Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sira Pisang Tanduk Juadah Berbuka Puasa



Sira Pisang


Esok adalah hari terakhir kita berada dalam bulan Syawal. Sesiapa yang belum cukup melakukan puasa 6, akan kerugian besar kerana belum kita akan ditemukan dengan Ramadhan atau Syawal akan datang. Itulah sebabnya hari ini dan esok memang banyak sekali jemputan rumah terbuka kerana hari hari akhir bulan Syawal. Sempena kedatangan musim Haji, Ustazah Ros Izanuri telah memberikan ceramah umum berkenaan Haji. 



Sira Pisang

Sesiapa mengerjakan Haji dan umrah diberi jaminan keampunan dosa pada mereka yang berdoa. Itulah kelebihan mereka yang mengerjakan haji dan umrah berbanding mereka yang berada di tempat lain. Apa yang membezakan umrah dan haji ialah masa mengerjakannya. Umrah boleh dilakukan pada bila bila masa sahaja. Manakala Haji hanya boleh dikerjakan di bulan bulan haji iaitu pada 1 Syawal hingga 13 Zulhijjah. Perbezaan kedua ialah rukun wukuf di Padang Arafah pada 9 Zulhijjah bermula tergelincir matahari hingga terbit fajar 10 Zulhijjah. Kedua duanya, wajib dikerjakan sekali seumur hidup. 

Haji dan umrah kali yang kedua adalah sunat. Haji mabrur haji ialah haji yang diterima Allah dan tak ulang lagi benda benda yang dilarang Allah. Contoh balik haji tapi masih tak menutup aurat. Itu tanda hajinya bukan haji yang mabrur. Umrah yang diterima disebut umrah yang makbul. 


Sira Pisang


Saya menyediakan sira pisang pada hari terakhir saya mencukupkan puasa 6 saya. Tahun ini, agak lama untuk saya menghabiskan puasa kerana banyak aktiviti makan makan di pejabat. Sebaik balik dari pejabat, ternampak ada 2 biji pisang tanduk yang telah agak masak. Kalau dibuat pengat, rasanya akan lembik sedikit. Jadi saya cepat cepat membuat sira pisang. Sira pisang sekejap sahaja disediakan dan ianya lebih mudah. Ianya adalah antara menu kesukaan saya ketika berbuka puasa. Apa apa jer kuih muih yang basah berkuah, memang kesukaan saya. 

Jom layan video dalam Instagram Azie Kitchen dan youtube Azie Kitchen channel di SINI untuk video berdurasi lebih panjang. Bagi yang belum follow facebook Azie Kitchen, boleh klik link di SINI.




Sira Pisang

Sira Pisang Tanduk

Bahan bahan:
2 biji pisang tanduk
1/2 cawan gula pasir
1/2 sudu kecil garam 
6 tangkai bunga cengkih
Pewarna kuning telur
3 helai daun pandan
Air secukupnya

Cara cara:
Potong nipis pisang tanduk. Ketepikan. 

Panaskan air dengan daun pandan, gula, garam, bunga cengkih dan pewarna sehingga gula hancur dan hampir mendidih. 

Masukkan pisang dan kacau rata sehingga pisang lembut dan masak. 

Angkat dan ketepikan. Bila sejuk, simpan dalam peti sejuk. Sedap dimakan ketika sejuk. 






Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Sira Pisang Tanduk Juadah Berbuka Puasa "