Iklan Nuffnang

Iklan

geniee

3 Jul 2012

The Best Ever Donut Kentang




Hari minggu baru ini, saya membuat sedikit kuih muih sempena kunjungan anak saudara saya, Farhan dan As ke rumah kami, maklum sehingga kini saya tak berkesempatan lagi melihat cucu saudara yang terbaharu. Di samping Kuih Bakar Pandan di SINI, saya bercadang untuk membuat satu lagi jenis kuih. Jadi saya membelek belek dan melawat lawat dapur geng geng untuk mendapatkan idea tentang kuih muih yang hendak dibuat.

Saya tertarik untuk membuat Donut Kentang selepas terbaca banyak cerita tentang keenakan dan kegebuan donut ini. Lebih lebih lagi bila membaca Izzah menulis yang donut ini sangat sangat sangat sedap, dikatakan best ever donut lagi. Haaa 3x sedap tu dengan lemak lemak kentang. Sungguh tergoda dengan  tulisan Izzah menyebabkan saya ke dapur untuk membuat donut pagi minggu walaupun hajat asal nak membuat puding karamel dengan coklat. Alahaai tertangguh lagi lah projek yang memang dah lama tertangguh. Beli silikon mould pun sebab kekonon nak buat puding karamel dengan kek coklat. Belum sampai seru lah kot.




Pagi ini, saya juga membuat Kuih Bakar Pandan. Jadi sementara kuih bakar pandan dibakar di dalam oven, saya mulalah menyediakan dan mengadun Donut Kentang. Kira ngam ngam lah, kuih bakar masak, doh donut pun sedia untuk dikerjakan. Planning tu penting juga dalam bab masak memasak ni terutama orang macam saya yang sentiasa terkejar kejar masa.





Banyak tips yang diberi oleh Puan Fatmah, tuanpunya resepi ini memang membantu sesiapa yang baru belajar membuat donut seperti saya sendiri. Yang bestnya kita tak perlu tunggu lama untuk donut ni, cuma rehatkan sekejap jer.

Donut ini memang sangat sedap dan sangat gebu. Yang pasti memang "a keeper recipe" lah. Menyediakannya juga sangat cepat, jom sama sama buat donut untuk hidangan keluarga. Saya perlu belajar cara yang betul untuk menjadikan donut berbentuk bulat cantik. Satu adunan resepi ini boleh menghasilkan 22 biji donut yang gebuuu. Tak habis, boleh simpan dalam freezer.

Boleh tengok resepi yang saya dah olah sikit sikit dengan bahasa mudah untuk rujukan sendiri di masa hadapan kat bawah ni...





Donut Kentang 

Bahan-bahan
500 gram tepung berprotein tinggi/gandum
50 gram susu tepung
11 gram yis kijang
200 gram kentang, kukus, haluskan dan dinginkan
100 gram gula pasir
75 gram mentega/marjerin
½ sudu kecil garam
4 biji kuning telur
100 ml air sejuk dari peti ais

Cara-caram
Dalam mangkuk besar, satukan tepung gandum, gula, susu tepung, yis dan digaul rata. 

Masukkan kentang halus, kacau rata dahulu sebelum dituang telur dan air sejuk. Uli hingga rata dan setengah elastik.

Selepas itu, baru dimasukkan mentega dan garam, uli terus hingga menjadi elastik. Rehatkan selama 15 minit. 

Bahagi doh kepada 50 gram dan dibulatkan licin. Rehatkan lagi selama 15 minit sehingga mengembang.  



Buatkan lubang di tengah tengah dengan gerakan memutar dan segera digoreng dalam minyak sederhana panas sehingga berwarna kuning keperangan. 

Angkat dan toskan. Tabur dengan gula kaster atau hias dengan coklat.





Jika mahu disimpan, boleh juga digoreng separuh masak.





Tips:
Sediakan semua bahan yang diperlukan terlebih dahulu sebelum mula mengadun.

