Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Mee Hoon Daun Limau Purut


Mee Hoon Daun Limau Purut


Hari ini saya menyediakan Mee Hoon goreng daun limau purut atas permintaan Juita untuk sarapan bersama kawan kawannya yang bermalam di rumah kami. Resepi ini saya belajar dari Zatul, adik ipar saya dan pertama kali merasainya sewaktu beliau memasaknya di kampung. Saya sendiri sangat menyukai mee hoon digoreng seperti ini kerana selain ianya cepat disediakan dan menggunakan bahan yang ringkas tapi juga rasanya yang sangat sedap dengan mempunyai rasa seperti tom yam. Kalau mahu lebih sedap, letakkan banyak banyak seafood seperti udang, sotong dsb. 


Mee Hoon Daun Limau Purut

Hari ini juga saya telah merasmikan penggunaan pan cast aluminium cookingware Bessemer yang dibeli di Perth yang memang sangat sesuai untuk dimasak dalam jumlah yang banyak seperti memasak rendang untuk 2 ekor ayam atau menggoreng mee hoon untuk 2 pek sekali gus. Saya beli selepas terpikat dengan komen Kak Kamariah yang masakan yang dimasak dengan caserol dari Bessemer ini mempunyai rasa yang sangat sedap. Tapi memang berbaloi membelinya kerana ianya sangat sesuai untuk memasak dalam jumlah yang banyak.




Saya ni biasanya kalau membeli cookingware akan suka menyimpannya dan sayang nak digunakan. Banyak cooking ware yang dibeli oleh Farhana sebelum balik dari US juga masih elok tersimpan di dalam kotak. Jom kita layan resepinya di bawah ini...


Mee Hoon Daun Limau Purut

Mee Hoon Daun Limau Purut

Bahan bahan:
1 1/2 plastik mee hoon
Udang secukupnya
30 helai daun limau purut - buang batang
4 biji bawang besar
6 batang cili hijau
1 biji cili merah
Garam
Telur - jika suka 
Daun bawang 
Bawang goreng

Cara cara:
Kisar bawang besar, daun limau purut dan cili hijau serta cili merah sehingga hancur. Jangan terlalu hancur supaya masih ada rasa daun limau purut. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik minyak.



Mee Hoon Daun Limau Purut

Masukkan udang dan garam. Kemudian masukkan mee hoon yang telah direndam sehingga lembut. Kacau rata dan masukkan serbuk perasa. 


Mee Hoon Daun Limau Purut


Setelah mee hoon garing dan keluar minyak, bolehlah angkat dan sesuai untuk dihidangkan. Tabur bawang goreng, daun bawang dan cili merah hiris. 


Mee Hoon Daun Limau Purut


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Mee Hoon Daun Limau Purut"