Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ikan Siakap Masak Bercili


Ikan Siakap Masak Bercili


Apa apa perkongsian yang saya kongsikan selama ini adalah semata mata untuk saling pesan memesan dan saling mengingati sahaja. Bukan kerana saya berilmu dan sebagainya. Sesungguhnya menuntut ilmu adalah satu perkara fardhu Ain. Supaya apa yang dipelajari kekal, saya panjangkan pula pada kawan kawan semua. Mudah mudahan kita mendapat manafaat dan mengamalkannya. 

Kali ini saya ingin kongsikan berkenaan video seorang ustaz yang dikongsikan oleh rakan rakan di WhatsApp mengenai kajian NASA berhubung perubahan pergerakan bumi antara kutub utara dan kutub selatan ke arah timur laut. Jika dulu dalam abad ke18 pergerakannya ialah sebanyak 9 batu setahun, dalam tahun 2007 menjadi 35 batu setahun tapi kini menjadi 25 batu dalam masa sebulan. Bayangkan berapa batu dalam masa setahun? Pergerakan pantas ini akan menyebabkan kedudukan bumi berada dalam posisi yang matahari timbul di sebelah barat dalam tahun 2015. Dan jika ini berlaku, bermakna tanda kiamat besar pertama telah berlaku. Di kala itu, tiada lagi taubat diterima. Maka amat lah rugi dan menyesal ketika itu jika kita belum bertaubat. Sama sama lah ambil iktibar kerana kalau pun kajian NASA tidak tepat, taubat tidak boleh dilengahkan  kerana sesungguhnya mati yang merupakan kiamat kecil pasti berlaku dan kiamat juga pasti berlaku seperti yang dinyatakan di dalam Al Quran. 

Setelah agak lama tidak memasak nasi serta lauk pauk kerana anak anak semua tak mahu makan nasi. Jadi ikan ikan yang dibeli di Kota Kinabalu masih penuh dalam peti ais. Nasib baik ikan segar jadi bila disimpan lama pun, ianya masih segar bila dikeluarkan untuk dimasak. Alhamdulillah kerana semua anak anak yang ada di rumah makan nasi dan lauk yang saya masak hari ini. Nana juga makan sebelum bertolak ke tempat kerja. Seronok bila melihat lauk yang disediakan habis licin. Barulah hilang rasa penat memasak.


Ikan Siakap Masak Bercili


Lauk yang saya masak hari ini sebenarnya versi campak campak jer. Kalau suka, boleh masukkan daun limau purut yang dihiris nipis seperti mana yang saya makan di Jalan Kelawei dulu. Sedap sangat.

Jom layan resepi di bawah ini....


Ikan Siakap Masak Bercili

Ikan Siakap Goreng Bercili

Bahan bahan:
1 ekor ikan siakap - lumur garam kunyit dan goreng
1 cawan cili kisar
1 labu - bawang besar potong bulat
2 inci halia - hiris
2 biji - tomato belah 6 - tak letak
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap lemak manis
1/2 sudu besar cuka makan
Garam 
Gula 

Cara cara:
Tumis cili kisar, halia dan bawang besar sehingga masak Masukkan tomato, sos ikan , kicap, cuka kemudian gaul sebati.  Masukkan pula garam dan gula secukupnya.

Gaulkan sebati dengan ikan yg telah siap digoreng atau curah sahaja sambal tadi ke atas ikan. Siap untuk dihidangkan.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Ikan Siakap Masak Bercili"

  1. lama dah x memasak.. tengok mknan dlm blog ni sume mengancam..

    BalasPadam