Aturannya yang perlu dipatuhi, yis tak boleh bertemu dengan majerin atau garam kerana dikuatiri akan mematikan yis. Masukkan hanya setelah adunan setengah kalis
Kentang perlu halus dan disejukkan dulu supaya yis tidak mati.

Uli adunan sehingga licin dan kalis elastik supaya menghasilkan donut yang bulat cantik ketika digoreng.

Rehatkan adunan selama 20-30 minit dengan ditutup supaya tidak kering.

Buat lubang ditengah dengan gerakan memutar dan terus digoreng dengan api sederhana supaya masak rata. Balik balikan apabila satu permukaan sudah kekuningan.

24 comments:

  1. Salam sejahtera Cik Azie

    Baru masuk dapur,masak air dan teringat nak bukak pc..dan nilah yg pertama saya tgk!

    Terimakasih kerana memberi idea. hehe tepung berprotin tinggi tu dah lama menunggu kat stor tu..
    Jumpa lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Mama Ju, elok juga sediakan donut kentang utk breakfast. Kalau lebih boleh frozen. Hampir seharian di luar, masih kekal sedap donut ni.

      Delete
  2. Tkasih juga kerana gulai darat tu...hehe saya bantai tumis sebelum ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sama. Cuba buat gulai darat ayam. Sedap...

      Delete
  3. Replies
    1. Dear, mmg gebu gebanaa. Dok kat luar hampir 20 jam, sedap jer lagi. Bb me ya, my bb was corrupted yesterday. All datas were missing

      Delete
    2. Donat kentang mmg best kan..kan kan...D5 tau lepas kali pertama buat tu bantat kawan d5 tak pueh hati esok buat lg tambah kentang n telur peeerrgghhhhh lembut giler n gebu..Seharian kiter org mkn donat ekkekekkek..

      Delete
    3. D5, best sangat donut kentang ni. Kalau boleh hari hari nak makan sebiji

      Delete
  4. CIK ZAH MMG SGT SEDAP..SUKA..TERIMA KASIH HIDANGAN KUIH MUIH YG SEDAP TUU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. As, terima kasih. Nnt datang lagi. Jgn lupa sign sebagai follower ya. Klik join this site

      Delete
  5. kak zie gebu mcm kak zie..nikee bukan peminat donat kak sayang..tapi kalau ader yg hulur nikee ngapp...hmm kalau akak suka donut resepi baik ke ncc.donut week blog masakn indon..byk resepi best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha bila dah berumur, tak elok kurus kurus. Mesti gebu sikit

      Delete
  6. Assalam Azie.. amboi sedapnya nampak donut yg gebu tu.. nk cuba jugaklah nnti yer.. mohon share recipe yer.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Sheila, hahaha memang gebuuu sangat donut kentang ni. Sedap sangat sangat. Kalau Sheila buat, pasti gambar gambarnya lagi lah terserlah kegebuannya.

      Delete
  7. Wow! Your donuts look very fluffy. I can eat a few dozen of those...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH, yes it is so soft and fluffy. I start to love eating donut with this kind of donut.

      Delete
  8. Assalam azie.
    Gebunya donut kentang ni....terliur sudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Norzie, memang gebu dan sedap berbanding dg donut biasa.

      Delete
  9. salam kak..kalu xda tepung susu.ganti susu pekat boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wani, fungsi keduanya berbeza di mana susu pekat lebih kepada untuk memberi rasa lemak dan manis. Saya cadangkan wani cuba dapatkan susu tepung. kalau tak ada juga, tambahlah gandum

      Delete
  10. tak sabar nak cuba ,biasa kalau buat donut jd keras kat luar ,kat dlm pun lembut masa panas je....sedih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba resepi ini pula sehingga kita berkenan di hati. Biasanya saya buat banyak dan disimpan dlm freezer

      Delete
  11. Salam kak. Nak tanya yis kijang tu instant yis ke? Resepi ni guna air sejuk. Selalunya yis guna air suam nak bagi hidup. Boleh akak tolong jelaskan. Thanks.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.