Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ketupat Sotong Kegemaran Keluarga Di Nur Qaseh


Ketupat Sotong Azie Kitchen

Ketupat sotong ini saya sediakan atas permintaan anakanda bongsu saya yang meminta dimasakkan ketupat sotong. Ketupat sotong memang antara makanan Kelantan kegemaran di rumah ini, termasuklah saya sendiri. Memang boleh berebut rebut terutama sotong yang mengandungi telur. 

Jika bukan musim sotong, agak susah untuk mencari sotong yang bertelur. Jadi hubby akan ke Pasar Taman Tun kerana di sana, mereka akan melayan jika kita mahukan hanya sotong yang bertelur. Alhamdulillah kerana walaupun saya disahkan allegik dengan makanan laut, tapi tidak dengan sotong. Maknanya saya masih boleh menikmati makanan kegemaran saya ini. 

Saya perhatikan ramai orang bila menyiang sotong, akan membuat kulit sotong. Begitu juga my hubby, bila sekali sekala menolong saya, pasti dikupas semua kulit sotong. Sedang saya pula, lebih suka kulitnya dibiarkan bagi menjadikan ianya bercorak selepas dimasak. Kadang kadang sambil makan, saya akan menilik badan sotong yang unik. 

Di samping menjamu mata dengan gambar gambar masakan dan resepi, rasanya ada baik kalau kita dapat berikan sedikit makanan kepada minda kita dengan perkara yang memberi sedikit manafaat di akhirat kelak. OK, setuju? Kuliah Zohor Ustaz Aliff Mahalil menyentuh berkenaan Islam adalah agama yang mementingkan kesederhanaan. 

Jangan berlebihan dalam beribadah tapi jangan juga mengambil remeh. Contoh, Islam memberikan kemudahan kepada orang yang bermusafir untuk mengerjakan solat secara jamak qasar. Ini kemudahan yang diberi tapi ada orang yang ambil mudah dengan tidak mahu mengerjakannya jamak qasar. Ada lagi yang mengambil mudah sehingga langsung tidak mengerjakan solat  terutama semasa di atas penerbangan. Ini lah antara orang yang meremeh remehkan agama.

Kita dinasihatkan supaya membuat ibadah sekadar kemampuan Jangan berlebihan. Sesungguhnya Allah tidak akan jemu sehingga kamu yang akan jemu, bosan dan malas untuk beribadat, jika dibuat secara berlebihan. Sebaik baik amalan yang dikasihi Allah adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit. 

Cukup sekadar bangun malam dan mengerjakan solat tahajud 2 rakaat sahaja. Bangun 10 minit sebelum Subuh dan buat solat sunat. Bersedekahlah walaupun dengan jumlah RM1 asalkan ianya berterusan. Banyak kelebihannya dalam bersedekah.Begitulah antara intipati kuliah zohor yang sempat saya salin.


Ketupat Sotong Azie Kitchen


Ketupat Sotong
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Sotong - basuh dan cabut kepala
Santan
Beras pulut susu
Daun Pandan
Garam
Gula Melaka secukup rasa
Sedikit gula, jika suka

Cara cara:
Basuh beras pulut dan rendam seketika. Taburkan sedikit garam. Isikan beras pulut yang telah ditos airnya ke dalam sotong dalam 3/4 penuh sahaja. Masukkan semula kepala sotong dan cucuk kemas dengan lidi sate. Letakkan daun pandan secukupnya.


Ketupat Sotong Azie Kitchen


Tuangkan santan secukupnya dan masukkan sedikit garam. Masak sehingga pulut empuk dan masak. Cungkilkan sedikit pulut dengan menyucuk pisau pada sotong untuk mengetahui kalau pulut telah masak.


Ketupat Sotong Azie Kitchen


Ketupat Sotong Azie Kitchen

Setelah pulut masak, baru dimasukkan Gula Melaka dan sedikit gula, jika gula Melaka kurang manis. Masak lagi sehingga gula hancur.


Ketupat Sotong Azie Kitchen

Sesuaikan rasa dan bolehlah ditutup api dan sedia untuk dihidangkan.


Ketupat Sotong Azie Kitchen

Selamat mencuba.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Ketupat Sotong Kegemaran Keluarga Di Nur Qaseh"

  1. Azie, it has been a very, very long time since I had ketupat sotong but I do remember how it tastes like. I also prefer for the sotong skin to be left intact.

    BalasPadam
  2. cara saya pula, masak pulut dulu baru disumbat dalam sotong dan masak dgn santan. :)

    BalasPadam