Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap



Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap


Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan padu pembaca semua pada blog Azie Kitchen. Alhamdulillah page view Azie Kitchen telah melebihi 102 juta. Terima kasih tidak terhingga. Ianya benar benar menyuntik semangat untuk saya terus menulis. Sebenarnya telah lama saya tak menyediakan kuih muih apalagi kuih kuih ala ala western gini. 

Resepi pun saya adaptasi dari Betty Crocker. Kadang kadang kita rasa malas untuk menyediakan pie kerana agak remeh untuk menyediakan pastri. Tapi dengan pot pie, sangat mudah dan yang penting sangat sedap. Saya sangat seronok kerana anak anak semua suka dan memberi komen yang ianya sangat sedap. Sekelip mata dah licin. Intinya bolehlah diubahsuai dengan memasukkan brokoli atau apa apa bahan lain seperti udang bagi menggantikan ayam. Pendek kata bolehlah diubahsuai mengikut bahan yang ada di dapur kita.



Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap

Tapi satu bahan yang wajib ada dalam menyediakan pot pie yang sedap adalah serbuk lada hitam berperisa Aji-Shio. Ianya memang secukup rasa kerana telah mengandungi bahan perasa serta lada hitam nya yang memberi rasa kepedasan yang sukar diungkap dengan kata kata. Tak perlu lagi memasukkan lain lain bahan perasa. Saya memang setia dengan jenama Aji-Shio untuk serbuk lada hitam atau serbuk lada putih.

Saya membuat sendiri Bisquick kerana tak jumpa original Bisquick mix di Giant. Saya juga tidak menggunakan chicken broth, sebaliknya hanya menggunakan air sahaja yang bila direbus ayam akan menjadi sedap rasa air rebusan ayam

Saya sangat sangat rekemen anda semua untuk mencuba resepi pot pie yang ringkas dan sedap ini. Rugi jika anda tidak mencubanya. Kalau beli di kedai, memang sangat mahal dan belum tentu rasanya sesedap yang disediakan sendiri di rumah. Jika anda ingin melihat dengan jelas cara penyediaannya, saya ada sediakan video. Boleh singgah di Instagram Azie Kitchen @aziekitchen untuk melihat video, juga video yang lebih panjang di youtube Azie Kitchen Channel. Di bawah ini juga, saya sediakan gambar langkah demi langkah untuk rujukan anda semua. 



Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap



Jom layan resepi yang sangat mudah dan yang penting sangat sedap. Boleh disediakan untuk hidangan petang. Selamat mencuba resepi ringkas untuk membuat pie versi pot pie. Jom layaan...



Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap

Mini Chicken Pot Pie

Bahan bahan:
I sudu besar minyak sayuran
2 keping dada ayam - potong kecil
1 biji bawang besar - cincang jadi ½ cawan
½ cawan air rebusan ayam - guna air sahaja
2 cawan sayuran campuran
½ sudu kecil garam halus
¼ sudu kecil serbuk lada hitam berperisa AJI-SHIO®
¼ sudu kecil daun thyme
1 cawan parutan cheese

Bahan pastri
½ cawan Original Bisquick™ mix - lihat resepi di bawah
½ cawan susu segar
2 biji telur

Cara cara:
Panaskan oven pada suhu 190C. Spray loyang muffin dengan cooking spray. 

Panaskan minyak dalam kuali dan masakkan ayam dalam 5-7 minit sehingga ianya hampir masak. Masukkan bawang besar dan kacau seketika sebelum dituang sedikit air rebusan ayam. Masak hingga menggelegak. Saya hanya menggunakan air sahaja.

Masukkan sayuran campuran, garam, serbuk lada hitam berperisa Aji-Shio® dan daun thyme. Masak sehingga sebati. Sesuaikan rasa.






Tutup api dan biarkan dalam 5 minit sebelum dimasukkan parutan keju.



Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap


Di dalam bekas lain, satukan bahan pastri menggunakan whisk. Masukkan 1 sudu bahan pastri ke dalam bekas muffin. Masukkan ¼ cawan bahan inti ayam. Dan akhir sekali tuang lagi 1 sudu besar bahan pastri di atasnya.



Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap



Bakar selama 25 hingga 30 minit atau sehingga tidak melekat pada lidi. Sejukkan selama 5 minit. Dengan menggunakan pisau kecil, lalukan sekeliling pie dan keluarkan dari loyang. Sejukkan di atas rack selama 10 minit sebelum sedia untuk dinikmati.



Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap



Bisquick Mix

Bahan bahan:
1 cawan all purpose flour
1 1/2 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil garam 
1 sudu besar mentega 

Cara cara:
Ayak gandum bersama baking powder dsn garam sehingga sebati. Masukkan butter ke dalam bahan tepung dan gaul sebati. 

Nota:
Boleh juga guna shortening atau minyak sebagai ganti mentega. Jika menggunakan mentega cair, pastikan ianya bergaul rata. 








Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

17 ulasan for "Mini Chicken Pot Pie Yang Mudah Dan Sangat Sedap"

  1. Kak Azie, your mini chicken pot pies are so cute and adorable!

    BalasPadam
  2. salam kak azie, resipi ni utk berapa ye kuantiti pies?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm. Dapat 12 biji pie yg saiz agak besar

      Padam
  3. haah sennag sgt resepinya. ok nnt nak buat la ;)

    BalasPadam
  4. yummy....nampak sangat sedap...boleh la dicuba weekend nnti...

    BalasPadam
  5. Bahan pastri itu bila di masak adakah ia lembut dan lembab atau macam texture pastri biasa ia itu sedikit crunchy.
    Terima kasih.


    BalasPadam
  6. Kak zie klu nk wat bisness brp sbj

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dear, cuba buat dulu. Kira berapa kos bahan. Tambah kos upah dan kos air elektrik. Dari situ, bolehlah mark up brp untung yang diperlukan.

      Padam
  7. Hi Kak Azie,

    I've always looked to your recipes to get inspiration of what yummy homemade food to make. I've been in the UK for 19 years now and your recipes certainly brings back good memories.
    I'm in the middle of making this but just realised that your version bisquick mix says 1 cup flour to make this but your recipe says use 1/2 cup pre-made bisquick mix. Help!!
    Anyways I shall agak2 and do it.

    Thanks for sharing your recipes.

    Liza
    X

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Liza,
      Yes, use only 1/2 cup. Balance can store it in an airtight container or plastic bag in a cool, dry place, like on your pantry shelf. For long-term storage, keep it in the refrigerator or freezer.

      Padam
  8. salam kak.. nak tanya keju tu nak guna yang jenis apa..

    BalasPadam
  9. salam kak Azie,

    your chicken pot pie looks yummy! i want to try to make it but i was a bit confused with the bisquick mix recipe that you noted down was a bit different with the picture ingredient for bisquick that you attached. may i know what's for milk, cheese and egg in the picture attached? is it the mixture with bisquick ingredient?

    thank you for your reply.

    Anna

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm Anna,
      Follow the recipe. Photo is not intended to show the ingredienrs for bisquickmix.

      Padam
  10. nampak sedap kak Azie...terima kasih ...suka dgn kak azie tau..

    BalasPadam
  11. hi kak,
    1) boleh ke tukar minyak sayur kepada olive oil/coconut oil?
    2) boleh ke tukar parsley instead of thyme?
    3) crispy x pie ni?

    BalasPadam