Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sayur Campur Goreng


Sayur Campur Goreng

Sesungguhnya doa orang yang dizalimi, tiada hijabnya di sisi Allah. Jika kita berdukacita kerana dizalimi, ingatlah pada Allah, kembalikan semuanya pada Allah kerana di sebalik musibah, Allah memberi ganti yang lebih baik kepada kita yang redha. Manakala kepada orang zalim, balasan Allah adalah sesuatu yang pasti samada di dunia juga di akhirat, samada cepat atau lambat, atau ianya ditangguhkan balasannya pada anak anak atau keluarga. Maka takutilah pada doa orang yang dizalimi. Untuk ke syurga, hubungan dengan manusia mestilah tidak ada cacat cela kerana syurga adalah tempat untuk manusia yang tiada dosa. Tapi adakah manusia yang tidak ada dosa? Pasti tidak ada kerana kita sebagai manusia yang lemah, pasti tidak akan terlepas dari melakukan dosa. Tapi harus diingat bahawa dosa dengan manusia hanya boleh diselesaikan dengan manusia. Jika ianya tidak diselesaikan di dunia, pastinya ia akan dihadapkan di mahkamah Allah dengan bersaksikan anggota badan kecuali lidah. Inilah antara petikan kuliah Ustaz Abi Salam di surau Ad Dhuha yang saya kongsikan sebagai peringatan untuk diri saya sendiri. 

Saya hari ini mahu kongsikan sayur goreng campur yang dimasak di rumah kakak semasa saya balik kampung baru baru ini. Walaupun sempoi, sayur goreng seperti ini sedap diratah begitu sahaja. Jom tengok bahan bahan yang digunakan. Seperti biasanya, jangan terlebih masak kerana sayur akan hilang kerangupannya....


Sayur Campur Goreng

Bahan bahan:
2-3 batang kacang panjang
3- 4 batang jagung muda
1/2 batang karot
1 biji cili merah
1 ekor sotong
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit sos tiram
Serbuk perasa
Garam

Cara cara:
Tumis bawang nawang yang dihiris sehingga wangi. Masukkan sotong dan goreng seketika sebelum dimasukkan.

Kemudian masukkan karot dan putik jagung. Kacau rata dan akhir sekali masukkan kacang. Masukkan sedikit sos tiram, garam dan serbuk perasa secukup rasa. 

Masukkan pula cili merah dan bolehlah tutup api.
  


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Sayur Campur Goreng"

  1. Nice terliur rasanya 👍

    BalasPadam
  2. Hr ni semua lauk ikut resepi kak azie. Tq kak

    1. Bawal sambal
    2. Sayur campur goreng

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Puan, cuma nak bagithu terima kasih utk resepi2nya,sy jenis yg tak pandai sgt masak tapi Alhamdulillah masakan sy smua menjadi dgn berpandukan resepi yg Puan kongsikan.

    BalasPadam