Iklan Nuffnang

Iklan

Revenue Hits

2 Jun 2017

Ayam Percik Dari Dr Nana Untuk Hidangan Berbuka






Kuliah Zohor Ustaz Dr Mohd Azmi Mat Sah kita harus bersyukur kerana dijadikan orang beriman, sebagai seorang Islam dan syukur kerana menjadi umat Nabi Muhammad SAW. Alam diciptakan kerana adanya Rasulullah. Adanya Ramadhan juga kerana adanya Rasulullah.Maka seharusnya kita memperbanyakkan bersyukur. Ustaz memulakan dengan menyebut di hari hari dan minggu pertama Ramadhan, orang penuh di masjid dan surau. Kenapa jadi begini? Ramai orang tertipu dengan syaitan. Kita berlumba lumba untuk melakukan amalan sunat. Sedang amalan fardhu lagi besar. Meeka yang ramai memenuhi masjid kerana nak solat terawih atau kerana nak solat Isyak. Kalau kerana Isyak, kita tengok selepas raya. Masih ramai tak orang solat di masjid. Mudah mudahan dengan berkat Ramadhan, orang akan ramai di masjid. Bila anak puasa, ibubapa akan memberi ganjaran hadiah tapi bab solat kita tak pula bagi hadiah. Sedang solat anak anak di suruh solat sejak umur 7 tahun. Ibubapa boleh bertolak ansur dengan solat. Inilah kesilapan dalam mendidik. Bersungguh sungguh mendidik anak berpuasa tapi tak memberatkan didikan solat. 

Ustaz juga mengupas berkenaan perbezaan amalan di bulan Ramadhan dengan hari biasa di mana amalan sunat diberi pahala wajib. Di bulan Ramadhan, 70 rakaat solat sunat baru sama dengan 1 solat fardhu. Kalau kit amelakukan solat terawih 8 rakaat di surau, balik sambung solat terawih di rumah. Ianya boleh dilakukan sehingga masuk azan Subuh. Jadikan solat terawih itu sebagai Qiamullail. Orang mukmin bila berada dalam masjid umpama ikan di dalam air. Ikan bila berada dalam air akan berenang renang dengan tenang. Kalau ikan keluar dari air, tanda ikan nak mati. Manakala orang munafik pula, bila berada dalam masjid umpama burung dalam sangkar yang tak tahan macam cacing kepanasan. Cepat jer nak keluar hingga tak sempat nak berzikir pun selepas solat. Suedang ustaz pesan supaya selepas solat, jangan lupa beristighfar. Kalau nak tahu macam mana orang dulu dengan Al Quran. Umpama orang sekarang dengan hand phone yang tak boleh berenggang.






Walaupun saya berbuka puasa di surau, tapi saya tak risau kerana Nana menyediakan pelbagai lauk pauk untuk berbuka. Kebetulan Alain juga rajin menolong dia di dapur. Boleh klik di SINI untuk melihat entri lepas menggunakan resepi yang sama mengikut cara yang diajar oleh Cikgu Asmat. Resepi ini telah bertahun tahun lamanya saya simpan. Masa tu, cikgu Asmat memasak Ayam Percik di rumah Kak Hasnah atas permintaan kami. Teringat ayam percik cikgu Asmat yang dijual di Bazar Ramadhan di Pasar Jelawat, memang sedap. Tak pasti kalau dia masih berniaga di Bazar Ramadhan. Maklum dah lama saya tak balik kampung sebelum raya. Jika suka, ayam percik Kelantan yang berwarna putih, boleh klik di SINI. OK lah bulan Ramadhan ni, tak larat nak menulis banyak banyak.

Jom layan resepi ayam percik Kelantan yang sangat sedap dan agak sukar ditemui di sini. Kalau adapun dijual, ianya tidak rasa seperti ayam percik original dari Kelantan....





Ayam Percik Kelantan

Bahan bahan:
1/2 ekor ayam - potong 2 atau yang disukai
Garam secukupnya
Gula - guna dalam 2 sudu besar kena ada rasa sikit manis
1/4 keping asam keping - letak sekejap dan dikeluarkan takut terlebih masam
2 kotak santan kotak - kalau guna santan pekat perah, lagi sedap

Bahan kisar:
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai - guna separuh jer (boleh juga diketuk sahaja)
3 - 4 tangkai cili kering

Cara cara:
Kisar semua bahan kisar bersama sedikit santan pekat. Masukkan gula, garam dan air asam jawa/asam keping. Tuang separuh dari bahan kisar atas ayam dan rebus. 

Setelah ayam masak, keluarkan dan bolehlah ayam dibakar. Nota: Resepi tradisional ayam yang diperap dengan garam dan bawang putih dikukus seketika sebelum dibakar. 

Separuh lagi bahan kuah dimasak atas dapur dengan api perlahan sambil terus dikacau. Masak sehingga kuah pekat. 

Masukkan asam keping, garam dan gula. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. 

Ayam rebus dibakar dan bila ayam mulai sedikit keperangan, lumur bahan kuah merata rata dan bakar lagi seketika. Terbalikkan ayam dan dilumur bahan kuah lagi secara berulang ulang di kedua dua belah.

Bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

Nota:
Jika suka kuah untuk dicicah, bolehlah ketepikan sedikit kuah percik. Sebab versi original Kelantan, kuah percik memang melekat di ayam atau ikan.






1 ulasan:

  1. salam ramadhan mkcik Azie tuuuh,

    timekaseh utk peringatan sesama kita., aminn

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.