dan serai bila mkn. 2) bagaimana jika bubuh yogurt bagi menggantikan santan ? Ok ke. Tq cik aize

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pasti. Saya suka rasa serai dan halia tu. Itu sb ianya dihiris halus supaya kuahnya ada serdak

      Padam
  5. Hai kak azie.. Sya suka sgt resipi kak azie sebagai rujukan...

    BalasPadam
  6. salam Puan. sy berniat nk guna resipi ni utk try masak rendang first time. tp musykil sedikit. bahan2 selain bahan kisar tu bila nak masuk dlm kuali yer. dua kali mention serai. satu utk kisar. satu hiris halus. bawang putih dan merah pun hiris halus tp bahagian cara masak x jumpa bila nk masukkan. mohon Puan sudi beri pencerahan. terima kasih Puan

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm. Masukkan bahan hiris bersama ayam. Tujuannya supaya rendang kita menpunyai tekstur. Tak adalah rendang halus sangat.

      Padam
  7. Salam akk minta halal ye share resepi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Slm.resepi k.azie mmg tbaik.Rendang ni ada rasa yg special & mmg sedap.

      Padam
  8. Salam kak azie. T.kasih atas semua resepi yg dikongsi.99% menu yg saya masak guna resepi akak. Moga sentiasa dimurahkan rezeki.

    BalasPadam
  9. niari try resepi ni untuk berbuka puasa nanti thank you kak zie semua resepi kak zie banya saya dah try semua sedappppp....

    BalasPadam