Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sup Kepala Ikan Merah


Sup Kepala Ikan Merah
 
Aduish hari ini punya menu, banyak ikan jer ni.  Macam tak kena pulak. Bukan apa, sebabnya banyak permintaan.  Saya cuma nak membuat Kari Mamak Kepala Ikan Merah tapi hubby minta sebahagiannya dimasak sup. Agaknya sebab dah lama kami tak memasak sup kot.

Resepi ini adalah resepi mudah yang saya pelajari dari sahabat saya, Dr Sabariah dari Segamat sejak lama dulu. Cuma kali ini, saya masukkan sedikit perencah sup adabi.  


Sup Kepala Ikan MerahSup Kepala Ikan Merah

Bagi yang belum tengok entri sebelum ini, boleh rujuk resepi di bawah. Blog saya ni bukan sekadar blog masakan tapi blog yang memaparkan masakan di sekitar hidup saya, apa yang saya masak, apa yang saya makan, apa yang saya beli dsb. Jadi memang akan ada resepi ulangan jika itu resepi yang menjadi kegemaran keluarga saya. Layannn ...


Sup Kepala Ikan Merah

Sup Kepala Ikan Merah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Kepala ikan
5 bawang merah - hiris
3 bawang putih - hiris
1 inci halia - hiris
Sedikit serbuk perencah sup
Kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang
Daun sup
Bawang goreng
Lada hitam - tumbuk kasar
Garam

Panaskan minyak dan tumis rempah penumis dan bahan bahan yang dihiris sehingga wangi.



Masukkan air secukupnya dan masak sehingga mendidih. Masukkan ikan dan lada hitam yang ditumbuk serta sedikit rempah sup.

Taburkan sedikit daun sup dan garam. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dari dapur. Siaaappp....

Sup Kepala Ikan Merah


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Sup Kepala Ikan Merah"

  1. Hmmmm...dah lama tak mkn sup kepala ikan merah....looks yummylicious!

    BalasPadam