Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Hati Lembu Masak Lempap


Hati Lembu Masak Lempap

Ini adalah entri yang lama tertangguh disebabkan kamera rosak. Mood untuk menulis pun masa tu agak kurang. Hari ini jer baru terasa ingin menulis berkenaan lauk kegemaran saya ini iaitu hati lembu. 

Hati ini saya bawa balik dari kampung semasa majlis korban dan menunggu masa yang sesuai untuk memasaknya kerana saya tahu suami dan anak anak tak suka makan hati lembu. Kebetulan saya dah lama menyimpan resepi yang disalin dari blog CMG iaitu Hati Lembu Masak Lempap. Nampak macam sedap dan bahan bahan yang digunakan juga sangat simple. Lagi pulak, saya memang sangat menggemari hati lembu. Tapi macam biasalah, saya hanya suka makan seketul dua sahaja pada satu satu masa. Kalau banyak banyak pun, terasa muak pulak. 

Biasanya saya hanya makan hati yang digoreng dengan garam kunyit sahaja yang kemudiannya ditabur bawang besar dan cili hijau. Tak reti makan masakan yang berempah ni, al maklumlah saya hanya budak kampung yang makan ala kadar sahaja, makan apa sahaja yang dimasak oleh bonda saya yang sibuk bekerja membantu arwah ayahanda untuk menyara kami adik beradik. 

Kalau nak makan yang istimewa sikit, kena tunggu makanan yang dihidangkan pengantin semasa makan beradat. Hee betul ke gitu ejaannya ni. Jadi bila nampak resepi Masak Lempap ni, teruja lah untuk mencuba. Lagi pulak, saya tak tahu apa maknanya lempap tu, tak pernah pulak mendengarnya sebelum ini. Kalau lembab tu tahu lah jugak....

Jom layan resepi. Gambar ni diambik dengan menggunakan kamera handphone masa kamera rosak hari tu. Dah lah tu, comot pulak. Tak apalah sebab saya nak abadikan resepi di sini untuk rujukan di masa akan datang... Saboor jer




Hati Lembu Masak Lempap

Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan:
600 gram hati lembu
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
Kicap cair secukup rasa
1 camca besar ketumbar biji* 
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*
1 camca teh lada hitam biji*
Sedikit gula
2 ulas bawang putih, cincang halus
Hirisan daun sup untuk hiasan
Sedikit minyak untuk menumis

Bahan Kisar Halus:

6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai, hiris
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

Cara cara:
Hati lembu dihiris nipis dan lebar lebar. Gaul dengan tepung gandum dan perap sekejap, kemudian cuci bersih dan toskan. Sangrai atau goreng tanpa minyak bahan2 bertanda (*) hingga harum, kemudian kisar hingga halus, gunakan kisar bahan kering. Ketepikan.

Masukkan hati lembu tadi dalam satu bekas, tambah bahan kisar halus dan rempah yang dikisar kering tadi. Masukkan sedikit garam dan gaul rata. Perap sekurang2nya 1 jam atau semalaman untuk lebih berperisa.

Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih cincang hingga harum. Masukkan hati lembu, gaul rata dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan terus memasak hingga pekat. Masukkan kicap cair secukup rasa dan secubit gula. Kacau rata.

Tambah bawang besar dan gaul rata. Masak hingga bawang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup sebelum dihidangkan bersama nasi panas...



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

14 ulasan for "Hati Lembu Masak Lempap"

  1. sedap ni makan ngn nasik panas, kalo campak cilipadi skali ngna bawang besar tu mesti lg best kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, Zura. Makan dengan nasi putih panas panas, memang sedap

      Padam
  2. sallam Zie sedap jugak tu ati di masak lempap macam rendang jugak kot rasa nya kan, akak jarang beli hati selalu kalau hati mesti makan kat kedai je sbb ada yg tak suka hati kt rumah ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tengokkan bahannya macam ala ala bahan untuk rendang tetapi rasanya lain sikit sebab dimasukkan rempah rempah ratus tu.

      Padam
  3. saya suka juga hati lembu..betul kata Kak Azie...walau suka tapi tak boleh makan banyak..muak..lagi satu suka makan paru...mak saya kalau masak hati pun guna bahan2 yang sama..cuma tak bubuh kicap dan tambah cili padi kisar.. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. kalau dapat makan seketul sekali makan pun dah cukup. Itu yang tak berbaloi untuk membeli hati dan memasak di rumah.

      Padam
  4. Selamat malam dear kak azie...

    Menu menarik ni, saya blm pernah cuba lagi, selalu masak daging je, sedapppp!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dear, cuba campurkan hati, limpa, paru dan daging. Mesti sedap

      Padam
  5. sama lah kita,kalau hati lembu tahu makan yg goreng kunyit je..hihi..dah ada resipi ni boleh try cuba ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sidah, saya tetap rasa hati goreng garam kunyit adalah yang tersedap

      Padam
  6. Salam Kak Azie,

    Hati lembu nie kalau makan ngan nasi himpit pun layan kan?
    Sodap!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, makan dengan nasi impit pun sedap. Saya suka makan rendang dengan nasi impit. Atau nasi impit dicicah dengan sambal kelapa dan ikan stail Kelantan, huhuhu sedap.

      Padam
  7. dah lama saya tak buat maasak lempap tu...he3...

    http://skuterlady.blogspot.com/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hmm apa sebenarnya makna lempap ya. Just curious

      Padam