Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Gulai Kawah Kelantan




Gulai Kawah Kelantan



Sejak balik dari Kelantan hari tu, asyik dok teringat masakan gulai kawah masa bekwoh rumah kakak. Hajat hati nak masak gulai kawah kambing cara raja berangkat. Tapi hari ni, pergi ke beberapa tempat mencari daging kambing, semuanya tak dijumpai. Akhirnya hubby bawa balik daging lembu dan tulang rusuk sahaja. 

Saya pun terus memasak gulai kawah. Konon konon nak mempraktikkan ilmu yang dipelajari dari tukang masak sana lah. Saya sebenarnya siap berangan angan nak minta abang saya mengirimkan benih pokok kelapa untuk memudahkan saya mendapatkan bekalan mumban nyior bila saya ingin memasak gulai kawah macam kenduri atau bekwoh di Kelantan. 


Gulai Kawah Kelantan

Tapi mana boleh sama, di sana lepas disembelih, terus disiang, bersih dan terus masuk kawah. Terasa kemanisan dagingnya. Di sini, alahai asal dapat daging pun dah cukup ler. Apa apa pun gulai ni sedap sekali, sekarang banyak lift, masuk dan tekan lah untuk naikkan diri sendiri. hahahaha betul waa cakap, ini gulai maanyak sedap. Tadi kita makan sama roti saja.



Gulai Kawah Kelantan


Dengan bantuan anakanda saya, Juita yang mengupas bawang dan bantuan periuk "pressure cooker"' kerja kerja memasak menjadi sangat pantas. Sekejap jer, dah siap. Saya memasak menggunakan kuali besar ala ala kawah juga lah. Saya sebenarnya ada periuk tembaga yang boleh digunakan sebagai kawah, tapi tinggi tempat menyimpannya. Kuali besar ni pun kira macam kawah juga lah ya. Kawah Nur Qaseh gitu. hahahaha jangan marah.

Kalau nak tengok resepi, boleh rujuk pada entri sebelum ini dengan klik di sini ya. Di bawah, saya cuma nak tayang gambar gambar yang saya ambik untuk step step menyediakan gulai kawah ya. Jom layannn ....




tumis perkakas menumis dan bahan bahan hiris hingga garing

masukkan rempah gulai kawah, yg Klate tau

Goreng lama lama 

Daging direbus dalam kuali besar ala ala kawah gitu

setelah daging empuk, masukkan rempah gulai tadi

Kacau rata dan masak lagi sehingga sebati

setelah daging empuk, masukkan santan

bawang merah yang dihiris

masukkan nisse, gula melaka dari Kelantan ni

sedikit air asam jawa, garam dan gula

sesuaikan rasa dan kepekatannya

Gulai Kawah Kelantan
Boleh dihidang dengan nasi putih atau dimakan dengan roti bata sahaja

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Gulai Kawah Kelantan"

  1. Mmmm...bila duk di perantauan, yerasa rindu sgt nk mkn mknn kelantan huhuhu..saya ambik resepinya ye k.azie

    BalasPadam
  2. askm k.azie..saya dah cuba gulai kawah kambing dan mumban nyiur raya korban baru2 ni..Alhamdulillah..ramai yg memuji..terimakasih byk2 atas ilmu k.azie..saya tiru sebijik2..saya doakan kak azie dimurahkan rezki dan semuga bertambah ilmu..aaminn..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum..bolih bertanya apa itu mumban nyiur? terima kasih..

      Padam
  3. Assalamualaikum.sedapnye.kak boleh tk cecah dengan roti jala?

    BalasPadam