Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Udang Goreng Pedas Dengan Terung Pipit



Udang Goreng Pedas Terung Pipit


Saya memang tidak ada mood untuk menulis kebelakangan ini. Memang mood ke laut. Walaupun cuba untuk bertenang, tapi ada ketika terasa juga stress. Alih alih terus badan rasa tak sihat, rasa panas demam dan mula sakit tekak. Memang stress bila saya terpaksa mencuri curi masa yang ada untuk membuat senarai tetamu, mendapat pengesahan kehadiran dan kemudian menyusun atur meja tetamu mengikut kategori. 

Sebelum tidur, saya akan membuat semakan termasuk memastikan ejaan nama dan gelaran adalah tepat. Mengadakan majlis pada akhir tahun agak mencabar kerana ramai sahabat sahabat saya yang bercuti ke luar negara, ada yang mengerjakan umrah dan ada juga yang terpaksa menghadiri majlis perkahwinan ahli keluarga yang jatuh pada hari yang sama. 



Udang Goreng Pedas Terung Pipit

Mengadakan majlis perkahwinan secara "seated" menambahkan lagi pening kepala. Bukan senang untuk memastikan tetamu yang se geng sekepala berada di meja yang sama. Seboleh mungkin, saya tidak mahu ada pembaziran bila meja tidak dipenuhi. Jadi bila di saat akhir, ada yang tidak hadir, saya terpaksa cepat cepat menjemput rakan yang lain. 

Alhamdulillah teknologi banyak membantu terutama kemudahan WhatsApp yang membolehkan kita berkomunikasi dan mendapat pengesahan dengan cepat. Bayangkan bagaimanalah agaknya jika kita masih bergantung dengan sistem pesanan ringkas SMS.  OK sekarang kita beralih bab resepi lah pulak. 

Resepi hari ini adalah resepi biasa masak sambal pedas, cuma saya olah dengan menambah terung pipit. Saya mula kenal dan suka dengan terung pipit selepas mendengar cerita Nur Aizam, rakan sekerja lebih 20 tahun dulu berkenaan keenakan resepi ikan bilis goreng sambal dengan terung pipit keluarga beliau. Dari situlah, terung pipit mula menjadi antara sayuran kegemaran saya dengan rasanya yang sedikit pahit pahit. Saya lebih suka digoreng untuk kita merasai kemanisan isi udangnya. Jadi jika dimasak seperti ini, pasti kemanisan isi udang masih kekal. 

Jom layan resepi mudah tetapi tidak cepat muak. Jangan lupa tengok video dalam Instagram Azie Kitchen ya....


Udang Goreng Pedas Terung Pipit

Udang Goreng Pedas Dengan Terung Pipit

Bahan bahan:
6 ekor udang
1 mangkuk terung pipit
1 batang serai - ketuk
1 keping asam keping
Garam

Bahan Tumbuk:
2 tangkai cili merah
1 tangkai cili hijau
3 tangkai cili padi
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak dan goreng udang seketika. Angkat dan ketepikan. Masukkan pula terung pipit dan goreng seketika. Angkat dan ketepikan.


Udang Goreng Pedas Terung Pipit


Menggunakan minyak yang sama, tumis pula bahan tumbuk sehingga wangi. Setelah itu, masukkan udang dan terung pipit yang digoreng tadi.

Masukkan asam keping dan sedikit garam. Bolehlah diangkat.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

7 ulasan for "Udang Goreng Pedas Dengan Terung Pipit"

  1. Jadi wedding planner memang stress tapi - "While loving and taking care of others don't forget to love and take care of yourself too".
    Take care stay strong,happy & healthy.

    BalasPadam
  2. Semoga Allah permudahkan segala urusan pn sekeluarga

    BalasPadam
  3. The terung pipit look like green peas. I hope all goes well for the wedding, Kak Azie!

    BalasPadam
  4. tak pernah campur terung pipit. nanti nak try la..

    BalasPadam