Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Simple Homemade Bread



Simple Homemade Bread

Simple Homemade Bread



Dari semalam, saya teringin untuk membuat roti sendiri. Maklum sejak mengamalkan diet, saya banyak membeli roti wholemeal dan kerana kesibukan tugas, kadang kadang roti tak sempat dihabiskan, dah pun expired. Jadi kalau dapat dibuat sendiri, kita dapat membuat dalam jumlah yang bersesuaian dengan keperluan kita.

Pagi pagi lagi saya dah ke dapur untuk menyediakan breakfast. Dengan hati yang sedih saya memandang cage Bella. Masih sedih dengan tragedi yang menimpa Cookie malam tadi. Saya amat sedih dan terkilan dengan apa yang terjadi. 



Simple Homemade Bread

Jadi untuk menghiburkan hati, saya membancuh adunan untuk dibuat jemput jemput pisang sebagai breakfast. Sementara menunggu adunan gebu, saya menelek nelek mencari resepi membuat roti yang mudah. Haaa jumpa resepi ini yang sangat mudah dan bahan bahan yang dah tersedia ada di dalam Kitchen Store Nur Qaseh.

Jom kita tengok resepinya. Layannnn .....



Simple Homemade Bread

Homemade Bread
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Yeast - 2 Tbsp
Hot-ish* water - 2 cups
Bread flour - 5 cups total, 2 for the sponge and 3 for later. (NOT regular flour)
Sugar - 2 Tbsp.
Salt - 2 tsp.
Oil - 2 Tbsp.
3 loaf pans
Quick-read thermometer
Oven pre-heated to 180 degree

*Hot-ish means between 95 and 115 degrees F. much colder and it won't activate, much warmer and it will kill the little guys.

This recipe uses what I call a "sponge." The sponge will activate the yeast and get things started; getting the yeast warm, happy, and ready to go

Start by mixing the hot water and the flour. Then, add 2 Tbsp. sugar, 2 Tbsp. oil, 2 Tbsp. yeast, and 2 tsp. salt. 

Let this sit for about 8 or 10 minutes. Assuming your water was hot enough, it should be nice and bubbly. 

Now you need to add about 3 more cups of flour. I added a little less this time, it really depends on the humidity and how exact your measurements were in the sponge step.

Once it gets too tough to stir, flip it onto a clean floured surface. Now, knead away, adding flour as you do so. 
Knead the dough for 8 or 9 minutes. As my Mother says, it should be the texture of your earlobe when it's done kneading. 

When you finish this part put it back in the bowl and cover it with a slightly damp towel.

let the dough rise in a warm place for about 45 minutes to an hour. the dough should be about doubled in size by the time it's finished.

Punch the dough down (Yes, punch it. Beat the heck out of it. Just don't make a mess, then divide it into 3 parts. Spray the pans and put the dough in. Let it rise again in the pans (covered).

Preheat your oven to 180 degree and put the loaves in.
Bake them for about 25 minutes. Your quick read thermometer should read between 180 and 190 degrees. Pull the loaves out and place them on their sides on a rack, after a few seconds slide them out of the pans and onto the rack. Let them cool.

Eat it! Share it! etc.

You can do a lot with this recipe.
we can add nuts, roll it out and add cinnamon and raisins for cinnamon-swirl bread, add your favorite spices, etc. Add sweet potatoes, chunks of cheese, pieces of ham, or whatever suites you. Be creative! It's your recipe  to experiment with and make your own, have fun with it!



Masukkan gandum dan air suam


Masukkan gula, garam dan yis


Masukkan minyak masak


Kacau sebati dan biarkan 8 - 10 minit


Lihat yis sudah mengembang


Uli doh dg mixer dan masukkan tepung sedikit demi sedikit 


Doh yang sudah siap


Tutup dalam 45 minit


Doh mengembang 2 kali ganda


Ditumbuk doh


Masukkan dalam acuan yang dilenser minyak


Biarkan adunan mengembang sekali lagi


Bakar dalam 25 - 30 minit


Fresh from oven


Sendengkan sekejap di atas jaring


Tadaaa siapp


sedap dimakan panas panas

mudah kan?





Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

2 ulasan for "Simple Homemade Bread"

  1. sedapnye tgok roti tu....tgok gambar pon dh tau roti tu lembut

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap dimakan panas panas. Cicah kopi O

      Padam